سگ, نکات مراقبت از سگ

چرا سگ‌ها افسرده می‌شوند؟ (علائم و درمان)

افسردگی و گوشه گیری سگ

برخی افراد تصور می‌کنند که افسردگی فقط مخصوص انسان‌هاست و سایر جانداران درگیر آن نمی‌شوند. جالب است بدانید که حیواناتی همچون سگ نیز ممکن است به افسردگی دچار شوند. البته مسلما افسردگی سگ‌ها به پیچیدگی افسردگی انسان‌ها نیست اما به هر حال تغییراتی در رفتار و احساس سگ ایجاد می‌کند. تشخیص افسردگی در سگ‌ها اندکی مشکل است، چرا که نمی‌توانند مانند ما انسان‌ها احساسات خود را به وسیله کلامشان بروز دهند، اما همچنان صاحبان آن‌ها با توجه به تغییر رفتار و کاهش نشاط آن‌ها می‌توانند به این موضوع پی ببرند. در این مطلب قصد داریم درباره علت افسردگی سگ و موارد مربوط به آن صحبت کنیم.

 

علت افسردگی سگ

همانطور که گفته شد، سگ‌ها نیز ممکن است به افسردگی مبتلا شوند و دلایل مختلفی می‌تواند سبب به وجود آمدن این افسردگی شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این علائم می‌پردازیم:

مشکلات جسمی سگ

در برخی موارد سگ به خاطر درد و مشکلی جسمی که با آن درگیر است دچار افسردگی می‌شود. در صورتی که این درد و مشکل جسمی تشخیص داده نشود، ممکن است افسردگی نیز ادامه‌دار شود و شدت پیدا کند. با توجه به این موضوع در صورتی که احساس کردید سگ مشکل جسمی یا درد دارد حتما آن را نزد دامپزشک ببرید و برای درمان اقدام کنید.

ناراحتی سگ‌ها

موارد مختلفی ممکن است سبب ناراحتی سگ شوند و در نهایت این ناراحتی منجر به افسردگی شود. مواردی همچون از دست دادن دوستان همنوع یا بی‌محبتی صاحبان سگ‌ها از شایع‌ترین مواردی است که سگ را ناراحت می‌کنند و زمینه افسردگی را در آن ایجاد می‌کنند. در صورتی که سگی دوست خود را از دست بدهد باید سعی کنید با آن مهربانی کنید و به گونه‌ای آن را تسکین دهید. همچنین در صورتی که رفتار محبت آمیزی با سگ خود ندارید، بهتر است با آن با مهربان و ملایت رفتار کنید و وقت بیشتری را برای بازی و سرگرمی آن صرف کنید.

علائم افسردگی در سگ و روش های درمان

دور بودن از صاحب

دور بودن از صاحب می‌تواند علت افسردگی سگ باشد. در برخی موارد صاحبان سگ‌ها برای رفتن به مسافران یا موارد دیگر سگ خود را به شخص دیگری می‌سپارند تا از آن مراقبت کند. این اتفاق ممکن است باعث افسردگی سگ شود، چرا که سگ‌ها به صاحبان خود وابسته می‌شوند و دوری از آن‌ها برایشان مشکل است. در نتیجه تا جایی که می‌توانید سگ‌تان را از خودتان دور نکنید و در صورتی که مجبور بودید سعی کنید مدت این دوری طولانی نباشد. اگر شاغل هستید و یا برای ساعاتی مجبورید سگتان را تنها بگذارید. مقاله آموزش تنها گذاشتن سگ در خانه را مطالعه کنید.

تغییر بزرگ در زندگی سگ

یکی از دلایل افسردگی سگ خانگی تغییرات بزرگی همچون تغییر محل زندگی است. در واقع، در صورتی که به مکان دیگری نقل مکان کنید یا جای سگ خود را عوض کنید، امکان بروز افسردگی وجود دارد. این افسردگی معمولا بعد از مدت کوتاهی رفع می‌شود اما به طور کلی تا زمانی که سگ به آن تغییر عادت کند ادامه دارد.

 

علائم افسردگی در سگ‌ها

تشخیص افسردگی در سگ‌ها اندکی سخت‌تر است، چرا که نمی‌توانند به خوبی احساساتشان را به ما نشان دهند. تنها راه تشخیص افسردگی در سگ‌ها دقت به رفتار سگ‌هاست؛ در واقع باید رفتار سگ خود را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید علائم افسردگی در آن وجود دارد یا خیر. در ادامه با برخی از شایع‌ترین علائم افسردگی سگ آشنا می‌شوید:

  • گوشه گیری یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی در سگ‌هاست؛ در واقع سگ‌های افسرده از جمع‌ها و یا ارتباط با سگ‌های دیگر گریزان هستند.
  • پرخاشگری یکی از مواردی است که در سگ‌های افسرده مشاهده می‌شود. در واقع این سگ‌ها به کوچک‌ترین اتفاقات واکنش نشان می‌دهند و پرخاش می‌کنند.
  • همانطور که گفتیم علت افسردگی سگ می‌تواند ناراحتی باشد. علاوه بر آن یکی از علائم افسردگی در سگ ناراحتی و غمگین بودن آن است.
  • خوابیدن بیش از حد سگ و بی حالی آن می‌تواند یکی از نشانه‌های افسردگی سگ باشد.
  • در صورتی که مقدار غذایی که سگتان می‌خورد بیشتر یا کمتر از حد معمول شود، می‌تواند زنگ خطری برای ابتلای آن به افسردگی باشد.
علائم افسردگی سگ چیست و راه‌های درمان آن

 

راه‌های درمان افسردگی سگ

برای اینکه بتوانید افسردگی سگ خود را بهبود ببخشید باید از علت آن آگاهی پیدا کنید. بسته به علت درمان‌های متفاوتی برای درمان افسردگی سگ وجود دارد؛ به عنوان مثال برای درمان سگی که به علت بی‌محبتی دچار افسردگی شده است، باید رفتار خود را بهبود ببخشید، وقت بیشتری را با سگ خود بگذرانید و با نوازش یا رفتار‌های محبت آمیز دیگر مهر خود را به سگتان نشان دهید.

در صورتی که در روند بهبود افسردگی سگ خود پیشرفتی مشاهده نکردید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید و از آن راهنمایی بخواهید. به طور کلی در بیشتر مواقع با رفتار درست و سرگرم کردن سگ‌ها می‌توانید به بهبود آن‌ها کمک کنید.

 

-> مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: بازی با سگ در خانه

 

چگونه سگ شاد و سالمی داشته باشیم؟

برای پیشگیری از افسردگی سگ باید برای شاد بودن آن تلاش کنید. در واقع سگی که سالم و شاد باشد به افسردگی مبتلا نمی‌شود. در ادامه راهکار‌هایی برای شاد کردن سگ‌ها برایتان آوردیم:

  • سعی کنید بین سگ خود و سگ‌های دیگر ارتباط ایجاد کنید تا احساس تنهایی نکند.
  • سگ خود را به گردش ببرید و با آن وقت بگذرانید. اسباب‌بازی‌های مورد علاقه سگ‌ها را برای او خریداری کنید.
  • رژیم غذایی مناسبی را برای سگ خود در نظر بگیرید.
  • هر شش ماه یک بار به منظور بررسی وضعیت سلامت سگ به دامپزشک مراجعه کنید.
  • سعی کنید از مواردی که در قسمت علت افسردگی سگ از آن‌ها نام بردیم تا حد امکان جلوگیری کنید.
خلاصه: یکی از مشکلاتی که برخی از سگ‌ها ممکن است به دلایل مختلفی با آن مواجه شوند، افسردگی (Depression in Dogs) است. شاید با خود فکر کنید مگر سگ‌ها هم افسردگی می‌گیرند؟ جواب این سوال بله است؛ سگ‌ها نیز ممکن است همانند ما انسان‌ها تحت تاثیر برخی موارد به افسردگی مبتلا شوند. نکته مهم درباره افسردگی در سگ‌ها این است که درمان آن طول نمی‌کشد، پیچیده نیست و به طور کلی جای نگرانی ندارد. در این مطلب قصد داریم درباره علت افسردگی سگ، روش‌های درمان و پیشگیری از افسردگی سگ‌ها و علائمی که می‌توانند در تشخیص افسردگی در این حیوانات به ما کمک کنند، صحبت کنیم. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.
چه مواردی می‌توانند سبب بروز افسردگی در سگ‌ها شوند؟

مواردی همچون تغییرات بزرگ، دوری از صاحب، مرگ دوستان و… می‌تواند سبب بروز افسردگی در سگ‌ها شود.

در صورتی که افسردگی در سگ‌ها شدت پیدا کند باید چه کرد؟

در صورتی که صاحب سگ از پس درمان آن بر‌نیامد، بهتر است به دامپزشک مراجعه کند.

4 پیام روی “چرا سگ‌ها افسرده می‌شوند؟ (علائم و درمان)

  1. Romina گفت:

    خیلی جالبه که حیوانات هم مثل انسانها بیماری های روحی و روانی میگیرن!
    ممنون مطلب خوبی بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام رومینا عزیز
      متاسفانه، حیوانات مثل انسان‌ها به بسیاری از بیماری روانی دچار میشن.

  2. Sani گفت:

    مرسی من شخصاً خیلی از این مقاله استفاده کردم. حتماً به دوستانی که سگ دارن پیشنهاد می‌کنم این مطلب رو بخونن.
    راهنمای خوبی برای حل مشکل دپرس بودن سگ بود.

    1. اسکای پت گفت:

      سلام سانی عزیز
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید واقع شد.

دیدگاهتان را بنویسید