تغذیه گربه, گربه

گربه من در طول روز چقدر باید غذا بخورد؟ (بر اساس سن و وزن)

غذا خوردن گربه

یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی گربه‌ها هستند که به سبب بامزه بودنشان افراد زیادی را به خود جذب می‌کنند. افرادی که این حیوانات را خریداری می‌کنند، باید نسبت به موارد مهمی همچون رژیم غذایی آن‌ها و میزان غذایی که باید مصرف کنند، آگاه باشند تا بتوانند در جهت حفظ سلامت گربه قدم بردارند. یکی از موارد مهم در زندگی انسان‌ها نیز رژیم غذایی آن‌هاست، چرا که تأثیر بسیاری بر سلامت آن‌ها دارد. در این مطلب قصد داریم به رژیم غذایی گربه‌ها و به عبارت دیگر مقدار غذای گربه در روز بپردازیم تا سرپرست‌های گربه‌ اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست بیاورند.

مقدار غذای گربه در روز چقدر است؟

مقدار غذایی که گربه‌ها از آن مصرف می‌کنند، تأثیر بسزایی بر وزن آن‌ها دارد و با توجه به این موضوع برای حفظ تعادل بدن آن‌ها باید این مقدار، تعیین شده و متناسب باشد. علاوه بر وزن گربه فاکتور‌های دیگری نیز بر میزان غذای گربه در روز تأثیر می‌گذارد که عبارت‌اند از:

  • سن گربه
  • نژاد گربه
  • متابولیسم گربه
  • میزان تحرک گربه

با توجه به موارد گفته شده باید رژیم غذایی برای گربه‌ها تعیین شود که بتواند متناسب با این فاکتور‌ها مقدار غذا دادن به گربه را تعیین کند. برای تعیین یک رژیم غذایی مناسب بدن گربه بهتر است آن را نزد دامپزشک ببرید تا بر طبق فاکتور‌های گفته شده، ابعاد مختلف سلامت و سیستم بدنی آن را بررسی کند و با توجه به نتایج به دست آمده برنامه غذایی مناسبی را برای گربه در نظر بگیرد.

در صورتی که به هر دلیلی قصد ندارید به دامپزشک در این زمینه مراجعه کنید، می‌توانید از موارد زیر که حجم غذای گربه نسبت به وزن آن است استفاده کنید:

  • در صورتی که گربه شما بین ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن دارد، روزانه ۳۰ الی ۴۰ گرم غذا نیاز دارد.
  • در صورتی که گربه شما بین ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن دارد، روزانه ۴۵ الی ۶۵ گرم غذا نیاز دارد.
  • در صورتی که گربه شما بین ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن دارد، روزانه ۶۵ الی ۹۵ گرم غذا نیاز دارد.

مقادیری که برای شما آوردیم کاملاً استاندارد هستند و می‌توانید مقدار غذای گربه در روز را بر اساس آن تنظیم کنید.

غذا دادن به گربه

 

تعیین مقدار غذای گربه بر حسب سن

در قسمت قبلی برنامه غذایی بر حسب وزن گربه ارائه دادیم، اما همان‌طور که گفته شد می‌توانید از فاکتور‌های دیگری همچون سن گربه برای تعیین میزان غذای گربه در روز استفاده کنید. در ادامه به تعداد دفعات غذا دادن به گربه در روز بر حسب سن آن‌ها می‌پردازیم:

بچه گربه‌ها

بچه گربه‌ها نسبت به سایر گروه‌های سنی گربه‌ها معده کوچک‌تری دارند و چون ضعیف هستند به مقدار غذا و کالری بیشتری نیاز دارند. حتماً روزانه ظرف بچه گربه‌تان را چک کنید، چرا که مقدار غذا برای بچه گربه تأثیر مستقیم بر وزن و سیستم ایمنی بدن آن دارد. توصیه می‌شود بچه گربه‌ها چهار بار در روز وعده غذایی مصرف کنند و این وعده غذایی، غذای مخصوص بچه گربه باشد که می‌توانید آن را از سایت اسکای پت، فروشگاه ملزومات حیوانات خانگی خریداری کنید.

گربه بالغ

گربه‌ای که بین یک تا هشت سال سن داشته باشد، گربه بالغ تلقی می‌شود. برای گربه‌های بالغ، خوردن غذا یک الی دو بار در روز توصیه می‌شود. یک یا دو وعده بودن غذا را به خود گربه بسپارید، خصوصاً اگر به آن غذای خشک می‌دهید.

گربه کهن‌سال

گربه‌هایی که بالای هشت سال سن دارند در دسته گربه‌های کهن‌سال قرار می‌گیرند. برای این گربه‌ها نیز یک یا دو وعده غذایی مناسب است، با این حال می‌توانید تعیین وعده غذایی آن‌ها را به خودشان بسپارید تا بر حسب مزاجشان تصمیم بگیرند.

 

-> مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: چه واکسن‌هایی برای گربه ضروری است؟

 

مقدار آب کافی برای گربه‌ها

علاوه بر تعیین مقدار غذای گربه در روز باید مقدار آب مورد نیاز بدن آن نیز تعیین شود. در واقع اگر آب کافی به بدن گربه‌ها نرسد، پوست و مو، اندام داخلی و کلیه‌های این حیوان دچار اختلال و مشکل می‌شود. با توجه به این موضوع آشامیدن مقدار آب مناسب نیز باید در برنامه غذایی گربه‌ها قرار بگیرد. طبق نظر دامپزشکان مطرح دنیا، گربه‌ها به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود نیاز به ۴۰ تا ۶۰ گرم آب دارند تا آب بدنشان تأمین شود؛ به عنوان مثال گربه‌ای که سه کیلو وزن دارد، باید روزانه ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم آب مصرف کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار آب مورد نیاز گربه به غذایی که می‌خورد نیز بستگی دارد. غذا‌های خشک دارای ۱۰ درصد آب و غذا‌های کنسروی و مرطوب دارای ۸۰ درصد آب هستند. با توجه به این موضوع در صورتی که گربه شما اکثرا در حال خوردن غذای خشک است، باید مقدار آب مصرفی آن را افزایش دهید.

نحوه غذا دادن به گربه‌ها

نحوه غذا دادن به گربه از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به این موضوع دانستن آن برای صاحبان گربه‌ها لازم است. در ادامه به برخی از نکات صحیح غذا دادن به گربه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تمام مقدار غذای گربه در روز را غذای خشک در نظر نگیرید و غذای کنسروی و مکمل را به غذایی آن بیفزایید.
  • در خرید غذای گربه، برند و کیفیت را در نظر بگیرید تا از سلامت گربه طی مصرف آن مطمئن باشید.
  • ظروف کم عمقی را برای غذای گربه در نظر بگیرید.

-> برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

غذا دادن به گربه

 

خلاصه: تغذیه می‌تواند سبب ارتقا و یا برعکس سبب کاهش سلامت شود. با توجه به این موضوع انسان‌ها همواره سعی می‌کنند از مواد مغذی و به مقدار مناسب تغذیه کنند تا سلامتی آن‌ها به خطر نیفتد. مقدار غذا از آن جهت حائز اهمیت است که در صورتی که حیوانات یا انسان‌ها بیش از حد بخورند، دچار اضافه ‌وزن و در صورتی که کمتر از حد لازم بخورند، دچار کمبود وزن می‌شوند و هر دوی این موارد می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود. صاحبان گربه‌ها نیز برای حفظ سلامت گربه خود باید به این موضوعات توجه داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به مقدار غذای گربه در روز بپردازیم.
بچه گربه‌ها بهتر است چند وعده غذایی مصرف کنند؟

برای بچه گربه‌ها خوردن چهار وعده غذایی مناسب و لازم است.

چه فاکتور‌هایی در تعیین مقدار غذای گربه‌ها مؤثر هستند؟

فاکتور‌هایی همچون سن گربه، نژاد گربه، متابولیسم گربه، میزان تحرک گربه و وزن گربه در تعیین مقدار غذای گربه‌ها مؤثرند.

2 پیام روی “گربه من در طول روز چقدر باید غذا بخورد؟ (بر اساس سن و وزن)

  1. Romina گفت:

    ممنونم مقاله خوبی بود
    من به دوتا گربه با سن و وزن متفاوت یک مقدار غذا میدادم

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      برای غذا دادن به گربه باید سن و وزنش رو در نظر بگیرید. احتمالا یکی رو چاق و اون یکی دیگه رو لاغر کردین 🙂

دیدگاهتان را بنویسید