سگ, نکات تربیتی-آموزشی سگ

مشکل مدفوع خوردن سگ را چگونه برطرف کنیم؟

مدفوع خواری سگ

مدفوع خوردن سگ یکی از رفتار‌های بسیار شایع بخصوص در توله و سگ‌های ماده است که در نگاه اول یک عمل عجیب و چندش‌آور به چشم می‌آید. اما چون خوردن این فضولات ضرری برای سگ‌ها ندارد چندان نگران نباشید و تنها به دنبال راهی برای جلوگیری از تکرار این عمل باشید. پس اگر سگ شما هم مدفوع خود را می‌خورد، ناامید نشوید چرا که راه‌هایی برای ترک آن وجود دارد. ما در این مقاله علت خوردن مدفوع توله سگ و روش جلوگیری از این اقدام را مورد بررسی قرار داده‌ایم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دلیل مدفوع خوردن سگ چیست؟

چون سگ‌های خانگی در حیات وحش زندگی نمی‌کنند، مدفوع خواری سگ یک عمل بسیار عجیب به شمار می‌رود و صاحبان آنها دنبال یافتن علت مدفوع خوردن سگ خود هستند.

همان‌طور که گفته شد این عارضه در سگ‌های تازه متولد شده و سگ‌های ماده بسیار شایع است. توله سگ‌هایی که به صورت زودهنگام از شیر مادر گرفته می‌شوند یا بدون مادر نگهداری و پرورش پیدا می‌کنند، اغلب این رفتار چندش‌آور را از خود نشان می‌دهند.

همچنین سگ‌های ماده نیز در ماه نخست بعد از زایمان برای پاک‌سازی محیط زندگی خود اقدام به خوردن مدفوع توله‌ها می‌کنند. البته توجه داشته باشید که دستگاه گوارش توله‌ها دیر کامل می‌شود و بسیاری از مواد غذایی را از طریق مدفوع دفع می‌کنند. مادر بعد از زایمان دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌شود و برای جذب این مواد به مدفوع خواری می‌پردازد.

از دیگر دلایل خوردن مدفوع سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طعم‌دار بودن مدفوع به دلیل تغذیه سگ از غذای انسان‌ها.
  • این ناهنجاری سگ می‌تواند به دلیل بی‌حوصلگی باشد پس او را با یک اسباب بازی مشغول کنید.
  • خستگی، استرس و اضطراب نیز می‌تواند دلیل این کار باشد.
  • تمیزکاری لانه پر از مدفوع به صورت غریزی می‌تواند عامل این اقدام باشد.
  • گاهی سگ‌ها برای جلب توجه و واکنش نشان دادن صاحب خود اقدام به مدفوع خواری می‌کنند.
  • گرسنگی یا تغذیه نامناسب در سگ‌های مبتلا به پرخوری این عارضه دیده می‌شود.
  • در صورت نگهداری سگ خانگی در یک فضای کوچک بسته، باید انتظار خوردن مدفوع را از سوی او داشته باشید.
  • اگر سگ برای مدفوع کردن در مکان‌های خاص مجازات شده باشد، از ترس تنبیه اقدام به خوردن مدفوع خود می‌کند.
دلایل مدفوع خوردن سگ

 

روش جلوگیری از مدفوع خوردن سگ

روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای جلوگیری یا درمان مدفوع خوردن سگ وجود دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

تغییر رژیم غذایی سگ

اغلب سگ‌هایی که عادت به پرخوری دارند، با خوردن غذای کم کالری احساس گرسنگی کرده و اقدام به خوردن مدفوع می‌کنند پس با تغییر رژیم غذایی سگ و دادن غذاهای حجیم و دارای فیبر زیاد به تغییر عادت غذایی آن کمک کنید.

استفاده‌ از قرص‌های مکمل و ویتامین‌ها

کمبود ویتامین به ویژه گروه «ب» می‌تواند عامل خوردن مدفوع توسط سگ شود. پس با دادن مولتی ویتامین B با این مشکل مقابله کنید.

استفاده از مکمل آنزیمی

در رژیم غذایی سگ‌های خانگی میزان پروتئین و چربی حیوانی بسیار کم است و این عامل باعث ایجاد مشکل برای هضم غذا می‌شود. در این رابطه مکمل‌های آنزیمی به بهتر شدن هضم غذا کمک کرده و حیوان مواد مغذی بیشتری جذب می‌کند و دیگر طعم مدفوع برای سگ خوشایند نخواهد بود.

استفاده از مواد غذایی بد طعم

طعم و بوی بعضی از مواد غذایی برای سگ‌ها تهوع‌آور است و اگر این مواد همچون کدو تنبل، اسفناج، سیر، جعفری، آناناس و غیره را به جیره غذایی او اضافه کنید تا مدفوع آنها بوی بد بگیرد، به راحتی می‌توانید عمل مدفوع خواری او را تحت کنترل قرار دهید.

دور کردن سگ از محل دفع مدفوع

برای جلوگیری از خوردن مدفوع توسط سگ باید یک محل را برای دستشویی کردن او مهیا کنید. سپس بعد از انجام عمل دفع فوراً آن محل را تمیز کنید تا دسترسی به آن نداشته باشد.

مصرف قرص ضد مدفوع خوردن سگ

قرص ضد مدفوع خوردن سگ برای درمان مدفوع خواری و هرزه خواری سگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول برای تمام نژادهای سگ و در هر سنی حتی برای توله سگ‌ها، سگ ماده باردار و شیرده نیز قابلیت استفاده دارد. فرمولاسیون این قرص به گونه‌ای است که با نامناسب کردن طعم مدفوع برای حیوان، باعث می‌شود تا جذابیت مدفوع و فضولات برای سگ از بین برود و دیگر این اقدام را انجام ندهد. برای تهیه این قرص به پت شاپ اسکای پت مراجعه کنید.

نکات مهم برای جلوگیری از مدفوع خوردن سگ

برای جلوگیری از کوپروفاژی (Coprophagia) یا مدفوع خواری هرگز روی مدفوع حیوان خانگی خود فلفل یا سس تند و مواد گیاهی و شیمیایی تلخ نریزید چون این عمل می‌تواند به سیستم گوارشی سگ آسیب بزند یا دچار مسمومیت شود.

همچنین برای رفع این عارضه هرگز از داروها و موادی که دیگر دوستان و آشنایان توصیه می‌کنند، استفاده نکنید. چرا که این خود درمانی ممکن است باعث مسمومیت و حتی مرگ سگ خانگی شما شود. قبل از استفاده از هر دارو با دامپزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

همیشه بعد از دفع و جمع‌آوری مدفوع با انجام واکنش‌های تشویقی کلامی و دادن خوراکی مورد علاقه سگ، او را مورد تشویق قرار دهید و هرگز از تنبیه استفاده نکنید.

خلاصه
بعضی از سگ‌ها مدفوع خود را می‌خورند چون تفاوتی بین غذا و مدفوع قائل نیستند. علت مدفوع خوردن سگ در بعضی از موارد ناشی از مشکلات جسمی، روحی و روانی یا از روی عادت طبیعی است که با روش‌هایی که توضیح دادیم به احتمال زیاد بتوانید سگ خود را از انجام این ناهنجاری رفتاری منع کنید.
اگر نیاز به تهیه انواع غذاهای خشک، خوراکی‌های تشویقی، مکمل‌ها و قرص رفع مشکل مدفوع خواری دارید به فروشگاه اسکای پت مراجعه کنید.
در کدام گروه از سگ‌ها عمل مدفوع خواری بیشتر دیده می‌شود؟

رفتار مدفوع خواری در سگ‌های ماده بیشتر از سگ‌های نر است. همچنین سگ‌هایی که در فضای کوچک نگهداری می‌شوند و کمتر به پیاده‌روی می‌روند.

بهترین راه درمان مدفوع خواری سگ چیست؟

راه‌های بسیاری وجود دارد که برای اثربخشی زمان زیادی را می‌طلبند اما استفاده از قرص ضد مدفوع خواری سگ یکی از بهترین راه‌ها برای درمان این عارضه چندش‌آور است.

2 پیام روی “مشکل مدفوع خوردن سگ را چگونه برطرف کنیم؟

  1. Mahdis H گفت:

    سلام خیلی مطلب خوبی بود
    فکر میکردم فقط مشکل رفتاری محسوب میشه اما از تغذیه و اینجور چیزا هم تامین میشه!
    جالب بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله دقیقا همینطور هست. بعضی از مشکلات ریشه‌ در یکسری عوامل دیگه دارن.

دیدگاهتان را بنویسید