گربه, نکات مراقبت از گربه

اسکرچر گربه چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکرچر گربه و مزایای استفاده از آن

اسکرچر گربه یک ابزار مهم و ضروری برای گربه‌های خانگی شما است. بیشتر از هزاران سال قبل گربه‌های امروزی اهلی شدند و نزد انسان‌ها به زندگی پرداختند. گربه‌ها مثل بقیه حیوانات نژادهای متنوعی دارند اما رفتار و غرایز شبیه به هم داشته که حتی بعد از اهلی شدن در آن‌ها مانده است. یکی از این غرایز چنگ انداختن است. گربه‌ها با کشیدن ناخن‌های خود بر روی سطح زبر و سفت این اسکرچر دیگر به وسایل منزل شما صدمه وارد نمی‌کنند. اسکرچرها اغلب در ابعاد متنوع و به شکل عمودی و افقی تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی بیشتر این وسیله و وسایل نگهداری گربه خواهیم پرداخت.

ورود به فروشگاه اسکای پت

اسکرچر گربه چیست؟

اسکرچر در اصل وسیله و ابزاری برای چنگ انداختن و پنجه کشیدن گربه است و جنس‌ها و ظاهرهای متفاوتی دارد اما در تمامی انواع آن‌ یک خصوصیت مشترک وجود دارد و آن وجود سطحی تقریباً خشن و زبر است تا برای پنجه کشیدن گربه‌ها مناسب باشد زیرا گربه‌ها ناخن کشیدن را برای تیز کردن و کوتاه نمودن ناخن‌هایشان انجام می‌دهند و همین‌طور با ناخن کشیدن یک لایه از روی ناخن خود را از بین می‌برند تا ناخن جدیدشان پیدا شود.

بنابراین برای خرید اسکرچر گربه خوب از یک پت شاپ معتبر باید توجه کنید که سطحی زبر داشته باشد که برای ناخن‌های گربه مانند یک سوهان ناخن کار کند. البته گربه‌ها برای تقویت عضلات و تعیین کردن محدوده قلمرو هم این عمل را انجام می‌دهند. کارآیی دیگر اسکرچر تقویت عضلات گربه است و برخی اوقات گربه‌ها برای از بین بردن خارش پوست بدن خود را بر روی اسکرچر مالش می‌دهند. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

انواع مختلف اسکرچر گربه

در مورد اهمیت اسکرچ کردن و پنجه کشیدن گربه‌ها توضیحاتی ارائه دادیم و در مورد راه حل آن نیز صحبت کردیم، حال میخواهیم انواع اسکرچر گربه را معرفی می‌کنیم و به ویژگی های آن‌ها بپردازیم.

نمونه اسکراچرهای گربه در پت شاپ کیش

اسکرچر گربه عمودی

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع اسکرچر، اسکرچرهای به شکل عمودی هستند که ظاهری مانند استوانه یا تخته مسطح دارند. گربه‌ها اغلب در طبیعت بر تنه درخت‌ها پنجه می‌کشند و به همین علت هم اسکرچرهای عمودی به ‌طور دقیق با غرایز و طبیعت گربه همسان هستند.

اسکرچر عمودی استوانه‌ای

این اسکرچرها اغلب بسیار ساده هستند و از یک استوانه بر یک ‌پایه ساخته ‌شده‌اند که دور آن‌هم به ‌وسیله طناب کنفی پوشانده شده است. گربه‌ها علاقه دارند پس از پنجه کشیدن و تعیین قلمرو  بالای درخت بنشینند و از قسمت بالا قلمرو خودشان را تماشا کنند. به همین علت بالای برخی از اسکرچرهای استوانه و عمودی، جایی برای نشستن گربه تعبیه ‌شده که به‌عنوان جای خواب گربه نیز کار آیی دارد.

اسکرچرهای گربه اسکای پت مثال یکی از اسکرچرهای عمودی زیبا و کاربردی است. برای مشاهده محصولات پت روی لینک زیر کلیک کنید.

اسکرچر افقی

گربه‌ها برخی اوقات هم علاقه دارند روی سطوح تخت، افقی یا کمی شیب‌دار نیز پنجه بکشند و اگر اسکرچر مناسب نداشته باشند این کار رو روی فرش و موکت انجام خواهند داد. به همین خاطر نیاز است علاوه بر اسکرچرهای عمودی، اسکرچر افقی نیز برای گربه خود تهیه کنید.

البته برای رفع این مسئله بسیاری از اسکرچرها دو سطح افقی و عمودی دارند تا احتیاجات متنوع گربه را تأمین نمایند. اسکرچرهای افقی که برای جذب گربه یک اکسسوری گربه نیز دارد، یکی از اسکرچرهای زیباست.

مزایای استفاده از اسکرچر گربه

  • اسکرچر در حفظ سلامت روحی و روانی گربه‌ها تأثیر به سزایی دارد،همین‌طور با سرگرم کردن گربه با اسکرچر، بسیاری از مشکلات داشتن گربه کم می‌شود.
  • اغلب گربه‌ها بازی کردن را دوست دارند؛ اسکرچر گربه این قابلیت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا با پنجه کشیدن روی آن انرژی‌شان را تخلیه کنند.
  • با پنجه کشیدن، ظاهر مناسب پنجه‌های گربه شما حفظ می‌شود، افزون بر این ناخن و پنجه‌های گربه در حفظ تعادل و راه رفتن گربه هم بسیار تأثیرگذار است.
  • گربه‌ها با پنجه کشیدن بر روی اسکرچر به بدنشان کش‌ و قوس می‌دهند و در تقویت عضلات پشت گربه تأثیرگذار است.
  • به علت وجود داشتن سرگرمی مورد علاقه گربه، نگهداری از او در منزل راحت‌تر می‌شود.
  • اسکرچر استرس گربه را به ‌شدت کم می‌کند.
  • با استفاده از اسکرچر وسایل منزل از چنگ گربه در امان خواهند ماند.
اسکرچر گربه و کاربرد آن

 

خصوصیات اسکرچر گربه مناسب

از آنجایی‌که خریداری و تهیه کردن اسکرچر برای گربه‌های خانگی بسیار مهم و حائز اهمیت است باید خصوصیات متنوع آن را بشناسید و با توجه به سلایق و خصوصیات منحصر به ‌فرد گربه خود آن را تهیه نمایید. در ادامه به معرفی بعضی خصوصیات مهم در خرید اسکرچر مناسب گربه می‌پردازیم.

ارتفاع مناسب

گربه‌ها برای پنجه کشیدن عادت دارند که در آغاز بر روی دو پای عقبی خود بایستند و پس ‌از آن  با کشیدن و قوس دادن به بدن خود ناخن‌هایشان را از بالاترین ارتفاع ممکن بر روی اسکرچر بکشند. با توجه به این طبیعت و غریزه بهتر است از میان دو مدل اسکرچر عمودی و افقی مدل عمودی آن با ارتفاع زیاد را انتخاب کنید.

جنس اسکرچر

توجه به جنس اسکرچر از مسائل بسیار مهم است. بهتر است جنس اسکرچر طوری باشد که علاوه بر سخت بودن وضعیت ارتجاعی هم داشته باشد. تنه‌ی درختان در طبیعت با خراشیدن پوسته‌پوسته خواهند شد که این خصوصیت در اسکرچر هم باید استفاده ‌شده باشد.

استحکام اسکرچر

مقاوم بودن و مقدار استحکام زیاد اسکرچر هم بسیار حائز اهمیت است. اگر این ابزار استحکام مناسب نداشته باشد گربه شما از پنجه کشیدن بر روی آن خودداری خواهد نمود.

سخن آخر
همان‌طور که گفتیم برای خرید اسکرچر گربه بهتر است از یک پت شاپ معتبر استفاده کنید. اسکای پت یکی از بهترین پت شاپ‌های کشور است. این پت شاپ در کیش به ‌صورت حضوری فعالیت دارد اما شما می‌توانید با استفاده از وب‌سایت این فروشگاه تمامی اکسسوری‌ها و وسایل مورد نیاز حیوان خانگی خود را به‌ صورت آنلاین سفارش دهید و در کمترین زمان تحویل بگیرید.
بهترین اسکرچر برای گربه کدام است؟

مناسب‌ترین اسکرچر برای گربه شما نوع عمودی آن است که به گربه قابلیت پنجه کشیدن از بلندترین ارتفاع را می‌دهد.

چگونه گربه خود را جذب اسکرچر کنیم؟

با استفاده از آویزان کردن اسباب‌بازی و اکسسوری‌ها روی اسکرچر می‌توانید گربه را به آن جذب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید