سگ, نکات بهداشتی سگ

آیا شپش سگ به انسان منتقل می‌شود؟

انتقال شپش سگ به انسان

سگ‌ها حیوانات وفادار و دوست‌داشتنی هستند که بسیاری از افراد سرپرستی آن‌ها را بر عهده می‌گیرند و برخی نیز قصد دارند سرپرستی آن‌ها را بر عهده بگیرند. در این میان برخی افراد از موارد بهداشتی همچون شپش که ممکن است برای سگ به وجود بیاید، واهمه دارند و نگران هستند که شپش از طریق سگ به انسان انتقال یابد. در این مطلب قصد داریم به موضوع انتقال شپش سگ به انسان بپردازیم و به سوالات مهمی در این مورد پاسخ دهیم.

 

انواع شپش در سگ

سگ‌ها نیز مانند ما انسان‌ها ممکن است به شپش مبتلا شوند، البته این اتفاق به ندرت برای آن‌ها رخ می‌دهد. این بیماری در حالت عادی و در زمانی که سگ در شرایط و محیطی تمیز زندگی کند به سراغ آن نمی‌آید. در واقع اغلب سگ‌هایی به شپش مبتلا می‌شوند که در محیط‌های غیر‌بهداشتی قرار داشته باشند.

ابتلا به شپش، بیشتر در سگ‌های خیلی جوان و یا سگ‌های پیر رخ می‌دهد و معمولاً دو نوع شپش ممکن است این حیوان را آلوده کند که عبارت‌اند از:

شپش لینوگناتوس ستوسوس نوعی شپش مکنده است که خون سگ را از طریق پوست آن می‌مکد و می‌تواند به پوست آن آسیب وارد کند. این شپش‌ها عمدتاً به سگ‌های مو بلند هجوم می‌برند و می‌توانند موجب بروز کم خونی در آن‌ها شوند.

شپش تریکودکتس کانیس نوعی شپش جونده است که ناقلی برای کرم نواری در سگ‌ها به حساب می‌آید. این کرم‌ها به صورت زوائدی برنجی و خشک در اطراف مقعد سگ قابل‌مشاهده هستند.

شپش‌ها فقط می‌توانند از سگی به سگ دیگر مبتلا شوند. همچنین در صورتی که لوازم نظافت سگ به شپش آلوده باشند، سگ ممکن است از طریق آن به شپش مبتلا شود.

 

-> مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: مراقبت از دندان‌های سگ

 

تشخیص شپش سگ

پیش از آن که به انتقال شپش سگ به انسان بپردازیم بهتر است درباره تشخیص شپش سگ سخن بگوییم. شپش سگ نیز مانند شپش انسان بر روی پوست زندگی می‌کند و باعث ایجاد خارش در بدن سگ می‌شود. ابتلا به شپش در سگ‌، علائم شایعی را به همراه دارد که مشاهده آن‌ها تشخیص شپش را راحت‌تر می‌کند. این علائم عبارت‌اند از:

  • خاراندن یا گاز گرفتن پوست
  • قرمزی و التهاب پوست
  • ابتلا به ریزش مو
  • خشک شدن پوست
  • مالیدن پوست بدن به سطوح مختلف توسط سگ

در صورتی که چنین علائمی را در سگ خود مشاهده کردید، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید. البته پیش از مراجعه به دامپزشک برای مطمئن شدن از وجود شپش می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • شانه کردن موی سگ با شانه‌ای دارای دندانه‌های ریز
  • بررسی پوست سگ با استفاده از ذره‌بین
  • استفاده از نوارچسب بر روی پوست سگ

آیا شپش سگ به انسان واگیر دارد

آیا شپش سگ به انسان سرایت می‌کند؟

جواب این سوال خیر است. شپش سگ نمی‌تواند انسان‌ها یا جانوران دیگر را مبتلا کند، چرا که این شپش مخصوص بدن سگ‌هاست. شپش انسان نیز همین‌طور است؛ یعنی شپش یک انسان نمی‌تواند سگ‌ها را آلوده کند. شپش سگ برای زنده ماندن به تغذیه از خون سگ نیاز دارد و خون جانداران دیگر نمی‌تواند نیاز آن را تأمین کند؛ بنابراین حتی اگر این شپش وارد مو‌های سر انسان شود، نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و زنده نخواهد ماند.

  • با توجه به این موضوع در صورتی که حیوان خانگی شما به شپش مبتلا شد، دچار نگرانی نشوید و تنها به دنبال راهی برای درمان آن باشید.

چگونه از شپش سگ جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه انتقال شپش سگ به انسان امکان پذیر نیست، با خیال راحت می‌توانید در درمان یا پیشگیری از شپش به سگ خود کمک کنید. احتمالاً جمله «پیشگیری بهتر از درمان است» را شنیده‌اید. در واقع برای این موضوع نیز این جمله صدق می‌کند؛ یعنی بهتر است مواردی را انجام دهید تا از ابتلای سگ خود به شپش جلوگیری کنید. مواردی که در پیشگیری از شپش سگ مؤثرند عبارت‌اند از:

  • با مشورت دامپزشک از مواد ضد انگل به صورت منظم استفاده کنید.
  • اصلاح منظم و شست و شوی صحیح سگ را جدی بگیرید؛ در صورتی که موی سگ تمیز و اصلاح شده باشد، راحت‌تر می‌توانید وجود شپش را تشخیص دهید.
  • از یک شامپو خوب و با‌کیفیت همچون شامپو بیولاین و یا از اسپری‌های ضد کنه وکک برای سگ خود استفاده کنید. این محصولات را می‌توانید از اسکای پت، فروشگاه ملزومات حیوانات خانگی خریداری کنید.
  • تا حد امکان سگ خود را از محیط‌های آلوده و غیر‌بهداشتی دور کنید و توجه بیشتری به تمیزی و بهداشت سگ خود داشته باشید.

درمان شپش در سگ

مواردی که گفته شد برای جلوگیری از شپش سگ بود، اما در صورتی که سگ شما به شپش مبتلا شده است، برای درمان شپش سگ می‌توانید نکات زیر را به کار ببرید:

  • با استفاده از شامپو‌ها، اسپری‌ها و پودر‌های ضد شپش به راحتی می‌توانید شپش را در سگ‌ها از بین ببرید.
  • هر وسیله‌ای که سگتان با آن تماس داشته را با آب داغ به خوبی شسته و ضد‌عفونی کنید.
  • همان‌طور که در متن اشاره کردیم، امکان انتقال شپش سگ به انسان وجود ندارد، اما در صورتی که سگ دیگری داشته باشید شپش ممکن است به آن انتقال پیدا کند. در نتیجه حتماً سگ مبتلا به شپش را قرنطینه کنید.
  • برای درمان خانگی شپش سگ می‌توانید با شامپو ملایم و شانه مخصوص شپش به تمیز کردن سگ خود و جداکردن تخم‌ها و شپش‌ها بپردازید.

انتقال شپش سگ به سر انسان

خلاصه: حیوانات خانگی علاوه برخورد و خوراک باید از بهداشت و سلامت برخوردار باشند. در واقع در صورتی که بهداشت و سلامت آن‌ها در خطر بیفتد، ممکن است برای شما نیز مشکل ایجاد شود. یکی از مواردی که بهداشت حیوانات خانگی همچون سگ را هدف می‌گیرد شپش است که بسیاری از افراد از آن واهمه دارند، چرا که مبتلا شدن به آن، پرسه درمانی طولانی و مشکلاتی را به همراه دارد. حال سوال این است که در صورتی که سگ به شپش مبتلا شود، آیا می‌تواند آن را به انسان منتقل کند؟ در این مطلب قصد داریم درباره همین موضوع یعنی انتقال شپش سگ به انسان صحبت کنیم.
شپش سگ با چه علائمی همراه است؟

با علائمی همچون خاراندن یا گاز گرفتن پوست، قرمزی و التهاب پوست، ابتلا به ریزش مو و خشک شدن پوست همراه است.

آیا شپش از سگ به انسان انتقال می‌یابد؟

خیر، شپش سگ فقط از سگی به سگ دیگر انتقال میابد و نمی‌تواند از خون انسان تغذیه کند.

2 پیام روی “آیا شپش سگ به انسان منتقل می‌شود؟

  1. Romina گفت:

    همیشه میگفتن این پت رو نگه ندار شپش میگیری یا قارچ میگیری یا…
    چقدر باورهای غلطی وجود داشت و هنوز هم هست البته
    ممنون متن خوبی بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بسیاری از بیماری‌های حیوانات معمولا مختص خودشون هست و خطری برای انسان نداره.

دیدگاهتان را بنویسید