سگ, نژادهای سگ

معرفی ۱۰ مورد از باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی

باهوش‌ترین نژاد سک‌ها

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که مگر به لحاظ هوشی تفاوتی میان سگ‌ها وجود دارد. باید بگوییم که بله. طبق تحقیقات ثابت شده است که برخی از سگ‌ها باهوش‌تر از دیگران هستند. به همین خاطر قصد داریم تا لیست باهوش‌ترین سگ‌های دنیا را با هم مرور کنیم. موارد موجود در این لیست طبق آزمایش‌های انجام شده برای تعیین باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی تفکیک شده‌اند.

چگونگی تعیین ۱۰ نژاد باهوش سگ

قبل از اینکه با این موجودات دوست‌داشتنی آشنا شویم، خوب است اطلاعاتی در مورد چگونگی تعیین باهوش‌ترین سگ دنیا به دست آوریم. نژاد باهوش‌ترین سگ جهان با سه هوش غریزی زیر تعیین می‌شوند.

  • هوش تطبیقی: توانایی سگ برای یادگیری مهارت‌های حل مسئله از محیط
  • هوش کاری: توانایی یادگیری و پیروی از دستورات
  • هوش غریزی: توانایی طبیعی سگ به دلیل نژاد یا نوع آنها

۱۰ تا از باهوش‌ترین نژاد سگ

توجه داشته باشید که لیست باهوش‌ترین سگ‌های دنیا در این بخش، بر اساس توانایی بالقوه این موجودات تهیه شده است نه مواردی که دست‌آموز انسانی هستند.

۱٫     مرز کولی (Border Collie)

بوردر کولی یک نژاد محبوب است که در سراسر جهان شناخته می‌شود. شناخت این سگ به عنوان یک سگ گله برای گوسفند و دام در انگلستان و اسکاتلند شروع شد. پس از برخورد با او متوجه خواهید شد که این نژاد سخت‌کوش و دارای غریزه و هوش عالی است.

این باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی به دلیل سرعت و تمرکز بالای خود می‌تواند آموزش‌ها را سریع یاد گرفته و در ورزش‌های سرعتی عالی عمل کند. بوردر کولی‌ها به عنوان بهترین و باهوش‌ترین سگ دنیا شناخته می‌شود و به خاطر وفاداری و شیوه محافظتی خود، بسیار محبوب است.

نژاد سگ مرز کولی - باهوش

۲٫     پودل (Poodle)

اگرچه پودل به عنوان باهوش‌ترین نژاد سگ آپارتمانی شناخته نمی‌شود؛ اما یکی از باهوش‌ترین سگ‌ها در جهان است. این حیوان در سایز مینیاتوری و استاندارد (بزرگ و کوچک) مورد توجه قرار می‌گیرد که در طول سال‌ها با همراهی مشاغل مختلف سازگار شده است. امروزه از پودل به خاطر چابکی، ردیابی و اطاعت در گله‌داری استفاده می‌شود.

پودل نژاد سگ باهوش

۳٫     ژرمن شپرد (German Shepherd)

نژادی است که شناخت رفتار او در تجزیه و تحلیل‌ها به سال ۱۸۹۹ باز می‌گردد (در واقع زمانی که یک سگ کار در آلمان بود). هدف اصلی کار با ژرمن شپرد گله‌داری گوسفندان و نگهبانی از آنها بود تا شکارچیان گله‌ها را از بین نبرند. بررسی نژاد باهوش‌ترین سگ جهان نشان داده که این سگ، قدرت لازم برای مدیریت گله را دارد. معمولاً از یک ژرمن شپرد به تنهایی استفاده می‌شود؛ زیرا هوش زیاد او باعث شده تا آموزش‌ها را سریع دریافت کند.

ژرمن شپرد نژاد سگ باهوش

۴٫     سگ شکاری طلایی رنگ دورگه (Golden Retriever)

گلدن رتریور در ابتدا برای برنده شدن در بازی‌ها و شکار پرورش داده شد. راضی کردن این سگ‌ها بسیار آسان است و گزینه ایده آلی برای بسیاری از مشاغل مختلف هستند. در ایالات متحده، زمان انتخاب باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی، گلدن رتریور به طور مداوم یکی از ۱۰ نژاد باهوش سگ در باور مردم است. آنها به عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین همراهان شناخته می‌شوند.

گلدن رتریور نژاد سگ باهوش

۵٫     دوبرمن پینچر (Doberman Pinscher)

دوبرمن پینچر در ابتدا به عنوان یک سگ محافظ برای ایستادن در کنار باج‌گیرهای محلی در سال ۱۸۹۰ پرورش داده شد. هدف اولیه از ایجاد نژاد دوبرمن ترکیب هوش، وفاداری، سرعت، درندگی، قدرت و استقامت برای داشتن بهترین و باهوش‌ترین سگ دنیا بود. این نژاد به سرعت و به راحتی از ارباب خود محافظت می‌کند. این روزها از ذکاوت او برای همراهی با پلیس هم استفاده می‌شود.

دوبرمن پینچر نژاد سگ باهوش

۶٫     سگ گله شتلند (Sheltie)

سگ گله شتلند (معروف به شلتی) هم از سگ‌های بومی جزایر شتلند به عنوان سگ‌های گله‌ای که از گوسفند محافظت می‌کنند، پرورش داده شد. شلتی‌ها گله‌داران مشتاق و باهوشی هستند که آموزش‌های لازم را به سرعت فرامی‌گیرند. آنها به طور معمول در  مسابقات سرعت نیز رتبه بالایی به دست می‌آورند. در نتیجه زمان رتبه‌بندی باهوش‌ترین سگ‌ها جایگاه خاص خود را دارند.

سگ گله شتلند نژاد سگ باهوش

۷٫     پاپیلون (Papillon)

این نژاد به طور سنتی با خانواده سلطنتی مرتبط است؛ زیرا بسیاری از آنها به حمل این سگ‌های کوچک عادت کرده‌اند. اما اجازه ندهید اندازه کوچک این حیوان شما را فریب دهد. پاپیلون تنها یکی از دو نژاد سگ کوچک (با احتساب پودل) است که در میان ده سگ باهوش دنیا قرار می‌گیرد. اگر به دنبال خرید باهوش‌ترین نژاد سگ آپارتمانی هستید، پاپیلون برون‌گرا را در اولویت قرار دهید.

پاپیلون نژاد سگ باهوش

۸٫     بلادهاند (Bloodhound)

بلادهاند یک نوع از باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی به‌ خاطر صورت‌های دراز و چروکیده و گوش‌های آویزان بزرگشان شناخته می‌شوند. شاید ظاهر آنها شبیه به خنگ‌ترین نژاد سگ باشد، اما به‌ خاطر مستقل بودن، کنجکاوی و مهربانی بسیار معروف هستند. تا آنجا که در تحقیقات انجام شده قرن سوم نیز از اراده و قدرت بویایی آنها یاد شده است.

بلادهاند نژاد سگ باهوش

۹٫     روتوایلر (Rottweiler)

روتوایلر سگی است که در بسیاری از مشاغل همکاری می‌کند. از گله‌داری گاوها گرفته تا سگ پلیس و ارتش، این سگ‌های باهوش توانایی خود را در انطباق با انواع نقش‌ها به خوبی نشان داده. آنها با رهبری مستحکم و مداوم، هوش خود را نشان داده و پیوندهای نزدیکی با صاحبان خود ایجاد می‌کنند.

روتوایلر نژاد سگ باهوش

۱۰٫ سگ کتل استرالیایی (Australian Cattle Dog)

متفاوت‌ترین مورد در رتبه‌بندی باهوش‌ترین سگ‌ها این نمونه است. او به خاطر موفقیت در برخورد با حیوانات بسیار بزرگ‌تر از خودش معروف شده. سگ کتل استرالیایی که همیشه در لیست ۱۰ تا از باهوش‌ترین نژاد سگ قرار دارد، در برابر دشمنان سرسخت و در کنار صاحب خود بسیار مطیع است.

کتل استرالیایی نژاد سگ باهوش

-> این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود: نژاد سگ دالمیشن، سگ با شکوه!

خلاصه آنچه خواندیم
در متن حاضر به بررسی ۱۰ نژاد از انواع باهوش‌ترین سگ دنیا پرداختیم. گفتیم که این رتبه‌بندی بر اساس دسته‌بندی هوش غریزی (تطبیقی، کاری و غریزی) انجام می‌شود. در نتیجه آن دسته از سگ‌هایی که بدون دریافت آموزش توسط انسان‌ها و به طور بالقوه از این هوش ذاتی خود استفاده می‌کنند، باهوش محسوب خواهند شد. باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی شامل مرز کولی، پورد، ژرمن شپرد، سگ شکاری طلایی رنگ دورگه، دوبرمن پینچر، سگ گله شتلند، پاپیلون، بلادهاند، روتوایلر و سگ کتل استرالیایی می‌شود. بر اساس تحقیقات این نژادها در همکاری با انسان و مقابله با خطر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.
باهوش‌ترین سگ‌ها چگونه انتخاب می‌شوند؟

انتخاب این موجودات بر اساس مهارت‌های ذهنی بالقوه آنهاست نه بر اساس آموزش‌های انسانی که دریافت می‌کنند.

خنگ‌ترین نژاد سگ کدام است؟

بوستون تریر، باست هاند، تازی ایتالیایی، پینچر مینیاتوری به طور معمول در این دسته قرار می‌گیرند.

2 پیام روی “معرفی ۱۰ مورد از باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی

  1. Mohi گفت:

    نژاد بلادهاند اصلا بهش نمیاد باهوش باشه

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      اکثریت فکر میکنن چون چهره غمگینی داره باهوش نیست ولی نباید از روی ظاهر قضاوت کرد :))

دیدگاهتان را بنویسید