گربه, نکات مراقبت از گربه

علائم بیماری کلیه گربه و غذای مناسب آن

علائم بیماری کلیه گربه و غذای مناسب گربه‌های بیماری کلیوی

گربه‌ها یکی از حیوانات خانگی هستند که به دلیل ظاهر زیبا و پشمالویی که دارند مورد علاقه طیف وسیعی از مردم قرار گرفته‌اند. اما این حیوانات زیبا و دوست داشتنی نیز بیمار می‌شوند و یکی از مشکلاتی که برای آن‌ها ممکن است ایجاد شود بیماری کلیوی است. در این مقاله می‌خواهیم به علائم بیماری کلیه گربه بپردازیم. اگر شما هم گربه دارید یا به این دسته از موضوعات علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله در کنار ما بمانید.

انواع مشکلات و بیماری کلیوی در گربه‌ها

بیماری کلیوی همان طور که انسان‌ها را درگیر می‌کند در گربه‌ها هم اتفاق می‌افتد. کلیه‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت بدن گربه‌ها ایفا می‌کنند و توجه به عملکرد درست این عضو حیاتی موضوعی است که باید حتما مدنظر قرار دهید. بیماری‌های مزمن کلیوی حدود ۱ تا ۳ درصد گربه‌ها را درگیر می‌کند و می‌‌تواند باعث مرگ گربه شود. برای اینکه بتوانید متوجه بروز مشکل در کلیه گربه خود شوید باید با علائم بیماری کلیه گربه آشنا شوید.

Chronic Kidney Disease (CKD) به اختصار بیماری مزمن کلیه نامیده می‌شود که باعث از دست رفتن تدریجی کلیه و اختلال در عملکرد آن می‌شود. این مشکل با افزایش سن گربه‌ها بیشتر می‌شود و حدود نیمی از گربه‌هایی که بیشتر از ۱۵ سال سن دارند درگیر بیماری کلیوی هستند.

وظیفه کلیه حذف مواد سمی و زائد از طریق ادرار است. همچنین در تنظیم میزان کلسیم و ویتامین D و همچنین هورمون‌ها برای تولید گلبول قرمز نقش اساسی دارد. متأسفانه بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها عواقب بدی دارد و معمولا عوارض آن جبران‌ناپذیر است.

دلایل ایجاد بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها

  • افزایش سن و کهولت
  • ایجاد عفونت‌‌های ویروسی و باکتریایی
  • چاقی و تغذیه بد
  • مشکل در سیستم ایمنی
  • بیماری‌های ژنتیکی
  • خوردن مواد سمی مانند ضد یخ

اینها مواردی است که می‌تواند باعث بروز علائم بیماری کلیه گربه شود؛ بنابراین لازم است مراقب تغذیه گربه خود باشید. اگر مایل هستید که در مورد علائم عفونت چشم گربه نیز اطلاعاتی کسب کنید؛ می‌توانید مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید.

علائم بیماری‌ کلیه گربه‌ها

  • بی‌حالی و کاهش اشتها
  • کاهش آب بدن گربه
  • بروز حالت‌های ضعف و افسردگی
  • استفراغ
  • میل به نوشیدن آب و احساس تشنگی
  • افزایش تعداد دفعات دفع ادرار

اینها مواردی است که با دیدن آن باید به بیماری کلیوی مشکوک شوید و گربه خود را جهت انجام بررسی‌های بیشتر به دامپزشکی ببرید. دامپزشک با انجام آزمایش خون و ادرار می‌تواند علائم اولیه را تشخیص دهد. جهت تکمیل بررسی‌ها عکس رادیولوژي، سونوگرافی و در صورت نیاز بیوپسی کلیه انجام می‌شود.

برای اینکه بدانید میزان از دست رفتن آب بدن گربه چقدر بوده است می‌توانید پوست بالای گردن گربه را نیشگون بگیرید. اگر میزان بازگشت پوست به حالت اولیه بیش از یک ثانیه طول بکشد؛ یعنی میزان آب بدن گربه کم شده است.

علائم بیماری کلیه گربه و غذای مناسب گربه‌های بیماری کلیوی

دلایل بروز نارسایی حاد کلیوی و از کار افتادن کلیه گربه

  • سموم مختلف
  • ضربه و آسیب‌های شدید
  • شوک
  • عفونت
  • انسداد در مجاری ادراری
  • بیماری‌های قلبی و نارسایی قلب

با توجه به این موضوع که گربه‌ها حیواناتی بازیگوش هستند ممکن است چیزهایی را بخورند که باعث بروز مشکلات کلیوی برای آن‌ها شود. محلول‌های ضد یخ، گیاهانی مانند زنبق که سمی هستند، سموم شیمیایی برای دفع آفات، مایعات و شوینده‌های شیمیایی و حتی داروهای مناسب انسان‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی در گربه‌ها شود.

حتی ضربه‌های شدیدی که باعث شکستگی لگن شوند هم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. با دیدن علائم بیماری کلیه گربه که شامل مواردی مانند اسهال و استفراغ، بی‌حالی، موارد دیگری که ذکر شده، است  حتما در اسرع وقت گربه خود را به دامپزشکی ببرید. در مواردی لازم می‌شود که عمل پیوند کلیه در گربه انجام شود.

 

-> این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود: علائم عفونت گوش گربه

 

آزمایش ادرار و علائم نقص عملکرد کلیه

یکی از آزمایش‌های بسیار مهم در تشخیص نارسایی کلیه در گربه‌ها آزمایش ادرار است. برای بررسی عملکرد کلیه سطح PH و غلظت ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین وجود پروتئین، خون، باکتری و… در ادرار گربه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش خون و بررسی علائم بیماری کلیوی در گربه‌ها

یکی دیگر از آزمایش‌های اصلی در تشخیص بیماری کلیوی انجام آزمایش خون است. میزان غیر طبیعی اوره و کراتینین در خون بیانگر مشکل کلیه در گربه‌ها است. زیرا اینها مواد زائدی هستند که باید از طریق ادرار از بدن خارج شوند. وقتی مقداری بیش از مقدار طبیعی از این مواد در خون دیده شود به این معنی است که کلیه‌ها عملکرد درست خود را از دست داده‌اند.

بعد از تشخیص نوع بیماری و درجه آن دامپزشک داروهای گربه بیمار کلیوی را تجویز خواهد کرد و شما می‌توانید درمان گربه خود را آغاز کنید. این داروها به طور معمول شامل مکمل پتاسیم، میرتازاپین محرک اشتها، بنازپریل، آملودیپین، تلمیزارتان و داروهای ضد تهوع است.

رژیم غذایی مناسب برای گربه‌هایی با مشکل کلیوی

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌های درمان بیماری کلیوی در گربه‌ها با استفاده از رژیم غذایی مناسب است. طبق مطالعات انجام شده توسط محققان مختلف مشخص شده است که غذای مناسب گربه بیمار کلیوی حاوی مقدار کمی فسفر، پروتئین و سدیم است. همچنین در رژیم غذایی این گربه‌ها مقدار ویتامین محلول در آب، ویتامین D ‌و اسیدهای چرب امگا ۳ باید به دقت لحاظ شود.

برای درمان بیماری کلیه گربه باید چه مسیری را طی کنید؟

در ابتدای امر وقتی شما علائم را در گربه خود مشاهده کردید با مراجعه به دامپزشک مجرب مهم‌ترین و بهترین کار را انجام می‌دهید. سپس آزمایش‌های مختلف روی گربه انجام می‌شود.

داروهای تجویز شده را به دقت و به موقع به گربه خود بدهید. رژیم غذایی مناسبی را برای گربه انتخاب کنید و سعی کنید گربه را به نوشیدن آب تازه تشویق کنید. همچنین محیطی آرام و مناسب برای گربه خود آماده کنید و سعی کنید از استرس دور بماند. اگر می‌خواهید غذای مناسب گربه با بیماری کلیوی را تهیه کنید می‌توانید به سایت اسکای پت مراجعه کنید.

غذای خشک رویال کنین (Royal Canin)، جوسرا (Josera)، رفلکس (Reflex)، شسیر، فلاتازور، فریسکیز و هپی کت را می‌توانید از این فروشگاه به راحتی تهیه کنید. همچنین انواع غذای تر و مکمل نیز در این فروشگاه عرضه می‌شود. در کنار این موارد انواع تشویقی، لوازم بهداشتی و باکس گربه نیز موجود است.

دسته‌بندی بیماری کلیه گربه‌ها

به طور کلی باید بدانید که بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. نوع حاد این بیماری در مدت کوتاهی مثلا چند ساعت تا چند روز ایجاد می‌شود و معمولا قابل درمان هستند. اما فرم مزمن این بیماری به صورت آهسته و تدریجی ایجاد شده و در طول زمان پیشرفت می‌کند. در این حالت معمولا درمان به صورت کامل امکان پذیر نیست و باید جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

خلاصه مقاله
یکی از مشکلاتی که گربه‌ها با آن درگیر می‌شوند، بیماری کلیوی است. این بیماری درصد کمی از گربه‌ها را درگیر می‌کند و ممکن است باعث مرگ آنها شود. افزایش سن، عفونت‌های ویروسی، مشکل سیستم ایمنی و مواردی دیگر می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. بی‌حالی، حالت ضعف، استفراغ، تشنگی و ادرار زیاد از علائم بیماری کلیه است و اگر دامپزشک به این بیماری مشکوک شود، با انجام آزمایش خون و ادرار وضعیت را بررسی می‌کند.
پس از تشخیص نیاز است مراحل درمان طبق نظر دامپزشک طی شود و برای درمان نیاز به رعایت رژیم غذایی مشخصی است. رژیم غذایی گربه‌ای که دچار بیماری کلیوی شده باید مطابق با نظر دامپزشک انجام شود و می‌توانید از غذاهای رژیمی خشک هم استفاده کنید.
چطور می‌توان غذای مناسب برای گربه بیمار کلیوی را تهیه کرد؟

شما باید برای تهیه غذای مناسب برای گربه‌های دارای مشکل کلیوی طبق نظر دامپزشک اقدام کنید. با مراجعه به سایت اسکای پت به صورت حضوری و مجازی می‌توانید غذای مناسب برای گربه خود را تهیه کنید.

راه‌های تشخیص بیماری کلیوی در گربه‌ها چیست؟

انجام آزمایش‌های خون و ادرار و همچنین سونوگرافی و نمونه برداری می‌تواند به طور کامل مشکلات کلیوی در گربه‌ها را شناسایی کند.

2 پیام روی “علائم بیماری کلیه گربه و غذای مناسب آن

  1. Mahdis H گفت:

    متاسفانه مشکل رایج گربه ها بیماری کلیه است… خیلی از گربه ها بخاطر بیماری گربه جونشون رو از دست میدن

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله متاسفانه؛ اما میشه با رعایت یکسری موارد مثل تغذیه گربه از ابتلا به بیماری کلیه پیشگیری کرد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید