نکات تربیتی-آموزشی سگ, نکات مراقبت از سگ

آموزش تنها گذاشتن سگ در خانه

روش‌های آموزش سگ برای تنها ماندن در خانه

تنها گذاشتن سگ در خانه می‌تواند برای شما یا توله سگ‌تان یک چالش بزرگ باشد. بد نیست بدانید سگ‌ها ما را به عنوان اعضای گله خود می‌بینند، اما متاسفانه همیشه نمی‌توان کل زمان خود را به این دوستان پشمالو اختصاص داد. بهترین کار برای عبور سریع‌تر از این چالش آماده‌سازی ذهن سگ‌مان برای تنها ماندن در خانه از زمان کودکی است. در غیر این صورت، اضطراب جدایی می‌تواند برای شما یا سگ‌تان مشکل‌زا باشد. به همین خاطر، ما در این بخش به چگونگی انجام این فرآیند در چند مرحله یا نحوه تنها گذاشتن سگ شیتزو در خانه یا دیگر نژادهای سگ‌های دوست داشتنی اشاره خواهیم کرد.

سگ خود را می‌توانیم چه مدت در خانه تنها بگذاریم؟

توصیه می‌شود روش تنها گذاشتن سگ در خانه را بیاموزید و این زمان را به حداقل برسانید. این مسئله حتی در رابطه با سگ‌هایی که از تنهایی نمی‌ترسند، هم صدق می‌کند. ممکن است زمانی که سگ شما مدت زمان زیادی در خانه تنها می‌ماند دچار اضطراب شود. در ادامه، به این موضوع که با توجه به سن سگ چه مدت می‌توان او را تنها گذاشت، اشاره می‌کنیم:

  • مدت زمان تنها گذاشتن توله سگ در خانه ۲ ساعت در روز است. تنها گذاشتن توله سگ در خانه خوشایند آنها نیست. علاوه بر این، نیاز آنها به ادرار کردن هم می‌تواند منجر به افزایش اضطراب جدایی شود.
  • سگ‌های بالغ (سن بیش از ۱۸ ماه) را می‌توان حدود ۴ تا ۶ ساعت به صورت روزانه در خانه تنها گذاشت. این سگ‌ها مشکلی با تنهایی در خانه ندارند و زمانی که شما نیستید آنها خواب هستند. پس می‌توان به تنها گذاشتن سگ در خانه با توجه به این موارد اندیشید.
  • سگ‌های مسن را می‌توان ۲ تا ۶ ساعت تنها گذاشت. البته این مسئله کاملا به شرایط و وضعیت سلامتی سگ بستگی دارد.

نکات کاربردی مخصوص تنها گذاشتن سگ در خانه

متاسفانه، امروزه با توجه به شاغل بودن نمی‌توان همیشه در کنار سگ خود ماند. به همین خاطر، ضروری است قبل از هر گونه اقدامی در زمینه تنها گذاشتن سگ‌ها در خانه مواردی همچون موارد ذیل را در نظر داشت:

  • سن سگ
  • وضعیت سلامت جسمانی سگ
  • توجه به نحوه مدیریت اضطراب جدایی سگ
  • تربیت و رفتار سگ
  • تغذیه
  • ورزش و فعالیت‌های سگ
  • وجود حیوانات دیگر در خانه

به عنوان مثال، ممکن است سگ شما هیچ مشکلی در حوزه مدیریت اضطراب جدایی‌اش نداشته باشد، اما آیا او به درستی تربیت شده که خانه شما را بهم نریزد؟ یا او موفق به انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه خود است؟

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله نیز برای شما مفید است: ۱۰ نژاد سگ باهوش جهان

 

اتفاقاتی که ممکن است در زمان تنهایی برای سگ‌تان رخ بدهد!

سگ‌هایی که تحمل تنهایی دارند، هیچ مشکلی در رابطه با تنها ماندن در خانه ندارند. اما ممکن است نژادهای دیگر باعث ایجاد مشکلات یا رفتارهای ناراحت کننده برای دیگران یا خود شوند. همچنین، ممکن است این موضوع باعث شود سگ‌تان احساساتی نظیر اضطراب، خستگی یا استرس را تجربه کند. بعضا، ممکن است مشکلاتی در صورت نبود شما در خانه برای حیوان دوست‌داشتنی‌تان رخ دهد از جمله این مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گاز گرفتن دیگران و یا اشیای منزل
  • جویدن مبلمان و لباس‌هایتان
  • پرخوری
  • فرار از منزل و گم شدن
  • ناله، زوزه یا پارس کردن
  • ادرار یا مدفوع کردن
  • بیمار شدن

تنها گذاشتن سگ در خانه می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی همچون از بین رفتن مبلمان شود. البته، باید گفت جایگزین کردن مبلمان یا لباس کاری آسان است. اما اگر سگ شما گم شود، از لحاظ احساسی و مالی متحمل ضرر می‌شوید. یک راه خوب که می‌توانید برای مدیریت بهتر شرایط حیوان خانگی خود و کاهش اضطراب وی از آن بهره ببرید، استفاده از ردیاب است. به این ترتیب،  هنگامی که سگ شما فرار کند یا خانه را ترک نماید، جی پی اس به شما هشدار می‌دهد. بدین صورت، شما سریع‌تر وارد عمل می‌شوید.

چه سگ‌هایی را می‌توان در خانه تنها گذاشت؟

برخی از سگ‌ها نسبت به دیگر سگ‌ها مشکل زیادی با تنها ماندن ندارند.  سگ‌هایی از نژاد یورکشایر تریر، باست هاند، بولداگ فرانسوی و انگلیسی، شار پی، تازی، مالتی، پیرنه بزرگ و بیگل مشکل زیادی با تنهایی ندارند. سگ‌هایی با این نژادها هیچگونه بی‌قراری و بی‌حوصلگی‌ای را در زمان تنهایی خود حس نخواهند کرد.

آیا می‌توان سگ‌ها را در خانه تنها گذاشت؟

 

راه‌ها و روش‌های آموزش سگ برای تنها ماندن در خانه

هنگامی که قرار بر این است که سگ در خانه تنها بماند، شما باید آموزش تنها گذاشتن سگ در خانه توسط افراد متخصص را سپری کنید. این آموزش‌ها باید صحیح و طبق اصول باشند. به این ترتیب، سگ با هیچگونه مشکلی مواجه نخواهد شد. یکی از بهترین آموزش‌ها سناریوی ترک خانه و بازگشت به آن است.

در ابتدا، کفش‌هایتان را بپوشید و به سمت در بروید. اگر سگتان وحشت زده و مضطرب به نظر می‌رسید، حتما او را نادیده بگیرید تا به این شرایط عادت کنند. این کار را روزانه ۳ بار انجام دهید.

پس از تنها گذاشتن سگ در خانه و بازگشت، به سمت حیوانتان با آغوش گرم نروید. به این ترتیب، او تصور می‌کند بازگشت شما به خانه یک چیز عادی است. پس از اینکه به خانه رسیدید به سگتان دستور دهید به جای خواب نیناپت خود برود. بعد از اطاعت از دستورتان و افزایش آرامش او، در آنجا به او محبت کنید تا آرامش بیشتری حس کند. پیشنهاد می‌شود، خانه را بدون خداحافظی ترک کنید. بدین صورت، سگ‌تان کمتر دچار ناراحتی و اضطراب می‌شود.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: بهترین تشویقی برای سگ

 

روش‌های نگهداری از سگ خانگی برای شاغلین

هنگامی که سگ شما مدت زمانی را به تنهایی در خانه سپری کرد حتما پس از بازگشت زمانی را به او اختصاص دهید. شما می‌توانید فعالیت‌های زیر را با حیوان خانگی خود انجام دهید:

  • با سگ‌تان به پیاده روی بروید.
  • با او بازی کنید.
  • به او غذاهای خوشمزه نظیر هپی داگ (Happy Dog) یا شسیر (Schesir) بدهید.
  • او را پیش دامپزشک ببرید. عشق و محبت خود را به او نشان دهید. (از طریق نوازش، صحبت و غیره)

در انتها، حتما نکات ذکر شده در رابطه با روش‌های تنها گذاشتن سگ‌ها در خانه را رعایت کنید. به این ترتیب، سگ خود را به دور از هر گونه اضطراب و ناراحتی تنها خواهید گذاشت. فراموش نکنید، قبل از اقدام برای به سرپرستی گرفتن سگ‌ها حتما در رابطه با این موضوع به دقت بیندیشید.

 

خلاصه مطلب
اگر به تازگی سگی را به سرپرستی قبول کرده‌اید، احتمالا با یک چالش بزرگ یعنی تنها گذاشتن سگ در خانه مواجه هستید. بعضی از سگ‌ها علاقه‌ای به سپری کردن زمان خود به تنهایی ندارند. به همین خاطر، تنها گذاشتن آنها یک مشکل بزرگ به نظر می‌رسد. در ضمن، اگر به اینکه سرپرستی سگی را قبول کنید، فکر می‌کنید، حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مطلب لیستی از سگ‌هایی که مشکلی در رابطه با تنها ماندن ندارند، آماده کرده‌ایم. همچنین، در این مقاله به نکات آموزشی و کاربردی در رابطه با تنها گذاشتن سگ‌ها در خانه پرداخته‌ایم.
آیا می‌توان سگ‌ها را در خانه تنها گذاشت؟

بله، شما با استفاده از نکات آموزشی خاص که در بالا به چند مورد از آنها اشاره کرده‌ایم، می‌توانید سگ‌هایتان را در منزل تنها بگذارید.

ممکن است سگ در حین آموزش (تنها ماندن در خانه) دچار افسردگی شود؟

بله، بعضا این مشکل برای برخی از سگ‌ها رخ می‌دهد.

2 پیام روی “آموزش تنها گذاشتن سگ در خانه

  1. Armita گفت:

    سلام
    مرسی از آموزشتون دقیقا تنها مشکلی که با نگهداری از سگ دارم همینه وقتی میخوام برم بیرون و نمی تونم ببرمش چجوری تو خونه سگمو تنها بزارمش

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      یکی از دغدغه های افراد شاغل برای نگهداری پت همین مسئله هست؛ خوشحالیم که محتوا برای شما مفید بوده 🙂

دیدگاهتان را بنویسید