سگ, نکات تربیتی-آموزشی سگ, نکات مراقبت از سگ

جلوگیری از جویدن سگ و تخریب لوازم خانه

روش جلوگیری از جویدن سگ

یکی از مشکلات عمده کسانی که از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند، جویده شدن اشیا توسط آنهاست. برای مثال کسانی که سگ داشته و یا دارند این مسئله را به خوبی درک خواهند کرد. مشکل جویدن سگ و البته جویدن مخرب در سگ‌ها می‌تواند مسئله جدی برای افراد باشد. در نتیجه باید دلایل و روش‌های مشخص برای این مسئله را پیدا کنیم. با بررسی این دو مورد است که جلوگیری از جویدن سگ موفقیت آمیز خواهد بود.

علت جویدن اشیا توسط سگ

برخی از محققان علت جویدن سگ را ناشی از اضطراب جدایی می‌دانند. این جدایی می‌تواند از جدایی یک جفت سگ دیگر، دوری از صاحب قبلی و یا محیطی که در آن زندگی می‌کرده، ناشی شده باشد. سگ‌هایی که برای از بین بردن استرس ناشی از اضطراب جدایی اشیا را می‌جوند، معمولاً فقط زمانی که تنها هستند، این کار را می‌کنند. آنها همچنین علائم دیگری از اضطراب جدایی مانند ناله کردن، پارس کردن، قدم زدن، بی‌قراری، ادرار و مدفوع کردن را نیز بروز خواهند داد.

در کنار این موضوع گرسنگی شدید نیز می‌تواند به عنوان علت جویدن اشیا توسط سگ در نظر گرفته شود. سگی که رژیم غذایی با کالری محدود دارد، در تلاش برای یافتن منابع تغذیه اضافی اشیا را جویده و از بین می‌برد. سگ‌ها معمولاً این جویدن را با اشیا مرتبط با غذا یا بویی شبیه به غذا انجام می‌دهند. در نتیجه خرید غذای مناسب برای سگ و همچنین توجه به رژیم غذایی این حیوانات می‌تواند مشکل پیش رو را برطرف کند.

در کنار این دو مورد، جویدن پارچه‌ها نیز می‌تواند مشکل دیگری باشد که به عنوان علت جویدن سگ ریشه‌یابی می‌شود. محققان این امر را ناشی از حذف زودهنگام شیر در دوران کودکی سگ‌ها می‌دانند. زمانی که برای جلوگیری از جویدن سگ تلاش می‌کنید، اطلاعات لازم را در مورد کودکی او به دست آورید. اگر رفتار مکیدن یا گاز گرفتن پارچه توسط سگ برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، این نوع رفتار در او به یک عادت تبدیل خواهد شد. پس مهم است که برای درمان آن اقدام کنید.

آموزش به سگ برای جلوگیری از جویدن لباس و لوازم خانه

 

روش جلوگیری از جویدن سگ

گفتیم که تخریب وسایل خانه توسط سگ می‌تواند مسئله‌ای آزار دهند باشد؛ لذا مهم است که روش‌های جلوگیری از این کار را بیاموزیم. در وهله اول مهم است که همیشه مراقب او باشیم. درست مانند یک نوزاد انسان، همیشه مراقب توله سگ یا سگ خود باشید تا او را از کنجکاوی و تمایل برای جویدن دور کنید. در کنار این مورد توجه به روش‌های زیر نیز مثمر ثمر است.

  • سگ را به حرکت‌کردن وادار کنید

فقدان ورزش یا تحریک ذهنی در برخی از سگ‌ها به سادگی می‌تواند آنها را عصبی کرده و تمایل جویدن اشیا را زیاد کند. سگ‌ها معمولاً به دنبال راه‌هایی برای سرگرمی هستند و جویدن یکی از گزینه‌های مناسب برای آنهاست. برای جلوگیری از جویدن مخرب در سگ‌ها، مطمئن شوید که راه‌های زیادی برای ورزش ذهن و بدن به او ارائه می‌دهید. راه‌های عالی برای انجام این کار عبارت‌اند از پیاده‌روی و گردش روزانه، بازی بدون بند با سگ‌های دیگر، ورزش‌های مخصوص سگ (چابکی، سبک آزاد، فلای بال و غیره) و غذا دادن در اسباب ‌بازی‌های معمایی همگی می‌توانند راهکارهای خوبی برای جلوگیری از جویدن سگ باشند. همچنین تشویقی‌های سگ مثل اسنک‌ها برای تربیت و آموزش آن بسیار موثر خواهند بود.

  • جویدن معمولی را به او آموزش دهید

می‌دانیم که جویدن یک رفتار طبیعی برای سگ‌ها در تمام سنین است. هم سگ‌های وحشی و هم سگ‌های اهلی، بیشتر وقت خود را صرف جویدن استخوان می‌کنند. این فعالیت آرواره‌های آنها را قوی و دندان‌هایشان را تمیز نگه می‌دارد. با این اوصاف اگر شاهد تخریب وسایل خانه توسط سگ با عمل جویدن هستید، باید چاره‌ای اندیشید.

هم توله سگ‌ها و هم سگ‌های بالغ باید انواع اسباب بازی‌های جویدنی مناسب و جذاب داشته باشند. با این حال، فقط تهیه اشیا مناسب برای جویدن برای از این نوع رفتار کافی نیست. سگ‌ها باید یاد بگیرند که چه چیزی برای جویدن خوب است و چه چیزی خوب نیست. آنها باید به شیوه‌ای ملایم و انسانی آموزش داده شوند.

 

این مقاله برای شما مفید خواهد بود: علائم سرماخوردگی سگ و روش‌های درمان آن

 

  • موقعیت‌های استرس‌زا را شناسایی کنید

در ابتدای متن نیز اشاره کردیم که استرس و ناامیدی می‌تواند یکی از دلایل جویدن مخرب در سگ باشد. گاهی اوقات یک سگ هنگام تجربه چیزی که باعث استرس می‌شود، جویدن اشیا را شروع می‌کند. مانند قرار گرفتن در نزدیکی حیوان دیگری که با او کنار نمی‌آید یا زمانی که در ماشین محبوس می‌شود و توسط کودکان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. برای کاهش این نوع جویدن، سعی کنید سگ خود را در معرض موقعیت‌هایی قرار ندهید که او را عصبی یا ناراحت می‌کند.

همچنین سگ‌هایی که از انجام فعالیت‌های هیجان انگیز منع می‌شوند، گاهی اوقات مستقیماً اشیا مجاور را گاز می‌گیرند، تکان می‌دهند، پاره می‌کنند و می‌جوند. برای جلوگیری از جویدن سگ آنها را از بازی‌هایی که دوست دارند، منع نکنید. این ممانعت نیز می‌تواند برای آنها ناامید کننده و استرس‌زا باشد.

روش جلوگیری از جویدن سگ

 

  • سگ را تنبیه نکنید

استفاده از روش‌های نامناسب تنبیهی مانند بستن پوزه‌بند و یا کتک زدن سگ، هیچ راه‌حل انسانی را پیش پای شما نمی‌گذارد. در واقع با استفاده از این راهکارهای مخرب نه تنها مشکل جویدن سگ برطرف نمی‌شود؛ بلکه او را منزوی و یا عصبانی خواهید کرد. پس بهتر است با صبر و دوستی، روش‌های ذکر شده را استفاده کنید. اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها نتیجه نداد، بررسی رفتار او را به یک متخصص حیوانات بسپارید.

خلاصه کلام
طبیعی است که توله سگ‌ها و حتی سگ‌های مسن در حین کاوش در جهان اطراف خود، اشیا را بجوند. همچنین عمل جویدن با بی‌حوصلگی مقابله کرده و می‌تواند اضطراب یا ناامیدی خفیف را تسکین دهد. در کنار این موارد قطع زودهنگام شیردهی به توله سگ‌ها نیز می‌تواند آنها را برای گاز گرفتن و جویدن اشیا، ترغیب کند. در نتیجه با استفاده از چند روش جلوگیری از جویدن سگ مانند آموزش صحیح، شناسایی موقعیت‌های استرس‌زا و تشویق سگ به فعالیت‌های هیجان انگیز، می‌توانید این مسئله را به خوبی مدیریت کنید. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.
تنبیه گزینه مناسبی برای کنترل جویدن سگ است؟

به هیچ وجه. این رفتار نه تنها انسانی نیست؛ بلکه می‌تواند سگ را آزار داده و استرس او را به شدت بالا ببرد.

چگونه جویدن سالم را به سگ‌ها یاد بدهیم؟

روش‌های زیادی برای این کار ارائه شده؛ برای نمونه استفاده از اسباب بازی‌های نرم و مخصوص حیوانات بسیار موثر است.

-> مشاهده تمام محصولات سگ

6 پیام روی “جلوگیری از جویدن سگ و تخریب لوازم خانه

  1. Roxana گفت:

    سلام
    ممنونم متن مفیدی بود من نمیدونستم اضطراب جدایی باعث جویدن اشیاء توسط سگ بشه
    جالب بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید واقع شده.
      اضطراب جدایی و زمانی که سرپرست سگ مجبور هست اون رو توی خونه تنها بزاره. در صورتی که نحوه برخورد با سگ رو ندونن و یا سگ آموزش تنها موندن توی خونه رو ندیده باشه؛ باعث رفتار مخرب در سگ میشه.
      مقاله آموزش تنها ماندن سگ در خانه داخل سایت هست؛ اگر دوست داشتید مطالعه کنید.

  2. Mohi گفت:

    من تابحال چندبار سگمو تنبیه کردم بخاطر این کار ولی بدتر شد
    مرسی مطلب خوبی بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      نه اصلا تنبیه چاره کار نیست! مقاله رو کامل مطالعه کنید. با به‌کار گرفتن موارد گفته شده؛ می‌تونید رفتار سگ رو اصلاح کنید.

  3. Mahdis H گفت:

    اگر با سگتون وقت بگذرونین و باهاش بازی کنین خیلی از مشکلات رفتاریش حل میشه
    چون انرژیش تخلیه میشه

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله کاملا درسته، یکی از دلایل شیطونی و خرابکاری های پت، تخلیه نشدن انرژیش در طول روزه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید