سگ, نکات تربیتی-آموزشی سگ

راهنمای آموزش دستشویی سگ به همراه نکات مهم

آموزش دستشویی سگ

آموزش دستشویی سگ می‌تواند شما را در نگهداری این حیوان خانگی محبوب راحت‌تر کند. توله سگ‌ها حیوانات بازیگوشی هستند که باید آنها را آموزش داد. این آموزش نیاز به زمان داشته و باید با حوصله این کار را انجام بدهید. اما به یاد داشته باشید که اگر زمان و انرژی کافی برای آموزش این حیوانات صرف کنید، نتیجه خوبی به دست خواهید آورد. در کنار صبر و حوصله‌ای که برای آموزش باید داشته باشید، شما باید روش صحیح آموزش آنها را بلد باشید. هرچقدر بهتر بتوانید آموزش بدهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت و در زمان کمتری سگ شما تربیت خواهد شد. در این مطلب اصول صحیح آموزش دستشویی سگ را با هم مرور خواهیم کرد.

چرا آموزش دستشویی سگ مهم است؟

بسیاری از افرادی که پس از مدتی از نگهداری سگ خسته می‌شوند، دستشویی سگ در محیط خانه آنها را اذیت می‌کند. بعضی از افرادی که این حیوان خانگی را خریداری می‌کنند، در ابتدا به موضوع دستشویی سگ بی‌توجهی می‌کنند و فکر می‌کنند نیازی به آموزش دستشویی سگ وجود ندارد و پس از مدتی حیوان خودش یاد خواهد گرفت. اما پس از چند بار که حیوان بر روی مبل یا سایر وسایل خانگی دستشویی کرد، عصبانی شده و مشکل را از سگ خود می‌دانند. درحالی‌که اگر از ابتدا آموزش درستی به حیوان داده شود، این مشکل برای همیشه حل خواهد شد.

گام ابتدایی در آموزش دستشویی سگ

در ابتدا، تصمیم بگیرید که سگ شما قرار است در کجا دستشویی کند؟ این محل را ممکن است فضایی در داخل خانه خود تعیین کنید و یا ترجیح بدهید که برای این کار از فضای بیرون خانه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر قرار است سگ برای دستشویی کردن در خارج از خانه تربیت بشود، شما باید وقت بیشتری برای این امور در نظر بگیرید. همچنین آب و هوای محیط بیرون از خانه خود را در نظر بگیرید، اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، ممکن است در زمستان بیرون بردن سگ برای دستشویی کردن برای شما سخت باشد. از سوی دیگر، ممکن است محل دستشویی کردن سگ در خانه برای شما مشکلاتی را ایجاد کند که این موضوع نیز بستگی به سبک زندگی شما و محیط منزل شما دارد. پس برای انتخاب محل دستشویی سگ وقت صرف کنید و تصمیم درستی بگیرید.

آموزش دستشویی سگ باید از چه سنی شروع شود؟

توله سگ تا سن ۱۲ هفتگی هنوز به‌اندازه کافی کنترل بر روی خود نداشته و نمی‌تواند دستشویی خود را نگه دارد. در نتیجه دامپزشکان توصیه می‌کنند که پس از ۱۲ هفتگی توله سگ تا ۱۶ هفتگی آموزش را شروع کنید. به یاد داشته باشید که هرچقدر سگ شما بزرگ‌تر بشود، این آموزش برای او سخت‌تر خواهد شد و زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت. اما ناامید نباشید، سگ‌ها حیوانات باهوشی هستند و حتی اگر سگ‌های بالغ به رفتارهای بدی عادت کرده باشند، می‌توانید با آموزش صحیح آنها را تربیت کنید.

آموزش دستشویی سگ چقدر زمان نیاز دارد؟

به‌صورت دقیق نمی‌توان زمان و مدت موردنیاز برای آموزش دستشویی سگ را مشخص کرد. این موضوع به مسائل مختلفی مربوط است که به آنها اشاره خواهیم کرد. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

سن و نژاد سگ شما چیست؟

سن سگ شما برای آموزش اهمیت زیادی دارد، هرچقدر زودتر این آموزش را شروع کنید، حیوان خانگی شما سریع‌تر یاد گرفته و زمان کمتری از شما خواهد گرفت. بعضی از توله‌سگ‌ها حتی ممکن است پس از چند بار تمرین و آموزش این کار را یاد بگیرند.

از موارد دیگر تأثیرگذار در طول دوره آموزش، نژاد و سایز سگ است. بعضی از نژادها تعداد بار نیاز به دستشویی آنها کمتر است و در نتیجه راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آیند، اما بیشتر نژادهای کوچک، چون مثانه کوچکی دارند، تعداد بار بیشتری به دستشویی کردن نیاز داشته و به همین دلیل دیرتر دراین‌خصوص تربیت می‌شوند.

آیا سگ شما قبلاً بد تربیت شده است؟

اما تربیت قبلی سگ نیز در این موضوع تأثیر زیادی خواهد داشت. اگر سگ عادت کرده باشد که در هرجایی دستشویی کند، این زمان طولانی‌تر خواهد شد. توله‌سگ‌هایی که به پوشک عادت کرده‌اند نیز زمان بیشتری برای آموزش نیاز دارند. به یاد داشته باشید که پوشک سگ یک راهکار موقتی و برای بعضی مواقع کاربرد دارد، استفاده از آن به‌عنوان یک روش همیشگی جوابگو نیست و ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشد.

متوسط زمان آموزش دستشویی سگ

اما اگر بخواهیم به‌صورت متوسط طول مدت آموزش سگ برای دستشویی کردن را بگوییم، می‌توان گفت تقریباً ۶ ماه زمان لازم است تا سگ کاملاً یاد گرفته و خیال شما از بابت دستشویی سگ راحت بشود. البته همان‌طور که گفتیم، ممکن است توله سگ شما پس از چند روز تمرین به این مرحله برسد. از سوی دیگر حتی ممکن است این کار تا یک سال هم نیاز به آموزش داشته باشد.

آموزش دستشویی رفتن به سگ

 

۱۰ نکته مهم در رابطه با آموزش دستشویی سگ

  • ابتدا فعالیت سگ خودتان در خانه را محدود کنید تا زمانی که آموزش او کامل بشود.
  • هرچقدر آموزش او بهتر پیش رفت، به او آزادی بیشتری بدهید.
  • محل دستشویی کردن را تغییر ندهید تا سگ شما دچار اشتباه نشود و به یک مکان مشخص عادت کند.
  • سگ خود را در فاصله زمان‌های کوتاهی به محل دستشویی کردنش ببرید. بعد از خواب، در زمان بازی‌کردن، پس از تمام شدن بازی، بعد از غذا خوردن یا آب خوردن نیز این کار را تکرار کنید.
  • یک کلمه یا جمله تشویقی داشته باشید تا هروقت سگ شما در محل مشخص شده کار خود را انجام داد، آن کلمه یا جمله را استفاده کنید. انواع تشویقی‌ها مانند اسنک تشویقی سگ را برای این کار او در نظر بگیرید تا سگ خوشحالی شما را متوجه بشود.
  • قبل از خواب او را به دستشویی ببرید و چند ساعت قبل از خوابیدن در حدود دو ساعت ظرف او را بردارید تا در خواب اتفاقی نیفتد.
  • برای غذا دادن به سگ برنامه و زمان‌بندی مشخصی داشته باشید تا دستشویی رفتن او هم منظم بشود.
  • از قطره‌های آموزش دستشویی سگ استفاده کنید تا سگ محل دستشویی کردن و توالت سگ خود را تشخیص بدهد.
  • از قفس استفاده کنید. قفس باعث می‌شود که سگ به نگه‌داشتن دستشویی خود عادت کند و آموزش دستشویی سگ آسان‌تر انجام شود.
۷ نکته مهم در آموزش دستشویی به سگ
از چه سنی باید آموزش توله سگ را شروع کرد؟

بهتر است آموزش دستشویی توله‌سگ‌ها را از ۱۲ هفتگی شروع کنید.

آموزش و تربیت سگ برای دستشویی کردن چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ این سؤال به مسائل متعددی ارتباط دارد، اما به‌صورت متوسط، ۴ تا ۶ ماه آموزش دستشویی سگ زمان نیاز دارد.

5 پیام روی “راهنمای آموزش دستشویی سگ به همراه نکات مهم

  1. Paniz گفت:

    خیلیا نگران آموزش دستشویی به سگشونن و میگن گربه بهتره خودش یاد میگیره کجا دستشویی کنه اما کار خیلی ساده ای هست.
    من که سگ رو به گربه ترجیح میدم.

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله درسته، شما از همین مقاله آموزش دستشویی سگ می‌تونید متوجه بشید که چجوری این مورد رو به سگتون آموزش بدید.

  2. Mohi گفت:

    کم کم از روی بوی دستشویی متوجه میشن که جای دیگه دستشویی نکنن

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله به مرور زمان جای دستشویی رو یاد میگیرن اما با آموزش این مورد سریع‌تر اتفاق میوفته.

دیدگاهتان را بنویسید