سگ, نکات مراقبت از سگ

علائم سرماخوردگی سگ و نحوه درمان آن

سرماخوردگی سگ

آيا سگ‌ها می‌توانند سرما بخورند؟ سرماخوردگی در سگ‌ها یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در این نوع حیوانات خانگی است که در صورت عدم درمان به‌موقع، منجر به بروز بیماری‌های جدید و پیشرفته خواهد شد. این بیماری اغلب در توله‌سگ‌ها و سگ‌های مسن دیده می‌شود. هرچند با انواع روش‌های خانگی و رعایت توصیه‌های دامپزشک می‌توان این بیماری بهبود بخشیده و سگ را درمان کرد. در ادامه به بیان علائم سرماخوردگی سگ و روش‌های درمان آن پرداخته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

علائم سرماخوردگی سگ

به‌طورکلی، بیماری در سگ‌ها دارای علائم مخصوصی که با توجه به بروز هر یک از این علائم و نشانه‌ها، می‌توان نوع بیماری حیوان را تشخیص داد. این موضوع برای سرماخوردگی در سگ‌ها نیز کاربردی است. از نشانه‌های سرماخوردگی این حیوانات خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سرفه‌های متعدد
  • بی‌حالی و ضعف
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • عطسه
  • آبریزش و اشک چشم
  • کاهش میزان اشتها
  • تغییر دمای بدن

باید به این نکته توجه داشت که بروز این علائم می‌تواند نشان‌دهنده یک سرماخوردگی ساده باشد و یا بروز بیماری‌های دیگر از جمله برونشیت، آنفولانزا و بیماری کشنده دیستمپر نیز همین علائم است. همین امر موجب می‌شود تا با مشاهده هر یک از این نشانه‌ها برای معاینه بیشتر به دامپزشک مراجعه نمود. از این طریق، معاینات بیشتر بر روی حیوان انجام شده و مشخص می‌شود آیا این علائم نشان‌دهنده سرماخوردگی سگ است یا حیوان بیماری دیگری دارد.

 

درمان سرماخوردگی سگ در خانه

متأسفانه، تا به امروز هیچ داروی خاص و یا واکسن مخصوصی برای درمان و پیشگیری بیماری سرماخوردگی در سگ‌ها ساخته نشده است. اغلب دامپزشکان برای درمان این بیماری از داروهای تقویتی و یا دیگر داروهای کمکی استفاده می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به آنتی‌بیوتیک، شربت دیفن‌‌هیدرامین و قرص‌های سرماخوردگی اشاره کرد. البته باید توجه داشت که به هیچ عنوان نباید سرخود و بدون مشورت با دامپزشک از دارو سرماخوردگي سگ استفاده کرد. این داروها باید با تشخیص دامپزشک توسط حیوان مصرف شوند.

برای درمان سرماخوردگی خفیف در سگ‌های خانگی می‌توان از روش‌های ساده در خانه استفاده کرد. این روش‌ها می‌توانند روند بهبود را سریع‌تر کنند که شامل موارد زیر می‌شوند؛

استفاده از بخور گرم

برای مرطوب نگه‌داشتن مجاری بینی و رفع گرفتگی آن می‌توان از بخور استفاده کرد. این کار موجب تنفس بهتر حیوان می‌شود. در صورت عدم وجود دستگاه بخور، قرارگرفتن در حمام بخار کرده به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نیز می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

استراحت کافی برای بهبود سرماخوردگی سگ

استراحت کردن در دوران سرماخوردگی سگ بسیار دارای اهمیت است و حیوان باید استراحت کافی داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود که سگ در یک مکان آرام و بدون استرس قرار گیرد تا روند بهبودی او سریع‌تر شود.

ضدعفونی کردن ظروف و وسایل

در دوران بيماري سگ‌های خانگي باید بعد از هر بار غذا خوردن، ظرف غذا سگ و همچنین ظرف آب حیوان را به‌خوبی شستشو و ضدعفونی کرد. البته باید توجه داشت که ظرف باید به‌گونه‌ای شسته شود که ماده ضدعفونی‌کننده بر روی آن باقی نماند، زیرا این ماده نیز می‌تواند بیماری دیگری را در سگ به وجود آورد. همچنین علاوه بر ظروف، باید تمامی وسایلی که سگ بیمار با آن در ارتباط است نیز به‌خوبی ضدعفونی گردد. از جمله این لوازم می‌توان به اسباب‌بازی، توپ و جای خواب سگ اشاره کرد. بهتر است این وسایل با آب داغ شسته شوند.

 

  •  برای اطلاع از جدیدترین محصولات و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

روش‌های درمان سرماخوردگی سگ

 

سرماخوردگی سگ‌ها با نژادهای مختلف

بیماری سرماخوردگی می‌تواند نژادهای مختلف سگ را درگیر کند که برخی از این نژادها به نسبت سایرین، بیشتر بیمار می‌شوند. در این قسمت نژادهایی که درگیری بیشتری با سرماخوردگی دارند، معرفی خواهد شد؛

 

سرماخوردگی سگ نژاد پودل (Poodle)

یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در سراسر دنیا، نژاد پودل است. این نوع سگ‌ها علاوه بر زیبایی، هوش بسیار بالایی نیز دارند و همین امر موجب شده تا طرفداران زیادی داشته باشند. یکی از بیماری‌های رایج در سگ‌های پودل، سرماخوردگی بوده که از جمله علائم آن می‌توان به بی‌حالی، سرفه، کاهش اشتها، عطسه و غیره اشاره کرد. برای درمان هرچه سریع‌تر، بهتر است دمای محیط را در حد ایدئال نگه داشته و به طور روتین، وسایل و لوازم سگ را با ضدعفونی‌کننده مخصوص، میکروب‌زدایی کرد. همچنین تغذیه سگ نیز در این دوران بسیار دارای اهمیت است.

سرماخوردگي سگ شيتزو  (Shin Tzu)

سگ‌های شیتزو، از دیگر نژاد دوست‌داشتنی مستعد بیماری سرماخوردگی هستند. علائم سرماخوردگی سگ شیتزو شامل خس‌خس‌کردن، بی‌حالی، گرفتگی بینی و در نتیجه خوروپف کردن و غیره می‌شود. به طور کلی، شیتزوها نژاد حساسی هستند، پس در دوران سرماخوردگی، بهتر است به‌خوبی از آن‌ها مراقبت شود و برای تغذیه آن‌ها از غذاهای مقوی و باکیفیت استفاده گردد. البته باید توجه داشت که به هیچ عنوان نباید به سگ شیتزو بیش از اندازه غذا داد؛ زیرا این نژاد استعداد چاقی زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود مقاله راهنمای خرید غذای سگ شیتزو را مطالعه کنید.

سرماخوردگی در سگ ژرمن (German Shepherd)

هوش بالای سگ‌های نژاد ژرمن موجب شده تا این سگ‌ها، محبوبیت بسیار زیادی داشته باشند؛ اما باید توجه داشت که این سرماخوردگی سگ ژرمن نیز بسیار رایج است. در دوران بیماری، باید مطابق با توصیه‌های دامپزشک عمل کرده تا روند بهبودی سرعت یابد.

سرماخوردگی سگ هاسکی (Siberian Husky)

این نژاد معمولاً سگ‌های قوی و سالمی هستند اما سرماخوردگی از جمله بیماری‌های رایج در آن‌ها است. از علائم بيماري سگ‌های هاسکی‌ می‌توان به کم‌اشتهایی، بی‌حالی، عطسه، آبریزش چشم و بینی اشاره کرد. برای بهبود سریع‌تر بیماری باید سیستم دفاعی بدن سگ تقویت شود. این نژاد اغلب بد غذا هستند و یا به خوردن غذا تمایلی نشان نمی‌دهند. بنابراین در دوران بیماری بهتر است برنامه غذایی حیوان را مطابق با نظر دامپزشک عوض کرد.

سرماخوردگی در سگ نژاد تریر (Terrier)

در سگ‌های نژاد تریر نیز بیماری سرماخوردگی با علائمی از جمله آبریزش چشم و بینی، تغییر دمای بدن، کم‌حوصلگی، بی‌حالی و غیره بسیار رایج است. تریرها بسیار نژاد حساسی بوده و بهتر است در همان ابتدای بیماری به دامپزشک مراجعه کرد و با توجه به توصیه‌های او به درمان سگ پرداخت. برای خرید درست و مناسب غذای سگ مقاله راهنمای خرید غذای سگ را مطالعه کنید.

 

شربت یا قرص سرماخوردگی برای سگ

دادن قرص سرماخوردگی به سگ شاید در ابتدا برای صاحبان این حیوانات خانگی کار دشواری به نظر برسد. اما خوشبختانه کار غیر ممکنی نیست و می‌توان به چند ترفند ساده و کاربردی سگ‌ها را برای خوردن هر دارویی همراه کرد. البته دادن شربت سرماخوردگی نسبت به قرص دادن به سگ دردسر کمتری به ‌دنبال خواهد داشت. به این نکته نیز توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه حتی در سرماخوردگی‌های خفیف به حیوان خانگی خود دارو بدهید. تمام داروها باید زیر نظر دامپزشک طبق نژاد و وزن و سن سگ خانگی شما تجویز شود.

نحوه دادن قرص سرماخوردگی به سگ خانگی

از آنجاییکه سگ‌ها حیوانات بسیار با هوشی هستند تا حد امکان نباید قرص و دارو را در دستان شما ببینند. از این ‌رو، اگر قصد دادن قرص سرماخوردگی به سگ را دارید، باید دارو را در دستان خود پنهان کنید تا آنها متوجه قرص نشوند چرا که در صورت مشاهده در برابر خوردن آن مقاومت بیشتری نشان خواهد داد.

یک روش ساده دیگر پنهان کردن قرص در غذای حیوان است. در این راستا قرص سرماخوردگی را در سوسیس یا انواع گوشت‌ها یا پنیرها پنهان کنید تا بوی آنها را بگیرد. با این اقدام سگ شما همراهی بیشتری برای فرو بردن قرص دارد.

همچنین می‌توانید این قرص را با کره بادام زمینی یا پنیر خامه‌ای مزه دار کنید و آن را روی چوب بستنی یا قاشق در معرض دید سگ خود قرار دهید. در این روش نباید هیچ گونه رفتار غیرطبیعی داشته باشید چون حیوان متوجه تغییر رفتار شما شده و از خوردن دارو امتناع می‌کند. برای اینکه اعتماد سگ خانگی خود را جلب کنید بهتر است که اور را مجبور به خوردن قرص نکنید.

بهترین غذا برای سرماخوردگی سگ

غذا برای سرماخوردگی سگ باید بسیار مقوی تهیه شود تا بتواند علائم بیماری را در آنها سریعا فروکش کند. بنابراین به محض مشاهده نشانه‌های سرماخوردگی در حیوانات خانگی اعم از سرفه‌، بی‌حالی و ضعف، گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، آبریزش و اشک چشم، کاهش میزان اشتها، تغییر دمای بدن و غیره سریعا برنامه غذایی او را تغییر دهید تا هر چه سریعتر به روند بهبود سگ خانگی خود کمک کنید.

همچنین در رژیم غذایی سگ بیمار خود حتما گوشت و سبزیجات را قرار دهید تا با استراحت کافی بتواند این شرایط را به راحتی سپری کند. البته توجه داشته باشید که دوران ابتلا به سرماخوردگی میزان اشتهای حیوان خانگی شما به شدت کاهش می‌یابد و نباید به اجبار بیش از اندازه به سگ خود غذا بدهید. به علاوه در دوران بیماری بهتر است برنامه غذایی حیوان خود را مطابق با نظر دامپزشک تغییر دهید.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی سگ خوب است؟

غذای گرم و ساده بهترین غذا برای سرماخوردگی سگ است و نباید در دوران بیماری به دلیل ضعف و بی‌حالی برای مدت طولانی گرسنه بماند. همچنین نوشیدن مایعات زیاد باعث می‌شود که روند بهبود بیماری را تحت کنترل قرار دهید. در صورتی که سگ خانگی شما در اثر ابتلا به سرماخوردگی تمایلی به خوردن غذاهای مقوی ندارد تا حد امکان با استفاده از سرنگ غذا و مایعات او را تغذیه کنید.

در صورت مشاهده نشانه‌های کم‌اشتهایی برای ترغیب حیوان خانگی خود به خوردن غذا می‌توانید از آب گوشت، سوپ مرغ، ترکیب برنج و مرغ آب‌پز و غیره استفاده کنید. این غذاها جزو موادی هستند که اغلب سگ‌ها و توله سگ‌ها به خوردن آنها تمایل نشان می‌دهند.

در کنار غذاهای مقوی باید تحت نظر دامپزشک، از قرص و داروهای سرماخوردگی نیز استفاده کنید تا طول درمان را کاهش داده و روند بهبودی را سرعت ببخشید.

آیا امکان انتقال سرماخوردگی سگ به انسان وجود دارد؟

این اتفاق بسیار نادر ولی ممکن است. به طور کلی علائم سرماخوردگی در سگ و انسان در بسیاری موارد شبیه به یکدیگر است، بنابراین شاید این گمان پیش آید که فرد از سگ بیماری را وا گرفته است.

انواع بیماری‌های مشترك انسان و سگ کدام است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، برخی از انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ شامل سالمونلوز، MRSA و کرم حلقوی می‌شود. همچنین در سگ‌ها امکان ابتلا به بیماری‌های SARS-CoV-2، ویروس آنفولانزای انسانی (ایجاد سرماخوردگی سگ) و اوریون نیز وجود دارد.

8 پیام روی “علائم سرماخوردگی سگ و نحوه درمان آن

  1. Mina گفت:

    الان که هوا سرد شده خیلی باید مراقب حیوانای خیابونی باشیم.

    1. اسکای پت گفت:

      سلام مینا عزیز
      بله، ممنونم از نکته خوبی که نوشتید.

  2. ali_02 گفت:

    در مورد سرماخوردگی نژادهای مختلف هم نوشتین مرسی!

    1. اسکای پت گفت:

      سلام علی عزیز
      اگر موضوع پیشنهادی هم مدنظرتون هست برای ما بنویسید 🙂

  3. Paniz گفت:

    حیوانا مثل بچه های کوچیک نمی تونن از خودشون مراقبت کنن توی فصلای سرد باید مراقبشون باشیم

    1. اسکای پت گفت:

      سلام پانیذ عزیز
      ممنونیم که نظرت رو با اسکای پت به اشترک گذاشتی.

  4. Reza گفت:

    سلام
    ممنون از راهنمایی هاتو برای سرماخوردگی سگ
    ولی جالبه که ما فکر میکنیم که سگ سرما نمیخوره چون حیوونه ولی حیوونا هم مثل آدما درگیر یکسری بیماری ها میشن که شبیه انسان هست

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله دقیقا همینطور هست؛ بالاخره حیوانات هم جزو موجودات زنده محسوب میشن 🙂

دیدگاهتان را بنویسید