سگ, نکات مراقبت از سگ

۹ علت بی خوابی سگ و روش‌های حل مشکل

علت بی خوابی سگ

علت بی خوابی سگ می‌تواند ناشی از عوامل متعددی همچون شرایط محیطی و بیماری باشد. اختلالات خواب علاوه بر اینکه باعث اذیت خود سگ شده، شما را نیز آزار خواهد داد. عدم خواب سگ در شب باعث شود که در طول روز احساس خستگی، گیجی و تحریک‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد و نظم زندگی شما را به طور کامل‌ به هم بریزد. از این رو در این مقاله از اسکای پت به بررسی علت بی‌قراری و بی خوابی سگ خواهیم پرداخت و چند راهکار ارائه می‌شود تا سگ خانگی شما هر شب بهتر از قبل استراحت کند.

دلایل بی خوابی سگ در شب چیست؟

اغلب سگ‌های خانگی به چرت زدن و خوابیدن علاقه زیادی دارند اما اگر سگ خانگی شما در پایان یک روز بی‌قرار است یا از رفتن به محل خواب مقاومت می‌کند، قطعاً باید علت بی قراری سگ در شب را مورد بررسی قرار دهید.

نخوابیدن سگ‌ها در شب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دلایل نخوابیدن آنها می‌توان به شرایط بدنی یا شرایط محیطی اشاره کرد. از این رو در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت بی خوابی سگ‌ها را بیان خواهیم کرد.

قرار گرفتن در محیط جدید

اگر به تازگی به یک خانه جدید اسباب‌کشی کرده‌اید یا اینکه اخیراً یک سگ خانگی تهیه کرده‌اید، این مسئله باعث افزایش استرس در حیوان شما می‌شود. از آنجایی که سازگاری و برقراری ارتباط با محیط جدید برای سگ‌ها دشوار است تأثیرات آن در خواب شبانه نمود پیدا می‌کند.

تغییر در روند روزانه سگ خانگی

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها به یک برنامه روزمره عادت می‌کنند. پس اگر برنامه کاری یا ساعت حضور خود در خانه را تغییر داده‌اید، سگ خانگی شما احساس تنهایی بیشتری می‌کند و با ناله یا هاپ‌هاپ کردن در طول شب مشکلات خود را نشان می‌دهد.

 

-> این مقاله برای شما مفید خواهد بود: جلوگیری از جویدن سگ و تخریب لوازم خانه

 

جدایی و تنهایی

اگر سگ خود را برای خواب در شب در اتاقی تنها می‌گذارید تا جدا از شما بخوابد، به دلیل عدم احساس آسایش و آرامش خاطر نمی‌تواند به راحتی بخوابد. پس برای کاهش استرس ناشی از جدایی و تنهایی بهتر است یک محیط امن برای او فراهم کنید.

شنیدن صداهای مختلف هنگام خواب

در طول شب بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد، ممکن است سگ شما با استرس از خواب بیدار شود و از خوابیدن مجدد خودداری کند. از آنجایی که درصد شنوایی سگ‌ها بسیار بالا است با شنیدن کوچک‌ترین صدا نیز ممکن است به یکباره از خواب بیدار شوند.

عدم فعالیت بدنی کافی شایع‌ترین علت بی‌خوابی سگ

سگ‌ها برای اینکه شب هنگام خواب عمیق و راحتی داشته باشند، باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی کرده باشند تا انرژی آنها به طور کامل تخلیه شود. پس برای اینکه زمینه خواب راحت سگ خود را فراهم کنید و در طول روز به طور میانگین به مدت ۳۰ دقیقه با سگ بازی کنید یا به پیاده‌روی بروید.

مشکلات جسمی

اگر سگ شما شب‌ها همواره به‌صورت منظم می‌خوابد اما اخیراً برای چند شب متوالی دچار بی‌خوابی و بی‌قراری شده است باید این وضعیت او را جدی بگیرید، چرا که علت بی خوابی سگ شما می‌تواند ناشی از مشکلات جسمی مانند بیماری، زخم روی بدن و مزاحمت برخی حشرات باشد.

چرت زدن زیاد در طول روز

سگ‌های بالغ به ‌طور میانگین در طول روز باید بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت بخواند. در صورتی ‌که سگ شما در طول روز به طور متناوب چرت بزند نمی‌تواند در طول شب ۸ ساعت کامل به خواب راحت برود؛ بنابراین سعی کنید نظم و برنامه برای سگ خود بچینید تا ساعت خواب آن بر هم نخورد.

نور محل خواب سگ

گاهی محل خواب سگ شما دارای نور کافی در شب نیست و احساس امنیت و آرامش نمی‌کند؛ بنابراین تا حد امکان نور محل خواب سگ خود را به اندازه کافی تنظیم کنید تا بتواند محیط اطراف خود را تحت کنترل قرار دهد.

سن و مشکلات خواب

توله سگ‌ها برخلاف سگ‌های بالغ به علت داشتن انرژی زیاد اغلب مستعد مشکلات خواب هستند. برای رفع این مشکل باید یک برنامه روتین روزانه تنظیم کنید تا زمان استراحت او با برنامه خواب شخصی شما منطبق شود. البته با افزایش سن، سگ خانگی دچار علائم زوال عقل می‌شود و عملکرد شناختی آن دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین وقتی به یکباره و به صورت تصادفی از خواب می‌پرد، به دلیل سردرگمی با بی‌قراری در این اتفاق واکنش می‌دهد.

علت بی خوابی سگ

 

علت بی قراری سگ در شب

علت بی قراری سگ در شب ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

اضطراب و ترس: برخی سگ‌ها در شب ها ممکن است احساس اضطراب و ترس کنند، مثلاً به دلیل صدای بلند خودروها یا باد شدید. در این صورت، رفع علائم اضطراب میتواند به سگ کمک کند.

نیاز به بیشترین فعالیت: برخی سگ‌ها نیاز به فعالیت بیشتری دارند و اگر در طول روز کافی حرکت نکرده باشند، شب ها بیشتر به حرکت نیاز دارند. در این صورت، توجه به سطح فعالیت روزانه سگ و تأمین فعالیت مناسب میتواند مفید باشد.

بیماری: برخی بیماری‌ها مانند درد و ناراحتی می تواند سبب بی قراری سگ در شب شود. در این صورت، بهتر است به متخصص حیوانات خود مراجعه کنید.

خشکی و تشنج: در برخی موارد، سگ ها ممکن است به دلیل خشکی شدید گلو و یا تشنج در شب بی قرار شوند. در این صورت نیز بهتر است به متخصص حیوانات خود مراجعه کنید.

در کل، علت بی قراری سگ در شب ممکن است به دلیل مسائل رفتاری، فیزیولوژیکی و یا پزشکی باشد، بنابراین بهتر است برای تشخیص صحیح و درمان موثر، با متخصص حیوانات خود مشورت کنید.

 

علت بی‌خوابی سگ و راه‌های درمان آن

در صورتی که درباره علت بی خوابی سگ (Dog Insomnia) و ناله و سر و صدای او در خواب شبانه آگاهی پیدا کردید، باید برای درمان این بی خوابی اقدام کنید. توجه داشته باشید که اگر سگ‌ خود را به تازگی به محیط جدید آورده‌اید باید چند روز فرصت دهید تا به تغییرات به وجود آمده در روتین زندگی‌ عادت کند. در صورتی که به شرایط جدید عادت کند خوابش مانند قبل تنظیم می‌شود.

از طرفی دیگر اگر علاوه بر بی قراری در شب، توجه بی‌حالی در سگ خود شدید یا اینکه در طول ‌شب چند بار دستشویی می‌کند، برای درمان او بهتر است به یک دامپزشک مراجعه کنید.

یکی از روش‌های درمان سگ این است که جای خواب سگ را در نزدیکی تختخواب خود قرار دهید. با این کار سگ احساس تنهایی و جدایی نمی‌کند و با کاهش استرس می‌تواند راحت باشد. همچنین در صورتی ‌که در طول شب برای دستشویی یا هر نیاز دیگری بیدار شود، به‌ سرعت می‌توانید نیازش را برطرف کنید.

البته آموزش خوابیدن می‌تواند مشکلات رفتاری سگ‌ها در شب را کاهش دهد. برای این کار باید ساعت مشخصی را در شب در نظر بگیرید که سگ عادت کند در آن ساعت برای خواب آماده شود. در این ساعت باید حیوان را در جای خواب خود قرار دهید و فضای اتاق را تاریک کنید تا سگ متوجه شود که هنگام خواب است. با پخش یک موسیقی آرام می‌توانید به سگ خود احساس آرامش دهید تا خواب راحتی داشته باشد.

 

محصولات مراقبتی سگ

خلاصه متن
در این مطلب علت بی‌خوابی سگ‌های خانگی مورد بررسی قرار گرفت، برای درک بهتر شرایط و وضعیت روحی و جسمانی سگ خود می‌توانید از دامپزشکان متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.
سگ‌ها چند ساعت در شب می‌خوابند؟

به ‌طور میانگین سگ‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز نیاز به خواب ‌دارند که از این میزان حدود ۸ ساعت مربوط به خواب شبانه است.

چگونه سگ را بخوابانیم؟

شب هنگام در یک ساعت مشخص باید حیوان را در جای خواب قرار دهید و فضای اتاق را تاریک کنید تا سگ بداند که زمان خواب فرا رسیده است.

2 پیام روی “۹ علت بی خوابی سگ و روش‌های حل مشکل

  1. Mahdis H گفت:

    سلام
    خیلی دنبال علتهای بیخوابی سگم بودم رفتار حیوونام شبیه ادم هاست استرس میگیرن خوابشون نمیبره و …

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بود 🙂

دیدگاهتان را بنویسید