گربه, نکات مراقبت از گربه

علت خرخر کردن گربه و خروپف آن چیست؟

علت خرخر کردن گربه چیست

اگر گربه شما پرسروصدا است، بدانید که او تنها نیست! ما در این مقاله به علت خرخر کردن گربه و همچنین خروپف در آنها می‌پردازیم و توضیح خواهیم داد که آیا صاحبان گربه‌ها باید نگران این موضوع باشند یا خیر. مانند انسان‌ها، برخی از گربه‌ها خروپف می‌کنند و برخی دیگر اینطور نیستند.

درحالی‌که خروپف برخی از گربه‌ها آرام است. برخی دیگر، خروپف‌های قابل‌توجهی دارند. ازآنجایی‌که گربه‌ها معمولاً ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند، اگر حیوان خانگی شما خروپف می‌کند، احتمالاً در طول روز، آن را بسیار خواهید شنید! در اینجا، ما به دلایل خروپف و علت خرخر کردن گربه‌ها می‌پردازیم.

علت خروپف کردن گربه

گربه شما به‌احتمال زیاد در عمیق‌ترین مرحله خواب خروپف می‌کند. همان‌طور که بدن آنها کاملاً شل می‌شود، بافت‌های نرم اطراف مجاری بینی و گلو نیز شل می‌شوند. مانند انسان‌ها، گربه‌ها نیز دارای یک لایه پوست شل (فلپ) در پشت مجرای بینی هستند که اجازه می‌دهد هوا در هنگام نفس کشیدن از آن عبور کند.

ارتعاش فلپ، زمانی که ما آرام و خواب هستیم، به‌عنوان خروپف تشخیص داده می شود. شکل سروصورت حیوان بر اندازه و موقعیت فلپ تأثیر می‌گذارد، به این معنی که برخی از حیوانات بیشتر از بقیه مستعد خروپف هستند.

خروپف در گربه‌ها اصلاً غیرعادی نیست و به‌طورکلی جای نگرانی نخواهد بود! لازم نیست در مورد خروپف گربه خود به دامپزشک مراجعه کنید، مگر اینکه علائم نگران‌کننده دیگری وجود داشته باشد یا به نظر برسد که تنفس آنها به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. به‌عنوان‌مثال، اگر گربه شما برای نفس کشیدن مشکل دارد یا به نظر می‌رسد مضطرب است یا سرفه می‌کند، دامپزشک شما بررسی می‌کند که مشکل چیست.

علت خروپف گربه به‌صورت ناگهانی

گاهی اوقات گربه‌ها فقط به این دلیل که در وضعیت عجیبی می‌خوابند خروپف می‌کنند این می‌تواند علت خر خر کردن گربه نیز باشد. ممکن است وقتی گربه‌تان در حال چرت زدن با سر وارونه یا فشار دادن به لبه تختش است، به دلیل فشاری که به مجرای بینی‌اش وارد می‌شود، صدای خروپف بلندی را بشنوید. هنگامی که آنها حرکت می‌کنند و راه‌های هوایی آنها باز می‌شود، خروپف متوقف می‌شود.

مانند انسان، گربه‌ها نیز در صورت گرفتگی بینی ممکن است خروپف کنند. علل اغلب مشابه انسان‌ها هستند: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، مانند آنفولانزای گربه، یا واکنش آلرژیک به گرده، گردوغبار یا چیز دیگری در محیط اطرافشان. چیزی که تا حدی راه‌های هوایی را مسدود می‌کند نیز می‌تواند دلیل خروپف در گربه‌ها باشد. این ممکن است یک جسم خارجی، مثل دانه‌ای استنشاق شده، پولیپ، آبسه دندان یا تومور باشد.

بنابراین، اگر به نظر می‌رسد خروپف با مشکلات تنفسی گسترده‌تر، یا علائم درد یا سوزش در گربه شما همراه است، آنها را توسط دامپزشک خود بررسی کنید. با افزایش سن گربه‌ها، کام نرم آنها (قسمت عضلانی پشت سقف دهان) شل می‌شود، بنابراین ممکن است متوجه خروپف گربه‌های مسن شوید. از سوی دیگر، افزایش وزن نیز می‌تواند احتمال خروپف را افزایش دهد.

اگر شروع ناگهانی خروپف با تغییرات دیگری مانند آبریزش بینی، ترشح از چشم، عطسه کردن گربه یا خس‌خس سینه همراه باشد، علت آن می‌تواند عفونت دستگاه تنفسی یا حساسیت جزئی باشد. بهتر است علت خسخس کردن گربه توسط دامپزشک خود بررسی کنید. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

خروپف و اضافه‌وزن

اگر حیوان خانگی شما اضافه‌وزن دارد، مانند حدود نیمی از گربه‌ها، تجمع چربی در بافت‌های اطراف راه‌های هوایی باعث خواهد شد که شما در هنگام خواب، خروپف گربه خود را بیشتر بشنوید. درحالی‌که خروپف به‌خودی‌خود جای نگرانی ندارد، گربه‌های دارای اضافه‌وزن بیشتر در معرض مشکلات مفاصل، عفونت‌های دستگاه ادراری و دیابت هستند. اگر نگران وزن گربه خود هستید، با دامپزشک خود در مورد استراتژی‌های کاهش وزن صحبت کنید. در ادامه مقاله علت خر خر کردن گربه، همراه ما باشید.

-> مقاله پیشنهادی برای مطالعه “راهنمای خرید غذای گربه

علت خروپف گربه چیست

 با تأثیر نژاد گربه روی خروپف

برخی از نژادهای گربه مانند پرشین‌ها صورت صاف یا «براکی سفالیک» دارند (پوزه کوتاه و صورت صاف دارند). این ویژگی همچنین می‌تواند منجر به سوراخ‌های بینی کوچک‌تر، کام نرم دراز یا نای باریک‌تر شود. به همین دلیل است که گربه‌هایی با صورت صاف ممکن است بیشتر خروپف کنند.

اگر گربه صورت صاف شما، هنگام بیداری نیز با صدای بلند نفس می‌کشد، مکرراً سرفه می‌کند یا به طور معمول از دهان نفس می‌کشد، در مورد آن به دامپزشک خود بگویید. جراحی ممکن است به اصلاح مشکل کمک کند و گربه شما راحت‌تر نفس بکشد.

علت خروپف گربه در زمان بیداری

گربه‌ای که هنگام بیداری صدای خروپف می‌دهد، مطمئناً خروپف نمی‌کند و مشکل چیز دیگری است. تنفس پرسروصدا در زمان بیداری معمولاً به دلیل باریک شدن راه‌های هوایی به دلیل التهاب حنجره یا نای، یا مشکلی مانند پولیپ یا تومور ایجاد می شود.

اگر متوجه تغییر ناگهانی صداهای تنفسی گربه خود شدید، بهتر است آنها را نزد دامپزشک ببرید. اگر صدا ثابت نیست، یک ویدئو بگیرید تا به دامپزشک نشان داده شود. یک دفتر یادداشت داشته باشید تا ببینید آیا تنفس پرسروصدا از یک الگوی پیروی می‌کند یا خیر؛ مثلاً بعد از ورزش یا هنگام غذا خوردن بدتر است؟

یک حیوان خانگی که خروپف می‌کند می‌تواند به‌اندازه یک شریک زندگی خروپف کننده آزاردهنده باشد و مقابله با آن به همان اندازه دشوار است. برای رفع این مشکل در گربه‌ها نمی‌توانید راه‌حل‌هایی را به کار ببرید که برای انسان‌ها کاربرد دارند. اگر صدای خروپف گربه شما را بیدار نگه می‌دارد، بهترین استراتژی ساده است: اتاق‌خواب‌های جداگانه!

علت خرخر کردن گربه

علت خرخر کردن گربه چیست؟ آیا خرخر کردن گربه با خروپف کردن آن تفاوت دارد؟ از سنین پایین به بسیاری از ما آموخته‌اند که وقتی گربه‌ها خرخر می‌کنند، به شما می‌گویند که خوشحال هستند. درحالی‌که تصور می‌شود خرخر کردن تا حدی اختیاری و تا حدودی غریزی است، تحقیقات نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند به دلایل مختلف خرخر کنند و از این صدا به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط صمیمی و به‌عنوان نوعی درمان استرس استفاده کنند. به همین دلیل است که گربه‌ها اغلب هنگام زخمی‌شدن یا بعد از یک رویداد استرس‌زا خرخر می‌کنند.

بچه‌گربه‌ها نابینا و ناشنوا به دنیا می‌آیند و تا حدود دو هفتگی این‌گونه باقی می‌مانند. بااین‌حال، آنها فقط پس از چند روز شروع به خرخر کردن می‌کنند. در درجه اول برای اینکه مادرشان بدانند کجا هستند و توجه آنها را در زمان تغذیه جلب کنند. این رفتار تا بزرگسالی گربه  ادامه پیدا می‌کند.

گربه‌ها اغلب وقتی صاحبانشان آنها را نوازش می‌کنند خرخر می‌کنند که به لذت منجر می‌شود. رفتار مشاهده شده گربه‌ها نشان می‌دهد که آنها در حال تلاش  برای تشویق شما به نوازش کردن بیشتر باشند.

اما چرا آنها پس از یک رویداد استرس‌زا خرخر می‌کنند؟ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله انجمن آکوستیک آمریکا منتشر شد، نشان داد که گربه‌های خانگی و برخی از گونه‌های گربه‌های بزرگ، از جمله پوما و یوزپلنگ، می‌توانند با فرکانس‌های بهینه برای تسکین درد و حتی ترمیم استخوان خرخر کنند.

بهترین شانس شما برای درک آنها این است که به زبان بدن و زمینه آنها نگاه کنید. اگر اول صبح خرخر می‌کنند، ممکن است درخواست غذا بدهند. اگر به‌تازگی از سر کار برگشته‌اید، ممکن است سلام کنند و اگر روی بغل شما نشسته باشند و با رضایت خرخر کنند، ممکن است فقط تأیید خود را نشان دهند. اگر با ریزش موی گربه نیز مشکل دارد پیشنهاد می‌شود؛ مطلب مربوط به نحوه جلوگیری از ریزش موی گربه را مطالعه کنید.

خلاصه مقاله علت خرخر کردن گربه
در این مقاله با علت خر خر کردن گربه و خروپف در آنها آشنا شدید. با شناخت روش برطرف کردن خروپف گربه می‌توانید در جهت کاهش مشکل قدم بردارید. در پایان مقاله اگر نظر و تجربه‌ای در زمینه خروپف و خرخر کردن گربه‌ها دارید با ما به اشتراک بگذارید.
دلیل خرخر کردن گربه چیست؟

خرخر کردن گربه اغلب ناشی از موقعیت‌های اجتماعی مثبت است: پرستاری، نظافت، آرامش، ارتباط دوستانه. بااین‌حال، به‌احتمال زیاد، خرخر کردن تسکین‌دهنده است، زیرا گربه‌ها ممکن است در موقعیت‌های استرس‌زا نیز خرخر کنند.

آیا خروپف گربه نرمال است؟

در بیشتر مواقع، خروپف گربه طبیعی است. اگر گربه شما همیشه خروپف می‌کند و علائم دیگری از خود نشان نمی‌دهد، پس نباید نگران خروپف گربه خود باشید. اگر گربه شما بیشتر از حد معمول شروع به خروپف می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکل باشد.

4 پیام روی “علت خرخر کردن گربه و خروپف آن چیست؟

  1. nima_abedi گفت:

    این موضوع واقعا خیلی اذیت کننده است مخصوصا وقتی گربه ات توی اتاق خودت بخوابه

    1. اسکای پت گفت:

      باسلام
      گربه ها چون زمان زیادی در طول روز میخوابن اگر خروپف های بلندی داشته باشن اذیت کننده است 🙂
      اما با مراجعه به دامپزشک و مشاوره گرفتن میتونی دلیلش رو متوجه بشی و گربه رو درمان کنی.

  2. Armita گفت:

    سلام
    ممنون من گاهی استرس میگیرم که نکنه گربه آسم داشته باشه

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      مشورت گرفتن از یک دامپزشک می‌تونه خیالتون رو راحت کنه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید