گربه, نکات مراقبت از گربه

علت عطسه گربه؛ آیا عطسه مداوم گربه خطرناک است؟

علت عطسه کردن گربه

آیا به دنبال پاسخ این سؤال هستید که علت عطسه گربه چیست؟ گربه‌ها ممکن است به ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زایی آلوده شوند که همگی می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند. چنانچه گربه شما به مدت چند روز زیاد عطسه کند یا علائم دیگری از بیماری را نشان دهد، باید او را نزد دامپزشک ببرید تا معاینه شود. گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها ممکن است سرما بخورند، پس سرماخوردگی گربه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نیز می‌تواند علت عطسه کردن آن‌ها باشد. با این حال، مشکلات دیگری نیز می‌توانند منجر به عطسه کردن گربه‌ها شوند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که عطسه گربه نشانه چیست و این واکنش به چه عللی اتفاق میفتد.

دلایل عطسه گربه چیست؟

گربه‌ها به دلایل مختلف ممکن است عطسه کنند که عبارتند از:

  • احساس قلقلک در بینی که همه ما نیز این حس را تجربه کرده‌ایم
  • بوی مضر مانند بوی مواد شیمیایی
  • وجود ذرات معلقی مانند گرد و غبار در هوای محیط
  • وجود جسم خارجی مانند یک تکه پرز، علف یا مو
  • عفونت تنفسی
  • التهاب حفره بینی و یا سینوس‌ها
  • التهاب یا عفونت دندان که باعث تخلیه ترشحات به داخل سینوس‌ها می‌شود.

آیا عطسه کردن گربه خطرناک است؟

احتمالاً دلیلی برای نگرانی در مورد عطسه‌های گاه به گاه وجود ندارد. ممکن است چیزی در هوا وجود داشته باشد که باعث تحریک مجرای بینی گربه شود. چنانچه عطسه‌های گربه چیزی فراتر از گاه و بیگاه است، باید به دنبال الگوی خاصی باشید. آیا گربه در اوقات خاصی از روز عطسه می‌کند؟ آیا این اتفاق تنها در یک اتاق خاص یا در حین فعالیت‌های خانوادگی رخ می‌دهد؟ شناسایی الگوها می‌تواند به تشخیص علت عطسه گربه کمک کند. با شناسایی الگوها می‌توانید بفهمید که آیا گربه شما به خاطر یک عامل تحریک‌کننده مانند گرد و غبار یا عطر عطسه می‌کند یا اینکه واکنش او ناشی از عفونت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای است.

چنانچه متوجه شدید که گربه‌تان هنگام تمیز کردن دستشویی یا بعد از اینکه خودش دستشویی می‌رود بیشتر عطسه می‌کند، ممکن است ناشی از واکنش به یک ماده شیمیایی موجود در محصولات تمیزکننده یا گرد و غبار موجود در محیط باشد.

از طرف دیگر، اگر گربه شما زیاد عطسه می‌کند و متوجه ترشحات بینی یا چشم همراه با کمبود انرژی و بی‌اشتهایی شده‌اید، ممکن است نگران کننده باشد. عطسه به همراه علائم دیگر می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ریه گربه یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد که احتمالاً به مراقبت‌های دامپزشکی نیاز خواهد داشت.

علت عطسه کردن گربه

چه زمانی برای بررسی علت عطسه گربه به دامپزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، چنانچه گربه شما فقط گهگاه عطسه می‌کند و علائم دیگری ندارد، می‌توانید چند روزی صبر کرده و او را برای هر گونه تغییرات زیر نظر بگیرید. از سوی دیگر، علت عطسه بچه گربه اهمیت به مراتب بالاتری دارد و در صورت داشتن این نوع علائم بایستی همیشه توسط دامپزشک معاینه شود.

اگر عطسه ادامه یابد یا با علائم دیگری همراه باشد، به احتمال زیاد مراجعه به دامپزشک برای تشخیص و درمان مناسب ضروری است. این امر به ویژه زمانی مهم است که گربه شما دیگر غذا نمی‌خورد. از دست دادن اشتها یک علامت بسیار شایع بیماری‌های تنفسی فوقانی در گربه‌ها است که منجر به از دست دادن حس بویایی یا چشایی و همچنین ناتوانی در تنفس از بینی می‌شود. برخی بیماری‌ها که به عنوان علت عطسه گربه در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است باعث مشکل در بلع شوند.

بر خلاف بدن انسان که می‌تواند هفته‌ها را بدون غذا سپری کند، بدن گربه تنها پس از ۲ تا ۳ روز وارد حالت گرسنگی می‌شود. این می‌تواند منجر به بروز عارضه جدی و به طور بالقوه کشنده به نام لیپیدوز کبدی شود. در این موارد، اغلب به مایعات داخل وریدی و حمایت‌های تغذیه‌ای اضافی برای درمان فوری مورد نیاز است و به دنبال آن در صورت لزوم، آنتی بیوتیک، داروهای ضد تهوع و اشتها آور تجویز می‌شود.

 

احتمالا این مقاله برای شما مفید خواهد بود: سرمازدگی گربه و مراقبت از گربه در زمستان

 

علت عطسه مداوم گربه چیست؟

عطسه کردن مداوم گربه می‌تواند دلایل مختلفی باشد، اما از علل اصلی و شایع این واکنش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی

عطسه یکی از علائم شایع عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (URI) در گربه‌ها است. عفونت‌ دستگاه تنفسی فوقانی که اغلب به عنوان سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزای گربه شناخته می‌شود، می‌تواند علت ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی داشته باشد. این نوع عفونت‌ها می‌توانند بین ۷ تا ۲۱ روز ادامه داشته باشند و میانگین زمانی برای موارد بدون عارضه بین ۷ تا ۱۰ روز است.

علائم شایع عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در گربه‌ها عبارتند از:

  • عطسه‌های مکرر که بین چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد
  • تخلیه ترشحات غیر عادی از بینی یا چشم که می‌تواند شفاف، زرد، سبز یا خونی به نظر برسد
  • سرفه مکرر
  • بی‌حالی یا تب
  • کم آبی بدن یا کاهش اشتها

مشکلات بینی و سینوس‌های گربه

گربه‌ها نیز ممکن است از عارضه‌های التهابی مانند رینیت و سینوزیت رنج ببرند. رینیت عبارت است از التهاب غشای مخاطی بینی که همه ما آن را با عنوان «گرفتگی بینی» می‌شناسیم. سینوزیت نیز با بروز التهاب در پوشش سینوس‌ها مرتبط است. به عنوان یکی از چندین علت عطسه گربه، این دو عارضه اغلب با هم در گربه‌ها رخ می‌دهند که به آن «رینوسینوزیت» می‌گویند. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

علاوه بر عطسه‌های مکرر، علائم رینیت و سینوزیت در گربه‌ها عبارتند از:

  • تخلیه ترشحات شفاف از بینی در موارد خفیف یا ترشحات زرد، سبز یا خونی در موارد شدید
  • دشواری در تنفس، خر و پف یا تنفس از طریق دهان
  • پنجه کشیدن روی صورت
  • اشک و تخلیه ترشحات از چشم
  • عطسه معکوس (تمیز کردن بینی از طریق تنفس‌های سریع و کوتاه)

آیا آلرژی می‌تواند دلیل عطسه کردن گربه باشد؟

بر خلاف انسان، آلرژی یکی از دلایل رایج عطسه در گربه‌ها نیست. در عوض، علائم معمولاً به شکل تحریکات پوستی مانند ضایعات، خارش و ریزش مو ظاهر می‌شوند. با این حال، برخی از گربه‌ها ممکن است از علائم دیگری مانند آبریزش چشم همراه با سرفه، عطسه و خس خس سینه رنج ببرند، به‌خصوص در گربه‌های مبتلا به آسم.

متأسفانه، درمانی برای آلرژی در گربه‌ها وجود ندارد. با این حال، علائم را می‌توان با یک برنامه تخصصی که توسط دامپزشک تهیه می‌شود، مدیریت کرد. این برنامه ممکن است شامل واکسن‌های سفارشی‌سازی شده و سایر داروها همراه با یک رژیم غذایی خاص باشد. گربه‌ها نیازهای غذایی خاصی دارند که باید با رژیم غذایی آنها تأمین شود. در صورت  تمایل راهنمای خرید غذای گربه را مطالعه کنید.

علت عطسه کردن گربه

آیا با عطسه کردن گربه باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

اگر گربه شما بعضاً عطسه می‌کند و علائم دیگری ندارد، چند روز تغییرات او را زیر نظر بگیرید و مراجعه به دامپزشک لازم نیست.

شایع‌ترین علت عطسه مداوم در گربه‌ها چیست؟

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شایع‌ترین علت عطسه مداوم است که معمولاً به دلیل ویروس‌هایی مانند ویروس هرپس گربه و کلسی ویروس بروز می‌کند.

2 پیام روی “علت عطسه گربه؛ آیا عطسه مداوم گربه خطرناک است؟

  1. Mohi گفت:

    سلام
    ممنون خوب بود من فکر میکردم عطسه حیوانات بخاطر آلرژیه مثل انسانها

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      برخی علائم مشابه بین انسان و حیوان وجود داره اما برای نگهداری خوب و درست از پت باید در صورت مشاهده علائم بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید