نکات بهداشتی سگ, نکات مراقبت از سگ

اطلاعات کامل در مورد دندان سگ و روش‌های مراقبت از آن

مسواک زدن سگ

سگ‌ها همانند انسان‌ها دندان‌هایی دارند که می‌توانند با آن‌ها غذا بخورند و بدون آن‌ها نمی‌توانند به درستی غذا را بجوند. در واقع دندان سگ‌ها دقیقاً سیستمی شبیه به دندان انسان دارد؛ آن‌ها نیز مانند ما دندان شیری و دندان دائمی دارند و ممکن است دندان‌هایشان دچار پوسیدگی شود. نکته مهم اینجاست که در صورتی که ما دچار دندان درد شویم، می‌توانیم به زبان بیاوریم اما سگ‌ها نمی‌توانند درد خود را بیان کنند. با توجه به این موضوع صاحبان سگ‌ها موظف‌اند از دندان آن‌ها مراقبت کنند تا دچار پوسیدگی نشود. در این مطلب قصد داریم به موضوع مراقبت از دندان سگ و بهداشت دهان سگ بپردازیم.

 

دندان‌های شیری و دائمی در سگ‌ها

سگ‌ها نیز مانند ما انسان‌ها دو نوع دندان دارند که شامل دندان شیری و دندان دائمی است. دندان‌های شیری در این حیوانات ۲۸ دندان هستند که در حدود سه هفتگی سگ‌ها شروع به در آمدن می‌کنند و در ۶ تا ۸ هفتگی سگ‌ها به طور کامل در می‌آیند. دندان‌های شیری در سگ‌ها از لحاظ ظاهری شفاف و تیز هستند.

دندان‌های شیری سگ‌ها نیز مانند ما انسان‌ها پس از مدتی می‌ریزند و جای خود را به دندان‌هایی می‌دهند که اصطلاحاً دائمی نامیده می‌شوند. تعداد این دندان‌ها در سگ‌ها ۴۸ دندان است که در حدود ۶ تا ۷ ماهگی آن‌ها در می‌آیند. دندان‌های دائمی در سگ‌ها از لحاظ ظاهری بزرگ و سفید هستند.

نکته قابل توجه این است که باید در حفظ دندان‌های دائمی و شیری سگ و سلامت آن‌ها بسیار کوشا بود، چرا که به وجود آمدن بیماری برای دندان‌ها خصوصاً با توجه به تعداد زیاد دندان‌های دائمی سگ‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

دندان های سگ و مراقبت از آنها

 

علائم در آمدن و افتادن دندان در سگ‌ها

 زمان افتادن دندان‌ در سگ‌ها از ۱۲ هفتگی کم‌کم شروع می‌شود و تا حدود ۶ الی ۷ ماهگی دندان‌های شیری جای خود را به دندان‌های دائمی سگ‌ها می‌دهند. این فرآیند ممکن است با خونریزی همراه باشد که مقدار آن بسیار کم است و در برخی مواقع ممکن است شما با لکه‌های خونی کوچکی روی وسایل سگ مواجه شوید که جای نگرانی نیست و فرایندی کاملاً طبیعی است. افتادن دندان در سگ‌ها با علائمی همراه است که می‌تواند این موضوع را به شما گوشزد کند و دانستن آن‌ها برای مراقبت از دندان سگ واجب است.

علائم افتادن دندان سگ عبارت‌اند از:

  • تورم صورت
  • ترشحات بینی
  • توده یا برجستگی در دهان
  • ترشح بیش از حد دهان که در برخی مواقع با خون همراه است.
  • ایجاد درد در دهان
  • مشکل در جویدن غذا

همچنین در آمدن دندان سگ نیز با علائمی همراه است.

علائم درآمدن دندان سگ عبارت‌اند از:

  • تورم در لثه‌ها
  • کم‌شدن اشتها یا ازبین‌رفتن آن
  • ایجاد اسهال خفیف

-> مطالعه این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود: مشکل کم آبی در سگ

 

مشکلات دهان و دندان در سگ‌ها

به طور کلی مشکلات زیادی ممکن است برای دندان سگ‌ها به وجود بیاید که با مراقبت مستمر و دقیق می‌توان از بروز آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری کرد. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای دندان سگ‌ها به وجود بیاید، شکستگی آن‌ها است که در اثر گاز گرفتن یا جویدن اجسام و غذا‍‌های سخت و سفت ممکن است اتفاق بیفتد. مورد دیگری که ممکن است برای دندان آن‌ها رخ دهد، پوسیدگی است که در سگ‌ها کمتر اتفاق می‌افتد و با استفاده از مسواک می‌توان جلوی رخ دادن آن را گرفت.

برخی بیماری‌های دندانی نیز برای سگ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها پریودنتال است. در این بیماری عفونت در لثه سگ‌ها به وجود می‌آید و این عفونت ملتهب شدن لثه و بافت اطراف دندان را به دنبال دارد. در صورتی که برای درمان این بیماری اقدام نکنید، عمیق می‌شود و در نهایت استخوان فک را از بین می‌برد.

برای درمان تمامی مواردی که از آن‌ها نام بردیم، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

 

برای مراقبت از دندان سگ‌ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مراقبت از دندان سگ و بهداشت دهان

 

برای مراقبت از دندان سگ باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

مسواک زدن را فراموش نکنید

ما انسان‌ها برای حفظ بهداشت و سلامت دندان‌هایمان باید روزانه دو یا سه بار مسواک بزنیم. حیوانات نیز از این قاعده مستثنی نیستند، در نتیجه برای حفظ بهداشت دندان و دهان سگ نیز باید از مسواک استفاده شود. سگ‌ها مسواک‌های مخصوص خود را دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و برای تمیز کردن دندان‌هایشان از مسواک مخصوص خودشان استفاده کنید.

معاینه دهان سگ توسط دامپزشک

بهتر است برای چک کردن وضعیت دندان‌های سگ خود هر شش ماه یک بار به دامپزشک مراجعه کنید. در بیشتر مواقع شما نمی‌توانید پوسیدگی یا بیماری دندان‌ها را تشخیص دهید و این موضوع سبب می‌شود حیوان خانگی شما درد بکشد. در صورتی که جرم‌های دندانی یا بیماری وجود داشته باشد، دامپزشک شما را از وجود آن آگاه می‌کند و نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

خوردنی‌های مناسب برای دندان سگ

سگ‌ها باید از خوردنی‌هایی تغذیه کنند که به دندان آن‌ها آسیب نرسانند و سبب ایجاد پوسیدگی و یا شکستگی در آن‌ها نشوند. غذا‌هایی که ما انسان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم در برخی مواقع ممکن است برای دندان سگ‌ها مناسب نباشند و سبب ایجاد مشکل شوند. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌شود برای سگ‌ها از غذا‌های مخصوص خودشان استفاده کنید. در برخی از این غذا‌ها موادی وجود دارد که تأثیر بسزایی در حفظ سلامت دندان آن‌ها دارند. برای خرید انواع غذای مناسب سگ خصوصاً به منظور مراقبت از دندان سگ می‌توانید به سایت اسکای پت مراجعه کنید و با خیال راحت و با اطمینان از کیفیت محصولات آن‌ها را سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن به دستتان برسد. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

سگ‌ها چند دندان شیری و دائمی دارند؟

سگ‌ها به طور کلی ۲۸ دندان شیری و ۴۸ دندان دائمی دارند.

افتادن دندان در سگ‌ها با چه علائمی همراه است؟

افتادن دندان در سگ‌ها با علائمی همچون ایجاد مشکل در جویدن غذا، تورم در صورت، درد، ترشحات بینی و… همراه است.

خلاصه: ساختار دندان‌های سگ مشابه انسان‌هاست و در برخی مواقع همانند دندان‌های ما ممکن است دچار پوسیدگی شود یا بشکند. ما برای حفظ سلامت دندان‌هایمان مسواک می‌زنیم یا نخ دندان می‌کشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که صاحبان سگ‌ها نیز باید راهکار مراقبت از دندان سگ را بیاموزند تا بتوانند از دندان‌های آن در برابر پوسیدگی یا سایر مشکلات احتمالی محافظت کنند. خواندن این مطلب برای صاحبان سگ‌ها واجب است، چرا که قصد داریم درباره دندان سگ‌ها، بیماری‌های دندان سگ، علائم در آمدن و افتادن دندان آن‌ها، تعداد دندان‌های دائمی و شیری و راهکار‌های مراقبتی برای دندان سگ‌ها سخن بگوییم.

2 پیام روی “اطلاعات کامل در مورد دندان سگ و روش‌های مراقبت از آن

  1. Mahdis H گفت:

    مرسی خوب بود
    نمیدونستم سگ ها مثل آدما دو نوع دندون شیری و دائمی دارن

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
      همه چیز در مورد دندون سگ رو داخل مقاله میتونید مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید