نکات تربیتی-آموزشی گربه

چرا گربه من روی وسایل خانه ناخن می‌کشد؟ (راه حل)

ناخن کشیدن گربه

ناخن کشیدن گربه روی سطوح مختلف یکی از رفتارهای عجیبی است که این حیوانات انجام می‌دهند. از آنجایی که پنجه کشیدن گربه روی وسایل خانه از جمله مبلمان، دیوارها و غیره می‌تواند به آنها آسیب وارد کند، دانستن علت ناخن کشیدن و راه‌های جلوگیری از آن از جمله اقداماتی است که بسیاری از صاحبان گربه خانگی به دنبال آن هستند. اگر مایل هستید این دلایل را بدانید، با این مقاله از مجله اسکای پت همراه ما باشید.

علت چنگ زدن یا ناخن کشیدن گربه

گربه‌ها حیوانات مرموز و شگفت‌انگیزی هستند و علاقه بسیاری به انجام رفتارهای عجیبی مانند چنگ زدن روی اجسام دارند. در نگاه اول چنگ زدن گربه و ناخن کشیدن آن یک فعالیت آرامش بخش است و گربه از صدای خرخر ناخن‌های خود احساس خوشایندی دارد. اما علت ناخن کشیدن گربه روی زمین و وسایل بسیار متنوع است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

البته سعی کنید بر زبان بدن گربه خانگی خود مسلط شوید. اگر نقاطی در اطراف درها و پنجره‌ها را چنگ می‌زند نشان از یک احساس ناامنی داشته و قصد فرار و خروج از محل زندگی خود دارد. اما اگر به وسایل پر زرق و برق خانه آسیب وارد می‌کند باید یک وسیله از لوازم خانه که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را به عنوان جایگزین در اختیار او برای چنگ‌ زدن قرار دهید. البته اسکرچر گربه هم یکی از گزینه‌های مناسب برای برطرف کردن این رفتار گربه است.

نشان دادن احساس رضایت و غلبه بر استرس

چنگ زدن گربه‌ها یک امری طبیعی و غریزی است و صاحبان آنها به جای نگرانی باید خرسند باشند چرا که گربه آنها خوشحال است و از وضعیت خود احساس رضایت دارد. بسیاری از گربه‌ها نیز برای غلبه بر استرس و کاهش علائم آن روی سطوح پنجه می‌کشد.

ناخن کشیدن گربه روی وسایل خانه

 

آماده کردن یک محل نرم برای خواب راحت

اغلب حیوانات عادت به خوابیدن روی محل‌های نرم و مسطح دارند؛ بنابراین به صورت غریزی قبل از خوابیدن با چنگ زدن و چرخیدن سعی می‌کنند که سطح زیر خود را برای خواب راحت نرم کنند.

تعیین محدوده قلمرو در بین اشیا با ناخن کشیدن گربه

هر گربه‌ای دوست دارد که برای خود قلمرو تعیین کند. آنها با ناخن کشیدن روی وسایل و اشیای مختلف سعی می‌کنند تا عطر و بوی خود را روی آن سطوح به جا بگذارند تا موقع خواب و استراحت احساس امنیت بیشتری کنند. همچنین در صورتی که گربه آن محل را ترک کند و بعد از مدتی بازگردد با استشمام بوی خود به خاطر می‌آورد که قبلاً در چه مکانی استراحت ‌کرده است.

کمک به تیز کردن ناخن‌های گربه

ناخن کشیدن گربه روی وسایل مختلف به او کمک می‌کند تا ناخن‌های خود را تیز نگه دارد. گربه‌های خانگی به سطوح وسایل خانه، مبلمان و فرش چنگ می‌زنند تا پوشش پنجه‌های آنها از بین برود و ناخن‌ها در حالت مطلوب باقی بمانند.

تلاش برای افزایش فعالیت بدنی

اغلب گربه‌هایی که بی‌حوصله شده‌اند به دنبال انجام یک فعالیت بدنی هستند تا عامل بی‌حوصلگی خود را از بین ببرند؛ بنابراین آنها با خراشیدن وسایل سعی می‌کنند تا تاندون‌ها و ماهیچه‌های پشت بدن تا پنجه خود را کش دهند و ورزش کنند.

 

-> مطالعه این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود: علت خرخر کردن گربه چیست؟

 

راه جلوگیری از چنگ زدن گربه

حال که علت ناخن کشیدن گربه‌ها آشنا شدید باید راه‌های جلوگیری از چنگ زدن گربه را نیز بدانید تا با اقدام مؤثر بتوانید انجام این عمل را توسط حیوان خانگی خود ترک دهید. چرا که گاهی گربه شما در محلی نادرست و نامناسب شروع به چنگ زدن می‌کند و ممکن است حتی به دیگران آسیب وارد کند.

همچنین با وجودی که همان‌طور که این عمل به گربه احساس آرامش را القا می‌کند و ناخن کشیدن او را خوشنود می‌کند؛ اما کشیدن پنجه‌ها روی سطوح و تخریب وسایل می‌تواند از نظر صاحب گربه یک عمل آزاردهنده باشد. پس در اینجا چند روش کاربردی ذکر می‌شود تا هم گربه شما احساس خوشحالی کند و هم شما از نگرانی تخریب وسایل در امان باشید.

  • کوتاه کردن ناخن گربه تا حدی که برای او آزار دهنده نشود.
  • سوهان کشیدن ناخن گربه از میزان تیز و برنده بودن آنها جلوگیری می‌کند.
  • یک محل مشخص برای انجام دادن این عمل برای او تعیین کنید. برای مثال اسکرچر گربه یکی از گزینه‌های مناسب است.
  • با شروع عمل ناخن کشیدن، توجه گربه را به نوازش کردن یک وسیله یا اسباب بازی مورد علاقه خود منحرف کنید.
  • اجازه دهید روی یک پتو چند بار این کار را انجام دهد و بعد از عادت کردن آن پتو را تنها به او اختصاص دهید.
گرفتن ناخن گربه

 

نکات مهم در کنترل و ترک عادت ناخن کشیدن گربه‌

گاهی اوقات گربه خانگی در محل‌های نامناسب اقدام به چنگ زدن می‌کند که از نظر صاحب او چندان خوشایند نیست و با صدای بلند به این اتفاق واکنش نشان می‌دهد. لازم است بدانید که این نوع مجازات‌ها اثر معکوس روی گربه می‌گذارد و ممکن است علیه شما پرخاشگری کند.

حتی برای دور کردن و ترک کردن عمل چنگ زدن هرگز پنجه‌های او را با کشیدن دستش نکشید چرا که این اقدام برای گربه‌ها بسیار دردناک و خطرناک است. گاهی گربه‌ها برای نجات و رهایی خود اقدام به چنگ انداختن روی دست شما می‌کنند. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

خلاصه
ناخن کشیدن گربه‌های خانگی روی وسایل و سطوح مختلف یک رفتار رایجی است و قصد آنها آسیب زدن به لوازم شما نیست. شما با آگاهی از نحوه جلوگیری از این رفتار می‌توانید گربه خود را کنترل کنید. اما اگر میزان ناخن کشیدن از حالت طبیعی خارج شده و به صورت غیرعادی و مخرب در آمده است باید دلیل این اقدام یا مشکلات رفتاری گربه را شناسایی کنید و اقدامات اثربخش را انجام دهید یا با دامپزشک خود تماس بگیرید.
آیا مجازت کردن گربه‌ای که عادت به ناخن کشیدن دارد، درست است؟

توجه داشته باشید که ناخن کشیدن یک رفتار طبیعی در گربه‌ها است و به جای تنبیه و مجازات کردن باید علت آن را پیدا کنید.

چگونه علت چنگ‌ زدن و ناخن کشیدن گربه را تشخیص دهم؟

بهترین راه برای تشخیص علت ناخن کشیدن گربه شناخت بدن گربه‌ها است. اگر گربه شما از خراش انداختن روی سطوح داخل خانه لذت می‌برد به او یک وسیله مناسب برای چنگ ‌زدن بدهید. اگر روی درها و پنجره‌ها چنگ می‌اندازد به طور قطع احساس ناامنی می‌کند و قصد فرار دارد.

2 پیام روی “چرا گربه من روی وسایل خانه ناخن می‌کشد؟ (راه حل)

  1. Mahdis H گفت:

    سلام ممنونم
    من برای گربه ام یک اسکرچر خوشگل خریدم و این مشکل تا حد زیادی برطرف شد

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      اسکرچر گربه دقیقا برای رفع نیاز ناخن کشیدن و جلوگیری از نخراشیدن وسایل توسط گربه است 🙂

دیدگاهتان را بنویسید