گربه, نکات بهداشتی گربه

نحوه جلوگیری از ریزش موی گربه

شانه کردن موی گربه برای جلوگیری از ریزش موی گربه

جلوگیری از ریزش موی گربه یک مسئله مهم برای دارندگان این حیوان خانگی است. ریزش موی گربه شکلی کاملاً طبیعی دارد اما اگر این ریزش مو بیش‌ از حد باشد خطرناک است و احتمال دارد نشانگر یک مدل بیماری باشد. ریزش موی گربه به دلایل متنوعی بستگی دارد، ممکن است حالتی طبیعی داشته باشد یا نشان‌دهنده علائم بیماری در گربه شما باشد. گربه‌های خیابانی در فصل بهار ریزش موی زیادی دارند اما گربه‌های خانگی اغلب در تمام طول سال ریزش مو دارند.

 اگر به‌تازگی متوجه شدید که ریزش موی گربه شما زیاد یا قسمتی از سطح بدنش کم‌پشت یا کچل است، ممکن است دلیل پاتولوژیک دارد و مسئله‌ای برای گربه به وجود آمده است. موی گربه مضرات فراوانی برای انسان دارد که ازجمله آن می‌توان به حساسیت، انگل توکسوپلاسموز گوندی و… هستند.

ورود به فروشگاه اسکای پت

 

نحوه جلوگیری از ریزش موی گربه

در ادامه به بررسی چگونگی جلوگیری از ریزش موی گربه خواهیم پرداخت.

غذا برای ریزش مو گربه

به گربه غذای بالانس شده بدهید یا مکمل غذایی گربه که مخصوص مراقبت از پوست و مو است را تهیه کنید. این غذاها ویتامین‌ها و اسید چرب‌های مهم  (امگا ۳ و ۶) برای رشد و نمو مو دارند و با قوی نمودن ریشه موها، ریزش مو را کاهش می‌دهند. به‌جای به‌کارگیری مکمل  می‌توانید از غذاهای خشک مخصوص پوست و مو هم نیز برای گربه استفاده نمایید.

برای خرید غذای خشک و مکمل غذایی مخصوص گربه بالغ از اسکای پت شاپ به سایت این فروشگاه مراجعه نمایید.

برس کشیدن روزانه و جلوگیری از ریزش موی گربه

برس کشیدن روزانه موهای گربه ریزش مو را کاهش نخواهد داد اما موجب می‌شود موهای مرده‌ای که ریخته‌اند و در میان موهای دیگر گیرکرده بودند، با برس کشیدن بیرون بیایند و در سطح منزل پخش نشوند. برس کشیدن موی گربه افزون بر کنترل کردن موها در سطح خانه و درمان ریزش موی گربه خوبی‌های دیگری نیز دارد برای مثال موجب سالم ماندن پوست و مو گربه شما می‌شود و گربه با شما حس نزدیکی بالاتری خواهد کرد. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

نحوه صحیح برس زدن مو گربه

  • در آغاز با شانه گره بازکن گره‌های بزرگ را باز نمایید.
  • برای این کار باید از سمت ریشه موها را برس بکشید.
  • انتهای شانه باید با پوست گربه در تماس باشد.
  • مراقب باشید موهای گربه را نکشید.
  • اگر گربه به هر علتی درد داشته باشد به ادامه برس کشیدن تمایلی نشان نخواهد داد!
  • حالا با شانه مخصوص موها را بازهم از ریشه تا نوک در جهت موها شانه کنید.
  • ممکن است چندین دفعه مجبور شوید دسته موها را از داخل برس بیرون آورید تا سد راهتان نشود.
  • در زمان برس کشیدن پوست گربه را به‌دقت چک کنید.
  • ازنظر کچلی، شوره، انگل‌های بیرونی و قرمزی یا التهاب پوست را بررسی نمایید.

برای جلوگیری از ریزش موی گربه، برس زدن گربه را دقیقاً پیش از غذا دادن به او انجام دهید. در گربه‌های پرشین در بعضی از قسمت‌ها مثل زیر گردن، زیر بغل و کشاله ران گره بستن و نمدی شدن موها بیشتر از بقیه قسمت‌های بدن رخ می‌دهد و دارنده گربه باید در برس کشیدن این بخش‌ها دقت لازم را داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که برس زدن و شستن گربه‌ها مخصوصاً گربه‌های پرشین از سن کمتر آغاز شود تا گربه به این کار عادت کند.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: آیا موی گربه باعث نازایی می‌شود؟

 

کوتاه کردن موهای گربه

موهای گربه‌ها مخصوصاً نژادهای گربه دارای موی بلند همواره در حال بلند شدن هستند. ریزش مو در گربه‌های مو بلند بسیار بیشتر از گربه‌هایی است که موی کوتاه دارند. هرچقدر هم موهای گربه را کوتاه نمایید باز دوباره بلند خواهد شد. با هر دفعه کوتاه کردن موها تا ۳ ماه جلوگیری از ریزش موی گربه را تجربه می‌کنید. در ضمن، کوتاه نگه‌داشتن موهای گربه‌ها موجب می‌شود ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های پوست و مو در آن‌ها بسیار کمتر شود. برای کوتاه نمودن موهای گربه اصلاً  قیچی به کار نبرید. چون ممکن است به پوست آن‌ها صدمه بزنید. بهترین راه برای کوتاه نمودن موهای گربه این است که به یک آرایشگر حرفه‌ای حیوانات مراجعه کنید.

علت ریزش مو گربه

دلایل ریزش موی شدید گربه احتمال دارد وابسته به مسائل محیطی و یا بیماری‌ها یا حالات متنوع در آن‌ها باشد. دلایلی که ممکن است در ریزش مو در گربه‌ها مؤثر باشند عبارت‌اند از:

حذف موهای مرده

موهای مرده موجب تحریک شدن پوست گربه خواهند شد و باید از بین بروند. حتی اگر خودتان این موها را از بین نبرید خودشان به‌تنهایی می‌ریزند. چنین مسئله‌ای مشکل مهمی برای صاحبان گربه‌های داخل خانه‌ای است. احتمال دارد مسئله‌ای جدی وجود داشته باشد که علت اصلی ریزش مو است و احتیاج به رسیدگی به‌وسیله دامپزشک گربه‌تان دارد.

ریزش موی گربه

 

رژیم غذایی درست برای جلوگیری از ریزش موی گربه

رژیم غذایی که مواد مغذی  ندارد نشانه‌های خود را در پوست و موی گربه نمایش می‌دهد. گربه‌هایی که استرس دارند ریزش موی بالاتری دارند. استرس احتمال دارد به‌وسیله بیماری، تغییرات محل زندگی گربه، فقدان یا حتی ممکن است حسودی باشد. این گربه‌ها به‌شدت کج‌خلق هستند و غذای کمی می‌خورند. برای جلوگیری از ریزش موی گربه بهتر است از داروی تقویتی گربه استفاده کنید. این داروها را می‌توانید از اسکای پت به‌صورت آنلاین تهیه کنید.

آلرژی‌ها

حساسیت و آلرژی‌ها نیز می‌توانند موجب ریزش مو در گربه‌ها باشد. آلرژی‌هایی از مدل‌های متنوع مانند حساسیت استنشاقی، حساسیت به نور آفتاب، غذاهای به‌خصوص، داروهایی مثل پنی‌سیلین و سولفونامید و حتی نیش حشرات یا انگل‌ها می‌تواند موجب ریزش بیش ‌از حد موی گربه‌تان باشد. به همین دلیل باید از قبل بیماری‌های گربه خانگی و حساسیت‌های او را بشناسید.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله به شما که نگران ریزش موی گربه‌تان هستید؛ پیشنهاد می‌شود: مشکل هربال در گربه‌ها

 

حاملگی یا شیردهی گربه

زمانی که دوران شیردهی به انتها برسد، ریزش مو به میزان عادی خود باز خواهد گشت.

شناخت دلایل دیگر برای جلوگیری از ریزش موی گربه

عفونت‌هایی که به‌وسیله باکتری، قارچ و تخمیر شکل می‌گیرند موجب ریزش بیش ‌از حد مو در گربه‌ها می‌شوند. کچلی به‌صورت منطقه‌ای بیماری دیگری است که می‌تواند موجب ریزش موها در گربه شود. هیچ حساسیت پوستی یا خارشی دیده نشود و تنها بخش‌های طاسی روی پوست گربه دیده می‌شوند. گربه‌هایی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند هم احتمال دارد ریزش موی بیش ‌از حد را تجربه نمایند. در چنین وضعیتی ریزش مو با پایان شیمی‌درمانی تمام می‌شود.

فصل ریزش موی گربه چه زمانی است؟

فصل ریزش موی گربه‌‌های خانگی و خیابانی با یکدیگر متفاوت است. گربه‌های خانگی از امکانات رفاهی و بهداشتی بیشتری برخوردار هستند و با افزایش مراقبت‌ها درصد ریزش موها در حد طبیعی است اما بیشتر به چشم می‌آید. گربه‌های خیابانی چون در فضای باز زندگی می‌کنند ریزش موهای آنها چندان مشهود نیست.

اما به طور کلی گربه‌ها در فصل بهار و تابستان دچار ریزش مو می‌شوند و موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می‌شود؛ بنابراین علت ریزش موی گربه می‌تواند گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل گرم سال باشد.

البته در فصل پاییز نیز به دلیل تغییرات فصلی در بعضی از حیوانات نیز ریزش موهای کاملاً سالم و در حال رشد آنها خواهیم بود. اما در فصل زمستان موهای اکثر حیوانات در حال استراحت و حجیم شدن هستند. بر این اساس برای اطمینان از علت ریزش موی گربه خانگی خود حتماً چکاپ ماهانه توسط دامپزشک را در اولویت قرار دهید.

کدام گربه‌ها بیشتر دچار ریزش مو می‌شوند؟

علاوه بر فصل ریزش موی گربه باید به نژاد این حیوانات خانگی نیز توجه کنید. به طوری که گربه‌های هیمالیا، بنگال و پرشین جزو نژادهایی هستند که ریزش موی بیشتری نسبت به سایر نژادها دارند. دو نوع از نژاد گربه‌ها وجود دارند که ریزش مو در آنها به ‌ندرت رخ می‌دهد. یکی نژاد کورنیش رکس (Cornish rex) که دارای خزهای کوتاه و فرفری هستند و دیگری نژاد دوون رکس (Devon Rex) که دارای موهای مجعد و نازک است. در این بین نژاد اسفینکس (Sphinx، ابوالهول) نیز به دلیل اینکه هیچ گونه مویی روی پوشش پوست بدن خود ندارد، از بابت مشکل ریزش مو در امان است.

ریزش مو در گربه‌های مو کوتاه نسبت به گربه‌های مو بلند اغلب کمتر است و هر چه گربه‌ها مسن‌تر می‌شوند ریزش مو در آنها طبیعی جلوه می‌کند و چندان جای نگرانی ندارد.

بهترین روش درمان خانگی ریزش مو گربه

برای درمان خانگی ریزش مو گربه روش‌های مختلفی وجود دارد که قبل از هر اقدامی باید دلیل کاهش حجم موها را پیدا کرد. ریزش مو در گربه‌ها یک فرایند طبیعی برای جایگزین کردن موهای مرده و رویش مجدد موهای جدید است. البته دلیل ریزش موی گربه‌های خانگی می‌تواند متفاوت است و بستگی به نوع نژاد آن نیز دارد اما گاهی اوقات به دلیل ابتلا به بیماری، موهای گربه شما دچار ریزش می‌شود.

ساده‌ترین روش‌های درمان ریزش مو گربه خانگی

از روش‌های درمان خانگی ریزش مو گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه کردن موهای بلند گربه خانگی
  • شست و شوی منظم موهای گربه با فاصله یک بار در ماه
  • برس کشیدن مداوم موهای گربه حداقل هفته‌ای یک بار
  • تدوین برنامه غذایی با ترکیب ویتامین و پروتئین‌های لازم و ضروری برای احیا و تقویت موها
  • استفاده از شامپوهای مخصوص ریزش مو گربه‌ها

به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر ریزش موهای گربه شما بیش از حد معمول است، حتما باید او را به دامپزشکی ببرید تا در صورت ابتلا به بیماری خاص سریعا درمان و از ریزش موها پیشگیری شود.

دلایل ریزش موی گربه خانگی

به طور کلی گربه‌های خانگی برخلاف گربه‌هایی که بیرون از خانه زندگی می‌کنند، به طور معمول در طول سال ریزش مو دارند، البته به طور معمول ریزش‌ موها در فصل بهار و تابستان نسبت به زمستان بیشتر است. اما از دلایل ریزش موی گربه خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف موهای مرده و رویش موهای جدید
  • رژیم غذایی نامناسب
  • وجود مشکل آلرژی و حساسیت
  • بارداری یا شیردهی گربه
  • شست و شوی زیاد گربه خانگی
  • رعایت نکردن بهداشت
  • وجود انگل‌های خارجی مثل کک و شپش در پوشش بدنی گربه
  • احتمال ابتلا به عفونت، قارچ و باکتری

 

سخن آخر جلوگیری از ریزش موی گربه
همان‌طور که گفتیم برای جلوگیری از ریزش موی گربه می‌توانید از مکمل‌های دارویی و غذایی استفاده کنید. برای خرید این مکمل‌ها می‌توانید از پت شاپ‌های معتبر استفاده کنید. اسکای پت یک فروشگاه معتبر است که به‌صورت حضوری در کیش فعالیت دارد؛ اما شما می‌توانید از طریق وب‌سایت این پت شاپ، مکمل‌ها و غذای خشک حیوان خانگی خود را سفارش دهید.

-> مشاهده محصولات گربه

جلوگیری از ریزش موی گربه چگونه اتفاق می‌افتد؟

با توجه به مسائلی که گفته شد شما می‌توانید برای رفع ریزش مو از مکمل‌های غذایی و دارویی استفاده کنید.

دلایل ریزش مو گربه چیست؟

۵ علت ریزش موی گربه حمام و شستشوی بیش از اندازه گربه، رژیم غذایی نادرست در گربه‌ها، عدم رعایت بهداشت در گربه، استرس و ترس گربه، انگل‌های خارجی هستند.

8 پیام روی “نحوه جلوگیری از ریزش موی گربه

  1. Eli گفت:

    یکی از مشکلاتی که ما گربه دارها داریم همین ریختن موهاش هست 🙁
    مرسی مقاله خوبی بود

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده 🙂

  2. Sima_s گفت:

    تنها مشکل ما و گربه ها

    1. اسکای پت گفت:

      سلام سیما عزیز
      مواردی که داخل مقاله برای درمان ریزش موی گربه بیان شده رو رعایت کن. حتما نتیجه خوبی خواهی گرفت.

  3. Kiana گفت:

    سلام
    من با گربه ام خیلی سر ریزش موهاش مشکل داشتم ولی بعدش فهمیدم مشکل بخاطر تغذیه اشتباهی که داشته

    1. اسکای پت گفت:

      سلام کیانا عزیز
      ممنونیم که تجربه‌ی خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی.

  4. Reza گفت:

    سلام
    ممنونم از راهنماییهاتون
    همیشه کل لباسام پره از موی گربه‌ام

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید واقع شده 🙂

دیدگاهتان را بنویسید