گربه, مقالات علمی-آموزشی, نکات بهداشتی گربه, نکات مراقبت از گربه, نگهداری از حیوانات

هربال در گربه‌ها

هربال گربه چیست

هربال (hairball) در گربه‌ها

بسیاری از افرادی که گربه دارند با هربال در گربه‌ها آشنا هستند و آن را تجربه کرده‌اند. این مشکل کاملا امری رایج در گربه‌ها است. اگر با این مشکل مواجه شدید نگران نباشید. تنها گربه شما از هربال رنج نمی برد بلکه بسیاری از گربه‌ها با این مسأله در طول دوران حیات خود مواجه می شوند. در این مقاله در ابتدا درباره بیماری هربال در گربه‌ها و علل آن توضیحاتی داده می‌شود. سپس به شما راه حل‌های علمی برای برخورد اصولی و دقیق با این موضوع ارائه می شود.

گربه ها، از تمیزترین حیوانات بر روی کره زمین هستند. آنها روزانه به طور منظم به نظافت خود می پردازند و حدود ۳۰ درصد از زمان خود را در روز به این کار اختصاص می دهند. گربه‌ها به طور ذاتی می‌دانند چگونه خود را نظافت کنند به همین دلیل به ندرت به حمام کردن نیاز دارند. اما در طول پروسه نظافت خود، امکان دارد برخی از موهای ریخته شده خود را ببلعد که این موضوع می‌تواند برای سلامتی گربه خطرناک باشد.

هربال در گربه ها چیست؟

گربه‌ها خودشان را با لیس زدن تمیز می‌کنند. در طول انجام این کار، برآمدگی‌هایی که بر روی زبان گربه‌ها وجود دارد (این برآمدگی‌ها؛ زبان گربه‌ها را به ابزاری مناسب برای تمیزکردن تبدیل می‌کند) موهای مرده و ریخته شده بر روی بدنش را جمع می کند. در این میان برخی از این موها توسط گربه بلعیده می‌شود. بخشی از این موها از دستگاه گوارش عبور می‌کند و از طریق مدفوع گربه دفع می‌گردد. اما بخشی دیگر در سیستم گوارش گربه جذب می‌شود که به شکل توده مو در می‌آیند.

هربال، در واقع توده ای از موهای مرده و اسید معده است که در داخل معده گربه شکل می‌گیرد. برخلاف باور عمومی، هربال اصولا به شکل استوانه‌ای است نه دایره. این توده‌ها توسط گربه‌ها بالا آورده می‌شود. هنگامی که گربه خود را در حالتی دیدید که گردن خود را می‌کشد درحالی که دهانش را کاملا باز کرده، نگران نشوید. این حالت کاملا عادی است. گربه‌ها تلاش می‌کنند که بخشی از موهای بلعیده شده را بیرون بیاورند. برای آگاهی بیشتر از چگونگی جلوگیری از ریزش موی گربه می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

هربال در گربه‌ها تا چه میزان امری عادی است؟

هربال، بخشی از نظافت غریزی گربه‌ها است و جای خیلی نگرانی ندارد. این اتفاق در بچه گربه‌ها و گربه‌های جوان‌تر اصولا کمتر رخ می‌دهد زیرا نسبت به گربه‌های بالغ کمتر به نظافت خود می‌پردازند. همچنین گربه‌هایی که موهای بلندتری نسبت به سایر گربه‌ها دارند مانند پرشین‌ها، میزان هربال در آن‌ها بیشتر است. اگر هربال گربه شما بیشتر از حد معمول باشد بهتر است حتما به دامپزشک مراجعه کنید زیرا زیاد و متعدد بودن هربال می تواند نشانه‌ای از مشکل در سیستم گوارشی گربه شما باشد و بهتر است در اولین فرصت گربه خود را به دامپزشکی ببرید.

هربال نیز می‌تواند یکی‌دیگر از نشانه‌های نظافت بیش از حد باشد که این نشان دهنده عدم سلامت روانی گربه شما است که این امر دلیلی بر استرس زیاد اوست. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

 

چگونه می‌توان مانع از هربال شد؟

برای جلوگیری کامل از هربال راهی وجود ندارد اما می توان تا حدودی آن را کاهش داد:

  • شانه زدن منظم موهای گربه

با شانه زدن منظم و مرتب گربه‌تان، به او کمک می‌کنید به راحتی از شر موهای زاید و مرده خلاص شود. وقتی شما به طور مرتب و روزانه موهای گربه خود را شانه کنید باعث می‌شود حجم موی مرده کمتری بر روی بدن او برای بلعیدن وجود داشته باشد. وقتی موهای کمتری توسط گربه بلعیده شود به معنی هربال کمتر است. اگر گربه شما خیلی پشمالو است و نمی‌توانید او را به درستی شانه بزنید بهتر است به دامپزشکی مراجعه کنید.

  • کوتاهی منظم موهای گربه

با کوتاه کردن منظم موهای گربه خود به کاهش ریزش موهای او کمک می‌کنید و این یعنی موهای مرده کمتر و هربال کمتر.

  • استفاده از مواد غذایی مخصوص برای هربال

امروز مواد غذایی ویژه ای برای گربه‌هایی که دچار هربال هستند وجود دارد که به تقویت سیستم گوارشی آن‌ها می پردازد. این محصولات غذایی حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند که از تشکیل هربال در معده گربه‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه براین برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل از ریزش موی گربه شما جلوگیری می‌کند و به درخشندگی و براقیت موهای گربه شما کمک می‌کند. به عنوان مثال غذای خشک پروپلن حاوی ترکیباتی جهت سلامت و پیشگیری از ریزش موی گربه پیشنهاد می‌گردد.

هربال در گربه‌ها

مشکل هربار در گربه‌ها به چه دلیل به وجود می‌آید و راه حل آن چیست؟

پت شاپ اسکای پت با فراهم کردن ملزومات نگهداری گربه، یکی از گزینه‌های معتبر برای خرید غذا و لوازم گربه محسوب می‌‌شود. در صورت نیاز فروشگاه آنلاین را مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید