نکات مراقبت از سگ, نکات مراقبت از گربه

آیا کم ‌خونی در سگ و گربه خطرناک است؟

بیماری کم خونی در سگ ها

مانند انسان‌ها، کم ‌خونی در سگ و گربه نیز اتفاق می‌افتد. کم‌خونی یک مشکل اساسی برای سلامتی حیوانات و انسان‌ها به‌حساب می‌آید و نیاز به رسیدگی دارد. در این مقاله، مشکل کم خونی را در سگ و گربه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کم خونی سگ یا گربه چیست؟

کم خونی یک اصطلاح پزشکی است که به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون (RBC) و هموگلوبین (Hb) یا هر دو اشاره دارد. این یک بیماری خاص نیست، بلکه نتیجه یک فرایند یا شرایط بیماری دیگر است. گلبول‌های قرمز خون در مغز استخوان تولید می‌شوند و در خون آزاد می‌شوند و در آنجا تقریباً دو ماه در گردش هستند. با افزایش سن یا آسیب‌دیدگی، از جریان خون خارج می‌شوند. سپس اجزای آنها برای تشکیل گلبول‌های قرمز جدید بازیافت می‌شوند.

 تعداد گلبول‌های قرمز ممکن است به دلیل کاهش تولید یا افزایش ازدست‌دادن گلبول‌های قرمز کاهش یابد. هموگلوبین اکسیژن را به سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌رساند و یک بیمار کم خون از علائم مربوط به کمبود اکسیژن رنج می‌برد.

علائم کم ‌خونی در سگ‌ها و گربه‌ها چیست؟

سگ و گربه‌های کم خون نیز استقامت یا انرژی کمی دارند، بنابراین بی‌حال به نظر می‌رسند یا راحت‌تر خسته می‌شوند. این حیوانات کم خون ممکن است نشانه‌های ازدست‌دادن خون (خون بینی، خون در مدفوع، ادرار یا استفراغ) داشته باشند. بی‌حالی و رنگ‌پریدگی لثه سگ و گربه، نشان‌دهنده نیاز به انجام آزمایش خون است.

کم ‌خونی در سگ و گربه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش‌های متعددی بر روی نمونه‌های خون برای تشخیص کم‌خونی انجام می‌شود. این آزمایش‌ها اغلب به‌عنوان بخشی از شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC) انجام می‌شود. رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص کم‌خونی، حجم سلولی بسته (PCV) است که هماتوکریت نیز نامیده می‌شود. در یک سگ و گربه معمولی، ۲۵-۴۵ درصد خون را گلبول‌های قرمز تشکیل می‌دهد. اگر PCV کمتر از ۲۵ درصد باشد، سگ و گربه کم خون است. آزمایش‌های دیگر برای تعیین کم ‌خونی در سگ و گربه شامل تعداد گلبول‌های قرمز و تعداد هموگلوبین است.

مشخصات بیوشیمیایی و آزمایش ادرار از دیگر آزمایش‌های مهم برای سگ و گربه‌های کم خون هستند. این آزمایش‌ها عملکرد اندام و سطوح الکترولیت را ارزیابی می‌کنند و اطلاعات مهمی در مورد سلامت کلی حیوان ارائه می‌دهند. معاینه انگل مدفوع برای شناسایی وجود انگل در دستگاه روده که ممکن است باعث ازدست‌دادن خون شود نیز مهم است. در نهایت، یک سگ و گربه کم خون باید برای ویروس لوسمی (FeLV) و ویروس نقص ایمنی (FIV) آزمایش شود، زیرا این ویروس‌ها علل مکرر کم‌خونی هستند.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: علائم عفونت گوش گربه

 

دلایل کم‌ خونی سگ و گربه

  • سرطان
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کوشینگ
  • داروهایی که در تولید گلبول‌های قرمز مشکل و اختلال ایجاد می‌کنند.
  • بیماری‌های عفونی از جمله دیستمپر سگ (Canine distemper)
  • ازدست‌دادن خون شدید در نتیجه تصادف یا جراحت
  • تغذیه نامناسب
  • ازدست‌دادن خون ناشی از انگل‌هایی مانند کک
  • کم‌کاری تیروئید
  • بیماری مغز استخوان
  • بیماری‌های مزمنی که تولید گلبول‌های قرمز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند یا سرکوب می‌کنند.
  • سموم (سم موش یا هر مسمومیت دیگری با سرب)
  • بیماری‌های منتقل‌شده از راه کنه مانند بیماری لایم
  • خونریزی روده

آیا سگ و گربه‌ها به کم‌خونی فقر آهن مبتلا می‌شوند؟

کم‌خونی ناشی از فقر آهن یک بیماری شایع در بین افراد به‌ویژه زنان است. بااین‌حال، این کمبود آهن در سگ و گربه‌ها نادر است و فقط به‌صورت ثانویه، با ازدست‌دادن خون مزمن شدید یا در سگ و گربه‌هایی که رژیم‌های غذایی بسیار نامتعادل دارند ایجاد می‌شود.

درمان کم‌ خونی گربه و سگ

اگر کم‌خونی حیوان خانگی شما آن‌قدر شدید است که زندگی او را تهدید می‌کند، نیاز به تزریق خون است. قبل از انتقال خون به حیوان، نمونه خون برای آزمایش‌های تشخیصی یا گروه‌بندی خون‌ گرفته می‌شود. پس از تشخیص بیماری زمینه‌ای که باعث کم‌خونی می‌شود، درمان مشخص می‌شود.

درمان‌های کم ‌خونی در سگ و گربه ممکن است شامل کورتیکواستروئیدها، داروهای کرم‌زدایی، سایر داروها یا جراحی باشد. دامپزشک شما بر اساس نتایج آزمایشات تشخیصی، یک برنامه درمانی خاص برای نیازهای حیوان خانگی شما ارائه خواهد کرد.

بیماری کم خونی در گربه

 

آیا ممکن است سگ و گربه از کم‌خونی بمیرند؟

متأسفانه، کم‌خونی در گربه و سگ‌ها گاهی اوقات می‌تواند نشان دهد که حیوان شما از یک بیماری بسیار جدی یا احتمالاً کشنده مانند سرطان، شرایط خودایمنی یا مسمومیت رنج می‌برد. به همین دلیل، کم‌خونی در حیوانات خانگی باید همیشه جدی گرفته شود. اگر سگ یا گربه شما هر یک از علائم کم‌خونی را نشان می‌دهد دراسرع‌وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید تا برای او وقت ملاقات تعیین کند.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: علت عطسه سگ چیست؟

 

آیا کم خونی در سگ و گربه قابل‌درمان است؟

هنگامی که دامپزشک شما علت کم‌خونی سگ و گربه شما را مشخص کرد، بهترین درمان ممکن را توصیه می‌کند. برخی از درمان‌هایی که ممکن است برای سگ و گربه شما توصیه شود عبارت‌اند از:

  • عمل جراحي
  • تزریق خون
  • انتقال مغز استخوان
  • شیمی‌درمانی
  • مایعات داخل وریدی
  • تغییر داروهای موجود
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • مکمل‌های پتاسیم فسفات
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • داروی دستگاه گوارش
  • انگل یا داروهای ضد کرم

پیشگیری از کم خونی در سگ و گربه

پیشگیری از شرایطی که منجر به کم‌خونی می‌شود، در صورت امکان، کلید پیشگیری از کم‌خونی است. داروهای پیشگیری از انگل در طول سال برای محافظت از سگ و گربه شما در برابر کنه، کک و کرم یکی از راه‌های کمک به او برای جلوگیری از کم‌خونی است. دور نگه‌داشتن مواد سمی از دسترس سگ و گربه و ارائه یک رژیم غذایی سالم به حیوان نیز ممکن است به پیشگیری از کم ‌خونی در سگ و گربه شما کمک کند.

اگر سگ شما از نژادی است که مستعد ابتلا به کم‌خونی از جمله کوکر اسپانیل آمریکایی (American Cocker Spaniel)، لابرادور رتریور (Labrador Retriever)، اشناوزر مینیاتوری (Miniature Schnauzer) و شیتزو (Shih Tzu) است، معاینات سلامتی منظم، دو بار در سال، نزد دامپزشک مراقبت‌های اولیه ممکن است به شناسایی علائم اولیه کم ‌خونی و ارائه درمان کمک کند؛ قبل از اینکه وضعیت شدیدتر شود.

توجه: توصیه‌های ارائه شده در این مقاله برای مقاصد اطلاعاتی در نظر گرفته شده است و توصیه پزشکی در مورد حیوانات خانگی نیست. برای تشخیص دقیق وضعیت حیوان خانگی خود، لطفاً با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر سگ شما علائم کم‌خونی را نشان می‌دهد برای مشاوره و تعیین قرار ملاقات، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

خلاصه مقاله
کم‌خونی یک بیماری جدی در سگ و گربه است که به طور معمول به دلیل یک مشکل زمینه‌ای ایجاد می‌شود و نیاز به درمان فوری دارد. سگ و گربه‌های کم‌خون رنگ‌پریده و بی‌حال هستند و زود خسته می‌شوند. برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر باید فوراً برای آنها آزمایش تشخیصی انجام داد. اگر تاکنون گربه یا سگ مبتلا به کم‌خونی داشته‌اید، از تجربیات خود برای ما بنویسید.
آیا سگ و گربه می‌تواند از کم خونی بهبود یابد؟

اکثر سگ و گربه‌های مبتلا به کم خونی خفیف، زمانی که به موقع درمان شوند، معمولاً بهبودی کامل پیدا می‌کنند و هیچ عوارض طولانی‌مدتی ندارند. با این حال، گربه‌هایی که به شدت کم خون هستند، یا از بیماری‌های خودایمنی یا سرطان رنج می‌برند، به دارو و درمان طولانی‌مدت نیاز دارند.

چگونه کم خونی را در سگ گربه رفع کنیم؟

اگر متوجه شد که سگ یا گربه شما دچار کمبود آهن است، می‌توانید با اضافه‌کردن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی او، به بهبود میزان آهن او کمک کنید. مکمل‌های آهن نیز می‌توانند کمک کنند.

2 پیام روی “آیا کم ‌خونی در سگ و گربه خطرناک است؟

  1. Armita گفت:

    سلام
    ممنون از متن خوبتون
    متاسفانه ما فکر میکنیم گربه و سگ مثل انسان دچار بیماری هایی مثل کم خونی و….. نمیشن در صورتی اونام به چکاپ نیاز دارن

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله دقیقا همینطور هست؛ پت ها باید هر چند وقت چکاپ سلامت بشن. مخصوصا زمانی که علائم خاصی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید