گربه

مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین

گربه اسکاتیش و پرشین

در برخورد با نژاد‌های گربه با تنوع زیادی رو‌به‌رو خواهید شد. این موضوع سبب می‌شود که هنگام خرید در انتخاب خود دچار تردید شوید و نتوانید از بین نژاد‌ها انتخاب کنید. از بین انواع نژاد گربه‌ها، گربه‌های اسکاتیش و پرشین از محبوبیت زیادی برخوردارند. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب به مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین بپردازیم.

 

خصوصیات ظاهری گربه اسکاتیش و پرشین

گربه‌های پرشین از ظاهری دوست‌داشتنی و بامزه برخوردارند. این گربه‌ها صورتی گرد و پهن دارند و گوش‌های آن‌ها نیز کوچک و گرد هستند. چشم‌های تیز و بامزه این گربه در کنار دماغ صاف و فرو رفته‌شان آن‌ها را بامزه‌تر نشان می‌دهند. از لحاظ جثه متوسط هستند و وزن آن‌ها بین ۳ تا ۵/۵ کیلوگرم متغیر است. بدن پشمالو و پا‌های کوتاه و پهن آن‌ها سبب شده جذابیت آن‌ها بیشتر شود. به طور کلی این نژاد از لحاظ ظاهری به شدت با‌نمک است و به همین دلیل طرف‌داران زیادی دارد.

گربه‌های اسکاتیش در رنگ‌ها و طرح پوست‌های مختلفی وجود دارند. برخی از آن‌ها راه‌راه و برخی خال‌خالی هستند و در رنگ‌های کرم، سیاه، آبی و سفید یافت می‌شوند. این گربه‌ها نیز مانند گربه‌های پرشین جثه‌ای متوسط دارند و بسیار بامزه هستند. این گربه گوش‌های خمیده‎ای دارد که آن را شبیه به عروسک‌های کوچک خرسی کرده است. این گربه به اندازه گربه پرشین گرد و تپل است اما به اندازه آن پشمالو نیست.

 

تفاوت رفتاری گربه اسکاتیش و پرشین

گربه‌های پرشین که از نژاد ایرانی هستند و به‌قدری آرام و با‌اصالت هستند که آزار و اذیتی برای دیگران ایجاد نمی‌کنند. در واقع این گربه‎‌ها حتی در هنگام میومیوکردن هم حس گوش‌خراش بودن را به شما القا نمی‌کنند. این گربه‌ها به طور کلی با انسان به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و به سرعت با صاحب خود خو می‌گیرند و با آن حس صمیمیت می‌کنند. همچنین رابطه پرشین‌ها با بچه‌ها بسیار خوب هست و بازی با آن‌ها را دوست دارند. گاهی اوقات کمی لجباز می‌شوند که در چنین مواقعی نباید با بی‌توجه بودن این رفتار آن‌ها را تشدید کنید.

در مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین، گربه‌های اسکاتیش به اندازه پرشین‌ها شیطون و بازیگوش نیستند اما به طور کلی برون‌گرا هستند و روابط خوبی با انسان‌ها برقرار می‌کنند. مانند پرشین‌ها آرام هستند و با سروصدا اذیت و آزاری به دیگران نمی‌رسانند. این گربه‌ها از صاحب خود انتظار دارند که با آن‌ها وقت بگذراند و این موضوع برای حفظ روحیه شاد و برون‌گرای آن‌ها امری واجب است.

 

اصالت گربه‌های اسکاتیش و پرشین

همان‌طور که گفته شد گربه‌های پرشین دارای نژاد ایرانی هستند. برای تشخیص اصالت آن‌ها کافی است به ویژگی‌های ظاهری نژاد گربه‌ها توجه داشته باشید. پا‌های کوتاه و پهن، صورت گرد و بامزه و پشمالوی این گربه همه‌وهمه نشان‌دهنده پرشین بودن این گربه هستند.

برای تشخیص نژاد اسکاتیش نیز همانند پرشین‌ها باید به‌ظاهر آن‌ها توجه کنید. گردن کوتاه و محکم، چشمان درشت و دم بلند و انعطاف‌پذیر آن‌ها همگی نشان‌دهنده اصالت آن‌هاست. یکی از موارد دیگری که می‌تواند به تشخیص اصالت این گربه‌ها کمک کند، رنگ و طرح متفاوت پوست آن‎ها است که در قسمت خصوصیات ظاهری به آن‌ها اشاره کردیم.

نژاد گربه پرشین

سلامت گربه اسکاتیش و پرشین

در گربه‌های پرشین از مهم‌ترین مواردی که سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند، بیماری‌های ژنتیکی و ارثی هستند که برای آ‌ن‌ها به وجود می‌آیند. این بیماری‌ها روی طول عمر و سلامت گربه‌های پرشین تأثیر دارند.

در بحث سلامت گربه‌های اسکاتیش، مهم‌ترین شاخص تأثیرگذار بر سلامتی آن‌ها، گوش‌هایشان هستند. همان‌طور که می‌دانید، گوش‌های اسکاتیش خمیده است و این مدل از گوش، محیطی مناسب برای باکتری‎‌ها می‌سازد. به همین جهت آن را عامل به‌وجودآمدن برخی بیماری‌ها در اسکاتیش می‌دانند. یکی از بیماری‌هایی که در گربه‌ها رایج است؛ مشکلات کلیوی است. برای مطالعه در این بیماری مقاله “علائم بیماری کلیه گربه” مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

طول عمر گربه اسکاتیش و پرشین

به طور کلی برای هیچ نژادی نمی‌توان طول عمر ثابتی را تخمین زد، اما طبق آماری که وجود دارد، در مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین اکثر گربه‌های پرشین بین ۱۲ تا ۱۷ سال عمر می‌کنند و میانگین سنی آن‌ها ۱۴ سال است. اما بر طبق همین آمار گربه‌های اسکاتیش به طور متوسط بین ۱۱ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و کم‌بودن طول عمر آن‌ها نسبت به پرشین‌ها به سبب بیماری‌هایی است که برای آن‌ها به وجود می‌آید.

 

آموزش گربه‌های اسکاتیش و پرشین

برای آموزش گربه‌های پرشین به سبب روحیه حساسشان باید خوش‌رو و باحوصله باشید. همچنین به علت با‌استعداد بودن گربه‌‎های پرشین می‌توانید از فیلم‌ها، دی وی دی‌های آموزشی و کتاب‌های مخصوص برای یادگیری آن‌ها استفاده کنید.

گربه‌های اسکاتیش جزو ده حیوان باهوش جهان محسوب می‌شوند و از این جهت آموزش دادن به آن‌ها نتایج شگفت‌انگیزی را در پی خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید در روند آموزش باید صبر و حوصله به خرج دهید و تمرین و تکرار را فراموش نکنید.

 

-> مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: واکسن‌های ضروری گربه

 

گربه اسکاتیش بهتره یا گربه پرشین؟

با توجه به مواردی که درباره خصوصیات ظاهری، اخلاقی و رفتاری، اصالت و سلامت این گربه‌ها بیان شد، شما باید تصمیم بگیرید که از بین این دو نژاد کدام یک را انتخاب کنید. در واقع نمی‌توان گفت گربه پرشین (Persian cat) بهتر از اسکاتیش (Scottish Fold cat) است یا برعکس، چرا که این موضوع بستگی به سلیقه هر فرد دارد. در واقع نقطه تفاوت‌های گربه اسکاتیش با پرشین باید مورد توجه شما باشد تا بتوانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

توصیه می‌کنیم پیش از خرید گربه حتما مطالب دیگری که در سایت فروشگاه حیوانات خانگی اسکای پت قرار دادیم را بخوانید. خواندن این مطالب سبب می‌شود بیشتر با گربه‌ها و ابعاد مختلف زندگی آن‌ها آشنا شوید و در نگهداری از آن‌ها با مشکل مواجه نشوید. علاوه بر این مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین یا سایر گربه‌ها با هم برای شما راحت‌تر خواهد شد.

خلاصه: وقتی که برای خرید گربه به پت‌شاپ‌ها مراجعه می‌کنید، با طیف وسیعی از گربه‌ها رو‌به‌رو می‌شوید که نمی‌دانید باید کدام را انتخاب کنید. در واقع شرط انتخاب از بین گربه‌ها این است که با ویژگی‌های مختلف آن‌ها آشنا باشید. ویژگی‌های ظاهری، اخلاقی، طول عمر، اصالت و… . پیش از خرید یک گربه مطمئناً مواردی وجود دارند که هر فرد باید نسبت به آن‌ها دانایی پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید گربه‌های اسکاتیش و پرشین جزو پرطرف‌دارترین گربه‌های موجود در بازار هستند. در این مطلب قصد داریم با اشاره به ابعاد مختلف ویژگی‌های این دو گربه به مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین بپردازیم.
شاخصه تشخیص اصالت گربه‌های اسکاتیش و پرشین چیست؟

با توجه به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها می‌توانید به راحتی اصالت آن‌ها را تشخیص دهید.

طول عمر گربه‌های اسکاتیش و پرشین چقدر است؟

طول عمر در گربه‌های پرشین بین ۱۲ تا ۱۷ سال و در گربه‌های اسکاتیش بین ۱۱ تا ۱۴ سال است.

2 پیام روی “مقایسه گربه اسکاتیش با پرشین

  1. Mahdis H گفت:

    گربه اسکاتیش خیلی جذابتر از پرشینه

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      انتخاب نژاد گربه کاملا سلیقه‌ای هست؛ ولی اسکاتیش گربه خیلی زیباییه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید