گربه, نکات بهداشتی گربه, نکات مراقبت از گربه

علائم عفونت گوش گربه و روش‌های درمان آن

عفونت گوش گربه

عفونت گوش یک بیماری شایع در بین گربه‌سانان است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض دائمی شود. این عفونت‌ها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند و ممکن است گوش خارجی، میانی یا داخلی را تحت‌تأثیر قرار دهند. صرف‌نظر از علت، عفونت گوش گربه معمولاً یک بیماری قابل‌درمان است.

شناسایی سریع عفونت احتمالی گوش به این معنی است که می‌توانید قبل از ایجاد عوارض، آن را درمان کنید. خوشبختانه، علائم عفونت گوش معمولاً به‌راحتی قابل تشخیص است. در این مقاله، با علائم و درمان عفونت گوش گربه آشنا می‌شوید.

عفونت گوش در گربه چیست؟

عفونت گوش در گربه‌ها بسیار شایع است. عفونت گوش از نظر علمی به‌عنوان اوتیت خارجی (گوش بیرونی)، اوتیت میانی (گوش میانی) یا اوتیت داخلی (گوش داخلی) شناخته می‌شود که می‌تواند یک گوش یا هر دو را درگیر کند.

عفونت گوش باعث التهاب و قرمزشدن فلپ گوش می‌شود. ترشحات سیاه یا زرد ممکن است در داخل یا نزدیک گوش ظاهر شود. عفونت گوش باعث ناراحتی، خاراندن و به طور بالقوه ازدست‌دادن تعادل یا ازدست‌دادن شنوایی می‌شود. گربه‌های مبتلا به آلرژی، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش هستند. هرچه عفونت گوش طولانی‌تر باشد، می‌تواند جدی‌تر شود، بنابراین درمان زودهنگام عفونت گوش مهم است.

علائم عفونت گوش گربه

علائم با معاینه گوش‌ها یا با مشاهده رفتار گربه قابل‌مشاهده خواهد بود. علائم ممکن است بسته به علت عفونت و محل (گوش خارجی، میانی یا داخلی) متفاوت باشد. بااین‌حال، آنها به‌طورکلی عبارت‌اند از:

  • فلپ گوش متورم (یا گوش داخلی متورم)
  • قرمزی فلپ گوش (یا قرمزی گوش داخلی)
  • بوی تند از گوش
  • ترشحات سیاه یا زرد
  • تجمع مومی در گوش
  • لکه‌های سیاه
  • پوسته‌پوسته شدن
  • خاراندن یا پنجه زدن در یک یا هر دو گوش
  • پوسته‌پوسته شدن و سایر علائم آسیب به خود در اثر خاراندن
  • تحریک‌پذیری
  • تکان دادن سر
  • کج شدن سر
  • ازدست‌دادن شنوایی
  • سرگردانی
  • بی‌ثباتی/ازدست‌دادن تعادل
  • راه‌رفتن در دایره

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مقاله برای شما مفید است: جلوگیری از ریزش موی گربه

 

ظهور علائم به چه صورت است؟

عفونت گوش برای گربه‌ها ناراحت‌کننده است. علائم عفونت گوش گربه ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی رخ دهند و برای مدت طولانی ادامه داشته باشند. بسیاری از گربه‌ها گوش‌های خود را می‌خراشند یا سر خود را تکان می‌دهند تا این ناراحتی را کاهش دهند. بااین‌حال، خاراندن و تکان دادن سر می‌تواند باعث آسیب به خود و در نتیجه ایجاد دلمه و عفونت ثانویه شود.

درحالی‌که علائم و مدت آنها ممکن است کمی متفاوت باشد، هرگونه تغییر در ظاهر یا بوی گوش گربه شما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بالقوه باشد، بنابراین اگر متوجه چیزی نشدید، با دامپزشک تماس بگیرید.

علائم عفونت گوش گربه

عفونت گوش در گربه‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. مهم‌ترین علت‌های عفونت گوش عبارت‌اند از:

  • مخمر
  • باکتری‌ها
  • کنه‌ها
  • آلرژی
  • تجمع موم در گوش
  • بریدگی که عفونی شده است.
  • زباله‌هایی که در گوش نشسته‌اند.
  • انگل‌ها
  • پولیپ یا تومور
  • آلرژی‌های زمینه‌ای (آلرژی‌های غذایی یا محیطی) که حیوان خانگی شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و/یا قارچی می‌کند.

عفونت گوش گربه

چگونه عوامل مختلف باعث ایجاد عفونت در گوش گربه می‌شوند؟

کنه‌های گوش، انگل‌های رایج در گربه‌ها هستند. آنها باعث خارش، تحریک، ترشح و تورم گوش می‌شوند. کنه‌ها منجر به خاراندن می‌شوند که به نوبه خود می‌تواند منجر به عفونت‌های ثانویه در گوش گربه‌ها شود. کنه‌های گوش از طریق تماس مستقیم بین گربه‌ها پخش می‌شوند؛ بنابراین در بچه‌گربه‌های جوان، گربه‌هایی که در پناهگاه‌ها یا سایر محیط‌های شلوغ زندگی می‌کنند و گربه‌های بیرون از خانه، شایع هستند.

گربه بالغی که منحصراً در داخل خانه زندگی می‌کند بسیار بعید است که کنه گوش داشته باشد، مگر اینکه به‌تازگی از یک پناهگاه به فرزندی گرفته شده باشد.

 تومورها، پولیپ‌ها و آلرژی‌ها می‌توانند باعث التهاب و ناراحتی مزمن شوند و باعث شوند گربه گوش خود را بخراشد و باعث آسیب به خود شود. باکتری‌ها یا مخمرهایی که به طور معمول در سطح پوست یافت می‌شوند می‌توانند به‌سرعت رشد کنند و باعث عفونت گوش گربه و تحریک بیشتر شوند.

عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی نیز می‌توانند منجر به عفونت و تغییر در ظاهر گوش شوند، بااین‌حال این امر معمولاً به حاشیه‌های نوک گوش محدود می‌شود نه خود مجرای گوش.

تشخیص عفونت گوش در گربه  

دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی عمیق از گربه شما انجام خواهد داد. نگاه‌کردن به گوش گربه و داخل آن می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد علت اصلی عفونت گوش ارائه دهد. به‌عنوان‌مثال، شواهدی از خاراندن در گوش یا اطراف آن نشان‌دهنده ناراحتی است و نگاه‌کردن به داخل گوش با اتوسکوپ می‌تواند ناهنجاری‌ها، باقی‌مانده‌ها، تومورها یا پولیپ‌ها را نشان دهد.

دامپزشکان اغلب در طول معاینه از گوش نمونه می‌گیرند. این نمونه‌ها را می‌توان زیر میکروسکوپ بررسی کرد تا مشخص شود آیا مخمر، باکتری و یا کنه وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات، نمونه‌ای برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود، به‌خصوص اگر مشکوک به عفونت باکتریایی بدخیم باشد.

برخی از گربه‌ها ممکن است برای تمام یا بخشی از معاینه به آرام‌بخش یا بیهوشی نیاز داشته باشند. ازآنجایی‌که عفونت گوش دردناک است، بسیاری از گربه‌ها در طول معاینه همکاری نمی‌کنند که می‌تواند آنها را در خطر آسیب بیشتر گوش یا پارگی مجرای گوش قرار دهد. بااین‌حال، ضروری است که دامپزشک شما به‌خوبی داخل گوش گربه شما را بررسی کند تا عفونت و علت اصلی آن را به طور دقیق ارزیابی کند.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود: بهترین غذا برای گربه چیست؟

 

درمان عفونت گوش گربه

درمان عفونت گوش در گربه‌ها به علت آن بستگی دارد. ابتدا، دامپزشک اقداماتی را برای کنترل درد و التهاب با دارو انجام می‌دهد. سپس، بسته به میزان ترشح و تجمع، دامپزشک شما ممکن است به‌آرامی گوش گربه شما را تمیز کند تا از مؤثر بودن داروی موضعی مطمئن شود.

اکثر داروهای موجود برای عفونت گوش گربه شامل ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدقارچ‌ها و استروئیدها برای ازبین‌بردن عفونت و کاهش التهاب است. این داروها در صورت استفاده صحیح، لایه بالایی مجرای گوش خارجی را با یک ‌لایه نازک می‌پوشانند.

در مورد التهاب طولانی‌مدت یا درگیری گوش میانی یا داخلی، داروهای خوراکی یا تزریقی ممکن است ضروری باشد. حتی ممکن است برای عفونت‌های جدی گوش میانی به جراحی نیاز باشد. گربه‌های دارای انگل یک داروی ضد انگلی موضعی دریافت خواهند کرد.

تومورها یا ناهنجاری‌های ساختاری ممکن است نیاز به اقدامات بیشتری برای درمان داشته باشند. ممکن است برای تعیین بدخیم بودن تومور و تأیید مراحل بعدی مناسب، بیوپسی‌های جراحی و به طور بالقوه سی‌تی‌اسکن موردنیاز باشد. آلرژی ممکن است نیاز به آزمایش خاصی داشته باشد تا علت اصلی را کشف کند و عود عفونت گوش را کاهش دهد.

بسیار مهم است که عفونت گوش را فقط با محصولاتی که دامپزشک شما تأیید یا تجویز کرده است، درمان کنید. درمان‌های خانگی، مانند داروهایی که شامل پراکسید هیدروژن یا سرکه می‌شوند، می‌توانند به پرده گوش آسیب برسانند و باعث تحریک بیشتر گربه‌تان بدون رفع عفونت شوند. علاوه بر این، گربه‌ها دارای عصب بسیار نزدیک به مجرای گوش هستند که می‌تواند توسط هر مایعی که به گوش داده می‌شود تحریک شود و باعث فلج شدن قسمت‌های حیاتی صورت آنها شود. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

خلاصه “عفونت گوش در گربه
عفونت گوش در گربه‌ها شایع است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. علائم شایع عبارت‌اند از قرمزی، بو و خاراندن در گوش. خوشبختانه، اکثر عفونت‌های گوش به‌راحتی با دارو قابل‌درمان هستند، اگرچه تعیین اینکه آیا یک علت زمینه‌ای مانند کنه‌های گوش، تومورها، پولیپ‌ها یا آلرژی‌ها مسئول عفونت است یا خیر، مهم است و اگر چنین است، آن را باید درمان کنید. لطفاً از تجربیات خود در زمینه عفونت گوش گربه بنویسید.

> مشاهده همه محصولات گربه

آیا عفونت گوش گربه خطرناک است؟

اگر گربه شما علائمی از عفونت نشان می‌دهد، فوراً با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. عفونت گوش در گربه‌ها رایج است؛ ولی در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض جدی و درد و ناراحتی طولانی‌مدت برای حیوان خانگی شما شود.

مهم‌ترین علایم عفونت گوش گربه چیست؟

·         ترشحات زرد یا سیاه
·         کج شدن سر
·         ازدست‌دادن شنوایی
·         تورم یا قرمزی در کانال گوش

2 پیام روی “علائم عفونت گوش گربه و روش‌های درمان آن

  1. Armita گفت:

    سلام
    ممنون از محتوای خوبتون پس برم گوش گربه ام رو چک کنم همین علائم رو داره

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      در صورت وجود علائم، بهتر هست که دامپزشک گربه رو معاینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید