تغذیه سگ, سگ

مقدار غذای مورد نیاز سگ در روز چقدر است؟

غذا دادن به سگ در طول روز

مقدار غذایی که حیوانات خانگی مصرف می‌کنند تأثیر بسیار زیادی بر سلامت آن‌ها دارد. در واقع اگر مقدار غذایی که توسط حیواناتی همچون سگ مصرف می‌شود کافی نباشد و یا بیش از حد باشد، خطر ابتلا به بیماری را در پی دارد. با توجه به این موضوع صاحبان سگ‌ها همواره به دنبال یافتن یک برنامه غذایی مناسب برای حیوان خانگی خود هستند تا بتوانند از خطراتی که سلامتی آن را تهدید می‌کنند، جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین این خطرات، اضافه وزن است که در صورت مناسب نبودن مقدار غذا اتفاق می‌افتد. در این مطلب قصد داریم به مقدار غذای سگ در روز بپردازیم.

 

مقدار غذای سگ در روز

سگ‌ها از نظر نژاد و سن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند و بر این اساس برخی از ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. یکی از مواردی که در هر نژاد و سنی مختلف است، میزان غذای سگ در روز است. در واقع نژاد و سن بر روی مقدار غذایی که سگ مصرف می‌کند تأثیرگذارند؛ البته علاوه بر آن‌ها موارد دیگری همچون شرایط زندگی سگ، متابولیسم سگ و وضعیت سلامت آن نیز در تعیین این مقدار نقش دارند.

از بین موارد تأثیرگذار بر مقدار غذای سگ، وزن مهم‌تر است. در واقع در تعیین حجم غذای سگ در طول روز این مورد معمولاً مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. بر طبق استاندارد بهتر است سگ‌ها یک بیستم وزن خود غذا بخورند؛ به عنوان مثال سگی که ۲۰ کیلو وزن دارد باید در طول روز یک کیلوگرم غذا بخورد تا نیاز بدن خود را برطرف کند. البته توصیه می‌شود برای گرفتن رژیم غذایی دقیق و متناسب با سگ خود به دامپزشک مراجعه کند. دامپزشک با بررسی وضعیت سگ شما به طور دقیق تعیین می‌کند که به چه مقدار غذا نیاز دارد.

 

مقدار غذای توله سگ (پاپی)

سگ‌ها تا زمان رسیدن به سن یک سالگی توله یا سگ پاپی به حساب می‌آیند. مقدار غذایی که توله سگ‌ها باید مصرف کنند با مقادیری که تا به اینجا گفتیم، متفاوت است. در واقع بدن توله‌ها به سبب شکل‌گیری اندام داخلی و استخوان‌ها به مقدار غذای بیشتری نیاز دارد. همچنین مقدار غذای سگ در روز به نسبت سنش متفاوت است که در ادامه به آن می‎پردازیم:

توله سگ یک ماهه

در این دوره تنها رژیم غذایی که برای سگ‌ها نیاز است و باید تأمین شود، شیر مادر است. در واقع آن‌ها در زمان تشنگی و گشنگی باید از شیر مادر خود تغذیه کنند. البته می‌توانید در کنار این شیر به آن‌ها شیر خشک مخصوص توله سگ نیز بدهید. اگر با مشکلات کم آبی در بدن سگ آشنا نیستید، این لینک را دنبال کنید.

توله سگ دو تا شش ماهه

در این سن علاوه بر شیر، توله سگ‌ها به مواد غذایی دیگری نیز نیاز پیدا می‌کنند. در این دوره می‌توانید برای توله سگ خود غذای خشک و مرطوب تهیه کنید تا از آن تغذیه کند. غذا‌های خشک و مرطوب با بهترین کیفیت در سایت اسکای پت موجود هستند. طبق توصیه دامپزشکان بهتر است در این دوره توله سگ‌ها سه یا چهار وعده غذایی در روز مصرف کنند تا نیاز‌هایشان تأمین شود. البته همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید با مراجعه به دامپزشک برنامه‌ای کاملاً متناسب با بدن توله سگ خود دریافت کنید.

توله سگ شش تا دوازده ماهه

در این دوره توله‌ها باید به رژیم غذایی سگ‌های بزرگسال عادت کنند، در نتیجه باید میزان غذای توله سگ را کم کنید تا جایی که به دو وعده غذایی برسد. شاید فکر کنید این کار ممکن است سبب کم شدن وزن توله سگ و ایجاد مشکل شود، اما باید بگوییم که بخش عمده نیاز این حیوان در بازه دو تا شش ماهگی تأمین شده و جای نگرانی نیست.

 

غذا دادن به سگ در طول روز

 

-> مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود: راهنمای خرید غذای سگ

 

مقدار غذای سگ‌ها بر حسب نژاد

یکی از مولفه‌های دیگری که تأثیر زیادی بر تعیین میزان وعده‌های غذایی سگ دارد، نژاد آن‌هاست. در واقع هر سگ بسته به نژادی که دارد از رژیم غذایی متفاوتی پیروی می‌کند. در ادامه قصد داریم مقدار غذای سگ در روز‎ بر حسب نژادش را مورد بررسی قرار دهیم:

سگ ژرمن (German Shepherd)

سگ‌های ژرمن شپرد در طول روز فعالیت زیادی انجام می‌دهند و با توجه به این موضوع باید به میزان غذای مصرفی آن‌ها توجه کرد. در برنامه غذایی این سگ‌ها حتماً باید گوشت و پروتئین‌ها قرار داشته باشد تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها ارتقا پیدا کند. همچنین وجود سبزیجات و میوه‌ها در بین وعده‌های غذایی آن‌ها برای حفظ سلامت سگ ژرمن لازم است. برای این سگ‌ها دو وعده غذایی در روز مقدار مناسبی است.

سگ هاسکی (Siberian Husky)

این سگ‌ها مانند سایر نژاد‌ها برای خوردن غذا حریص نیستند و همین موضوع صاحبان آن‌ها را نگران می‌کند. در صورتی که سگ هاسکی شما در روز دو وعده غذایی مصرف کند، جای نگرانی وجود ندارد. توجه داشته باشید با اضافه کردن میوه‌هایی همچون پرتقال، انبه، بلوبری و موز به برنامه غذایی سگ هاسکی‌ می‌توانید سطح سلامت آن‌ها را ارتقا دهید.

سگ دوبرمن (Dobermann)

مواد غذایی همچون مرغ، ماهی سالمون و گوشت را در برنامه غذایی این سگ‌ها قرار دهید، چرا که پروتئین نقش مهمی در بدن آن‌ها دارد. توصیه دامپزشکان برای این سگ‌ها به سبب جثه نسبتا بزرگشان مصرف ۲ الی ۳ وعده غذایی در روز است.

 

چه زمانی به سگ غذا دهیم؟

یکی از ضرورت‌های تربیت سگ‌ها تنظیم زمان‌بندی مناسب و منظم برای غذا خوردن آن‌هاست. توصیه می‌شود زمانی را برای غذا خوردن سگ در نظر بگیرید که به دنبال بازیگوشی نباشد و به خوبی بر روی غذای خود تمرکز کند. همچنین بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان مناسبی برای غذا خوردن سگ‌ها است و بیشتر یا کمتر از آن چندان مطلوب نیست.

در صورتی که مقدار غذای سگ در روز متناسب باشد و زمان‌بندی دقیق و درستی نیز برای آن در نظر گفته شود، تمرکز سگ روی غذا خوردن بیشتر شده و جذب غذا نیز بیشتر خواهد شد.

غذا دادن به سگ در طول روز

 

خلاصه: عوامل زیادی بر سلامت سگ‌ها تأثیر می‌گذارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وزن است. عاملی که بیشترین تأثیر را بر وزن این حیوانات دارد، مقدار غذایی است که مصرف می‌کنند. با توجه به این موضوع افرادی که از این حیوانات خانگی مراقبت و نگهداری می‌کنند، باید توجه زیادی نسبت به مقدار غذای مصرفی آن‌ها داشته باشند. عوامل مختلفی در تعیین این مقدار مؤثر است که دانستن آن‌ها برای افرادی که سرپرستی سگ‌ها را پذیرفته‌اند، امری ضروری است. در این مطلب قصد داریم شما را با مقدار غذای سگ در روز و المان‌هایی که بر حسب آن‌ها این مقدار تعیین می‌شود، آشنا کنیم.
توله سگ‌ها در سن دو تا شش ماهگی باید چه مقدار وعده غذایی مصرف کنند؟

ایده‌آل‌ترین مقدار غذا برای این سن سه تا چهار وعده غذایی در روز است.

چه مواردی در تعیین مقدار غذای سگ‌ها نقش دارند؟

مواردی همچون نژاد، سن، متابولیسم و سطح سلامت سگ نقش مهمی در تعیین میزان غذای آن‌ها دارد.

2 پیام روی “مقدار غذای مورد نیاز سگ در روز چقدر است؟

  1. Romina گفت:

    متاسفانه من فکر میکردم هر چقدر به سگم غذا بدم دارم بهش مهربونی و لطف میکنم
    اما اضافه وزن گرفت
    توصیه میکنم به مقدار مورد نیاز به پت غذا بدین

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بله متاسفانه، نباید مقدار زیادی غذا در طول روز به سگ داده بشه چون اضافه وزن میتونه علت خیلی از مشکلات سگ در آینده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید