نکات مراقبت از گربه

بهترین زمان برای عقیم کردن گربه چه موقع است؟

بهترین زمان عقیم سازی گربه

همان‌طور که می‌دانید در بدن هر جانداری قسمت‌هایی برای تولید مثل وجود دارد و در واقع هر نوع از جانداران ساختار بدنی متفاوتی دارند. با توجه به این موضوع زمانی که سگ یا گربه‌ای را خریداری می‌کنید باید اهمیت زیادی برای این موارد قائل شوید. یکی از اعمالی که برخی افراد پس از پذیرفتن سرپرستی گربه انجام می‌دهند، عقیم کردن آن است. برخی افراد موافق و برخی دیگر مخالف انجام این کار هستند. با توجه به این موضوع برای اینکه تصمیم بگیرید که می‌خواهید گربه خود را عقیم کنید یا خیر باید تحقیق کنید. در این مطلب قصد داریم به موضوع عقیم کردن گربه و بهترین زمان عقیم سازی گربه بپردازیم تا سؤالات شما در این زمینه رفع شود.

 

عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه یعنی قسمتی از بدن گربه که وظیفه باروری و تولید مثل را بر عهده دارد، برداشته می‌شود و به این ترتیب امکان بچه‌دار شدن از این حیوان سلب می‌شود. در صورتی که گربه خود را عقیم کنید، بخش زیادی از هورمون‌های مردانه و زنانه آن‌ها از بین می‌رود و این مورد سبب می‌شود خیال شما راحت شود. در واقع در صورتی که امکان باروری در گربه ماده وجود داشته باشد او می‌تواند سه بار در سال بچه به دنیا بیاورد. همان‌طور که می‌دانید روند تولید مثل این حیوانات همانند ما انسان‌ها نیست و در هر بار زایمان خود تا حدود ۶ بچه گربه به دنیا می‌آورند که این موضوع شرایط سختی را برای شما ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه گربه‌ها میل جنسی بالایی دارند، زمانی که امیال جنسی آن‌ها اوج بگیرد؛ این حیوانات کنترل خود را از دست می‌دهند، پرخاشگر می‌شوند و سروصدا راه می‌اندازند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان یا بیضه در این حیوانات افزایش می‌یابد. با توجه به این موارد عقیم سازی برای گربه‌های خانگی پیشنهاد می‌شود.

پروسه عقیم کردن گربه نر با عقیم کردن گربه ماده متفاوت است. در گربه‌های ماده رحم و تخمدان‌ها را از بدن گربه خارج می‌کنند، اما در گربه‌های نر با خارج کردن بیضه‌ها عمل عقیم سازی صورت می‌گیرد. در واقع در گربه‌های نر و ماده اندام جنسی متفاوت است و به همین دلیل بخش‌های خارج شده از بدن هر یک از آن‌ها نیز متفاوت است.

 

-> مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: مقدار غذای مورد نیاز گربه در طول روز

 

مزایا و معایب عقیم کردن گربه

به طور کلی مزایای عقیم سازی بیشتر از معایب آن است و در اغلب موارد در صورتی که بهترین زمان عقیم سازی گربه را برگزینید، با معایب این روش کمتر مواجه خواهید شد.

مزایای عقیم سازی گربه عبارت‌اند از:

  • علاقه به بیرون رفتن از خانه در گربه کم و خیالتان از بابت گم نشدن آن راحت می‌شود؛ در واقع گربه برای پیدا کردن جفت علاقه به بیرون رفتن دارد و در صورتی که همچنین میلی در وجود آن کم‌رنگ شود، علاقه به بیرون رفتن نیز خود به خود کاهش می‎یابد.
  • زمانی که بلوغ گربه‌ها شروع می‌شود علاقه دارند با پاشیدن ادرار خود در اطراف خانه قلمرو خود را مشخص کنند. با عقیم کردن می‎توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
  • مشکلات رفتاری همچون پرخاشگری در گربه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
  • با عقیم سازی گربه از ابتلا آن به بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری‌های عفونت رحم یا سرطان بیضه جلوگیری می‌کنید.

در ادامه به معایب عقیم سازی می‌پردازیم:

  • با انجام فرایند عقیم سازی، گربه نمی‌تواند تولید مثل کند و یا به عبارت دیگر نمی‌تواند باردار شود و بچه به دنیا بیاورد.
  • عمل و بیهوشی برای انجام فرایند عقیم سازی ممکن است اندکی با ریسک همراه باشد.

همان‌طور که مشاهده کردید معایب انجام این کار در مقایسه با مزایای آن بسیار ناچیز هستند.

بهترین زمان عقیم سازی گربه

 

بهترین زمان عقیم سازی گربه

برای اینکه بتوانید زمان مناسب عقیم سازی را تشخیص دهید باید به نشانه‌های بلوغ در گربه خود توجه کنید. زمانی که سن بلوغ در گربه‌های نر فرا می‎رسد، سعی می‌کنند با ادرار کردن در خانه قلمرو خود را مشخص کنند. گربه‌ها ماده هنگام فرا رسیدن بلوغ سر و صدایشان بیشتر می‌شود و این کار برای پیدا کردن جفت است. معمولاً بهترین زمان عقیم سازی گربه بین ۶ تا ۱۰ ماهگی است، چرا که هنوز رفتار‌های جنسی این حیوانات شکل نگرفته و به راحتی می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. البته محدوده زمانی گفته شده یک مدت‌زمان حدودی است و شما می‌توانید با دامپزشک مشورت کرده و با توجه به نژاد و ویژگی‌های گربه خود زمان دقیق‌تری برای عقیم سازی گربه خود مشخص کنید. همچنین برای آگاهی از زمانبندی واکسن گربه، می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

مراقبت‌های قبل و بعد از عقیم سازی

قبل و بعد از عقیم سازی باید مراقبت‌هایی صورت بگیرد تا این فرایند به بهترین شکل پیش برود.

مراقبت‌های قبل از عقیم سازی عبارت‌اند از:

  • پیش از عمل باید حتماً تست داروی بیهوشی بر روی گربه انجام شود.
  • از عصر قبل از عمل گربه باید ناشتا باشد و به غیر از آب نمی‌تواند چیز دیگری بخورد.

مراقبت بعد از عقیم سازی به شرح زیر است:

  • باید از لیسیدن و جویدن جای بخیه در گربه خود جلوگیری کنید، چرا که موجب بروز عفونت می‌شود.
  • در صورتی که علائمی همچون بی‌حالی یا بی‌اشتهایی بعد از عمل تا مدت زیادی به طول انجامید، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

آیا عقیم سازی گربه خطرناک است؟

برخی افراد نسبت به خطرات عقیم کردن گربه واهمه دارند. به طور کلی در طول این عمل، بخشی از اندام بدن گربه خارج می‌شود و این مورد می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد و تغییراتی را در سیستم بدنی آن ایجاد کند. اما در کل خطر جانی یا عوارض جدی گربه یا هر حیوان دیگری که عقیم شود را تهدید نمی‌کند. در صورتی که مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را رعایت کنید و بهترین زمان عقیم سازی گربه یا به انگلیسی (Cat Sterilization) را  انتخاب کنید، این کار خطر جدی را در پی نخواهد داشت.

-> برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت را دنبال کنید.

خلاصه: عقیم سازی راهکاری برای جلوگیری از باروری گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی است. در واقع زمانی که شما گربه یا هر حیوان دیگری عقیم کنید، قدرت تولید مثل را از آن می‌گیرید که به طور کلی موارد مثبتی برای صاحبان این حیوانات به همراه دارد. این کار موافقان و مخالفان زیادی دارد اما به طور کلی با دلایل منطقی می‌توان ثابت کرد که عقیم کردن به نفع آن‌هاست و سبب می‌شود از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در این حیوانات جلوگیری شود. در این مطلب قصد داریم درباره عقیم سازی، بهترین زمان عقیم سازی گربه، خطرات، مزایا و معایب انجام این کار صحبت کنیم.
آیا عقیم سازی گربه میل به بیرون رفتن را در آن کاهش می‌دهد؟

بله در واقع گربه‌ها برای پیدا کردن جفت است که علاقه به بیرون رفتن دارند و با عقیم سازی این میل در آن‌ها کاهش می‌یابد.

بهترین زمان برای عقیم سازی گربه چه موقعی است؟

بهترین زمان برای انجام این کار، بین ۶ تا ۱۰ ماهگی است که هنوز رفتار‌های جنسی این حیوانات شکل نگرفته است.

4 پیام روی “بهترین زمان برای عقیم کردن گربه چه موقع است؟

  1. Romina گفت:

    من خیلی می ترسم گربه ام رو عقیم کنم ترجیح میدم برای سلامتیش اینکار رو انجام ندم

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      بنظرم درمورد این موضوع مطالعه کنید و با دامپزشک مشورت کنید. در آخر با توجه به مزایا و مشکلاتش باید تصمیم بگیرید.

  2. Sani گفت:

    فکر کنم عقیم سازی برای گربه‌های نر معمولا بعد از ۵ ماهگی گربه انجام میشه. من همون حدود زمانی گربه ام رو عقیم کردم.

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      ممنونم که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. بهترین کار مشورت با دامپزشک هست که با توجه به نژاد و مشخصات گربه نظرشون رو بیان کنن.
      اما زمان حدودی و تقریبی برای عقیم کردن داخل مقاله شرح داده شده.

دیدگاهتان را بنویسید