سگ, نکات مراقبت از سگ

علت عطسه سگ، سرماخوردگی است یا آلرژی؟

علت عطسه کردن سگ چیست

اگر سگ شما اخیراً زیاد عطسه می‌کند یا متوجه شده‌اید که گاهی اوقات هنگام بازی عطسه می‌کند، ممکن است از خود پرسیده باشید که چرا سگ من این‌قدر عطسه می‌کند؟ آیا این نشانه خوبی نیست؟ آیا من باید کاری انجام دهم و نگران باشم؟ در این مقاله علت عطسه در سگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

علت عطسه در سگ‌ها

سگ‌ها به دلایل مختلفی عطسه می‌کنند. آنها هم مثل ما گاهی وقتی بینی‌شان تحریک می‌شود عطسه می‌کنند. در سگ‌ها، عطسه معمولاً در اثر گردوغبار، گرده یا چیزی که پس از جستجو در زیر درختان در بینی آنها گیرکرده است، ایجاد می‌شود.

اما برخلاف ما، سگ‌ها برای ایجاد نوعی از ارتباط عطسه می‌کنند تا نشان دهند در حال بازی هستند. اگر سگ شما بیش از حد معمول عطسه می‌کند، با دامپزشک خود صحبت کنید؛ به‌خصوص اگر او زیاد عطسه می‌کند یا علائم دیگری مانند خونریزی بینی، ترشحات و بینی بیش از حد خیس یا خشک دارد.

علت عطسه در سگ‌ها هنگام بازی

سگ‌ها گاهی عطسه می‌کنند تا نشان دهند احساس شادی، هیجان یا بازیگوشی دارند. سگ‌ها از این عطسه‌ها اغلب در طول بازی‌های پرجنب‌وجوش استفاده می‌کنند تا نشان دهند تهاجمی یا تهدیدآمیز نیستند و فقط سرگرم‌کننده هستند.

سگ‌ها از این عطسه‌ها، تقریباً برای جلوه‌های کمدی، استفاده می‌کنند تا به رفع تنش کمک کنند و به هم‌بازی‌شان بفهمانند که مورد حمله قرار نمی‌گیرند. این نوع عطسه‌ها در کنار تکان دادن دم، تیز کردن گوش‌ها یا لیسیدن، نمونه دیگری از نحوه استفاده سگ‌ها از بدن خود برای برقراری ارتباط است.

آیا چیزی به بینی سگ من چسبیده است؟

اگر سگ شما زیاد عطسه می‌کند و به بینی خود پنجه می‌کشد، ممکن است چیزی در آن بالا گیرکرده باشد. سگ شما از بینی و حس بویایی خارق‌العاده‌اش برای کاوش در جهان استفاده می‌کند و هنگام غلت زدن در زیر درختان به‌راحتی می‌تواند اشیا را در سوراخ‌های بینی خود فروبرد.

اقلام رایجی که در بینی سگ یافت می‌شوند و به نحوی  علت عطسه در سگ‌ها هستند، عبارت‌اند از: دانه‌های علف تیز، تیغه‌های علف، برگ‌ها یا غذا. پس از پیاده‌روی در حومه شهر، همیشه سگ خود را برای دانه‌های علف بررسی کنید و به بینی او نیز نگاهی بیندازید. اگر فکر می‌کنید ممکن است چیزی در بینی سگ شما گیرکرده باشد، فوراً با دامپزشک خود صحبت کنید.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مقاله‌ای که مطالعه آن برای شما مفید است: علائم سرماخوردگی سگ چیست؟

 

چه چیزی بینی سگ من را تحریک می‌کند؟

بینی سگ فوق‌العاده حساس است. گردوغبار، گرده گل، عطرهای قوی، محصولات پاک‌کننده، خوشبوکننده‌های هوا و اسپری مو همگی می‌توانند باعث تحریک و عطسه آنها شوند. هنگام استفاده از آئروسل‌ها یا محصولات اسپری، مطمئن شوید که آنها را در اتاقی جدا از سگ خود استفاده می‌کنید تا از عطسه جلوگیری کنید.

آلرژي؛ علت عطسه سگ‌ها

سگ‌ها نیز مانند ما می‌توانند به چیزهایی مانند گردوغبار و گرده آلرژی داشته باشند. علاوه بر ایجاد عطسه، آلرژن‌ها می‌توانند باعث خارش، آبریزش بینی، اشک ریختن چشم‌ها یا سرفه‌های سگ شما شوند. اگر فکر می‌کنید سگ شما تحت‌تأثیر آلرژی قرار گرفته است، برای مشاوره با دامپزشک خود صحبت کنید.

آیا سگ‌ها می‌توانند به عفونت بینی مبتلا شوند؟

سگ‌ها گاهی اوقات ممکن است به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شوند، اما این عفونت‌ها اغلب با سرفه همراه است. گاهی اوقات سگ‌ها می‌توانند عفونت قارچی را از خاک دریافت کنند. این عفونت‌ها می‌توانند باعث عطسه زیاد در سگ‌ها شوند و اغلب با درد، خونریزی بینی یا ترشح کرمی/سبزرنگ از بینی همراه هستند. سگ‌هایی که از حفاری در خاک لذت می‌برند یا آنهایی که بینی بلندتری دارند معمولاً بیشتر در معرض ابتلا هستند. اگر نگران سلامتی سگ خود هستید، همیشه برای مشاوره با دامپزشک خود صحبت کنید.

علت عطسه سگ چیست

آیا عفونت دندان می‌تواند باعث عطسه سگ من شود؟

علت عطسه در سگ‌ها گاهی اوقات می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا آبسه باشد. برخی از دندان‌های دهان سگ شما ریشه‌های بلندی دارند که بسیار نزدیک به مجرای بینی آن‌ها هستند. گاهی اوقات یک دندان عفونی می‌تواند عفونت را به سمت بالا گسترش دهد و باعث عطسه یا آبریزش بینی شود.

آیا عطسه نشانه سرفه لانه است؟

عطسه گاهی اوقات می‌تواند نشانه احتمالی سرفه لانه باشد، اما بعید است که به‌خودی‌خود رخ دهد. سگ‌های مبتلا به سرفه لانه ممکن است عطسه یا آبریزش بینی داشته باشند، اما معمولاً سرفه‌های مداوم مشخصی دارند که بیشتر شبیه این است که چیزی در گلویشان گیرکرده است. اگر فکر می‌کنید سگ شما ممکن است سرفه لانه داشته باشد، برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. سرفه لانه می‌تواند بسیار مسری باشد و ممکن است برای توله‌سگ‌ها و سگ‌های مسن یا آسیب‌پذیر خطرناک باشد.

تومورهای بینی؛ علت عطسه در سگ‌ها

در موارد نادر، برخی از سگ‌های مسن ممکن است توموری در مجرای بینی خود داشته باشند که باعث تحریک و عطسه و خونریزی بینی می‌شود. برخی از این توده‌ها ممکن است خوش‌خیم باشند، مانند پولیپ و کیست؛ اما برخی دیگر ممکن است سرطانی باشند. مهم است که اگر سگ شما به طور مکرر شروع به عطسه کردن می‌کند، برای مشاوره با دامپزشک خود صحبت کنید؛ به‌خصوص اگر سگ شما مسن است.

 

مقالات پت شاپ اسکای پت مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود: راهنمای خرید غذای سگ

 

آیا عطسه سگ نگران کننده است؟

اگر سگ شما روزی چند بار عطسه می‌کند و هیچ نشانه دیگری از بیماری یا ناراحتی ندارد، بعید است که جای نگرانی باشد. اگر سگ شما هر یک از علائم زیر را نشان داد، باید فوراً برای یافتن علت عطسه در سگ‌ها با دامپزشک خود صحبت کنید:

  • عطسه بیش از حد، مداوم، مکرر یا غیرقابل‌کنترل
  • اگر دیدید چیزی به بینی آنها چسبیده است.
  • خونریزی بینی یا عطسه خون
  • ترشح غلیظ یا رنگی از بینی آنها
  • علائم درد یا سوزش، مانند پنجه زدن در بینی
  • اگر غذایشان را کنار بگذارند.
  • خواب‌آلودگی
  • تب بالا
  • سرفه مداوم
  • لثه‌های آبی
  • مشکلات تنفسی

عطسه معکوس سگ چیست؟

هرگونه تحریک، تورم یا انسداد در دهان، گلو یا بینی سگ شما می‌تواند باعث ایجاد صدای عجیبی شود که به‌عنوان عطسه معکوس شناخته می‌شود. این عمل رفلکس یک اسپاسم است که باعث جذب ناگهانی هوا از طریق بینی آنها می‌شود. این عمل ممکن است عجیب به نظر برسد، اما به آنها کمک می‌کند تا هر چیزی که باعث ناراحتی یا تحریک می‌شود را از جای خود خارج کرده یا حذف کنند.

عطسه معکوس عجیب به نظر می‌رسد و اغلب به‌عنوان صدای بوق، خرخر و عطسه توصیف می‌شود. در سگ‌هایی که اضافه‌وزن دارند، کوچک‌تر هستند یا صورت صاف دارند (براکی سفالیک) شایع‌تر است. یک قسمت از عطسه معکوس می‌تواند حدود نیم دقیقه ادامه یابد و اگر ندانید که چیست، می‌تواند بسیار ترسناک به نظر برسد. برای اطلاع از آخرین خبرها و مطالب آموزشی در رابطه با حیوانات خانگی می‌توانید؛ اینستاگرام اسکای پت و صفحه لینکدین اسکای پت را دنبال کنید.

خلاصه
اگر عطسه‌های سگ شما زیاد است و علائم هشداردهنده‌ای دارد، باید برای مشاوره با دامپزشک خود صحبت کنید. علت عطسه سگ شما می‌تواند هیجان و بازیگوشی او باشد یا یک علت بیرونی مثل گردوغبار و حتی تومور. برخی از داروهای انسانی یا درمان‌های خانگی توصیه شده در اینترنت ممکن است برای سگ‌ها خطرناک باشند و مهم است که دامپزشک شما مشکل سگ شما را بررسی کند تا بتواند بهترین درمان مناسب را تجویز کند. اگر در مورد علت عطسه در سگ‌ها تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.
آیا عطسه سگ نگران کننده است؟

یک یا دو عطسه گاه‌به‌گاه در یک سگ شاد و سالم جای نگرانی ندارد، اما برای عطسه‌های مکرر در سگی که ناسالم به نظر می‌رسد باید به دامپزشک مراجعه کنید. سگ‌ها می‌توانند به دلیل مواد محرک یا اجسام خارجی که در بینی آنها استنشاق می‌شود عطسه کنند.

چرا سگ من زیاد عطسه می‌کند؟

شایع‌ترین علل عطسه غیرقابل‌کنترل در سگ‌ها اجسام خارجی، کنه‌ها یا تومور بینی است. اگر حیوان خانگی شما به طور مداوم عطسه می‌کند، به‌خصوص اگر همراه با ترشحات بینی باشد، مراجعه به دامپزشکی ضروری است.

4 پیام روی “علت عطسه سگ، سرماخوردگی است یا آلرژی؟

  1. Armita گفت:

    سلام
    مرسی خیلی خوب بود من فکر میکردم دلیل عطسه سگ سرماخوردگیه

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که محتوا مورد پسند شما بوده؛ نه عطسه کردن سگ دلایل مختلفی داره که داخل مقاله شرح داده شدن.

  2. Reza گفت:

    سلام
    فکر نمیکنم عفونت دندون باعث عطسه سگ بشه! چه جالب
    مرسی

    1. اسکای پت گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله برای شما مفید واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید